بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
رسانه های فرانسه:
امضای نخستین قرارداد جدید نفتی در دوران پساتحریم میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در رسانه های جهان به ویژه رسانه های فرانسه بازتاب گسترده ای داشت و آن را «سیگنال قوی تهران به سرمایه گذاران اروپایی» و «نتیجه توافق بین المللی برجام» ارزیابی کردند.
تدبیر24»در همین ارتباط «فیگارو» پرشمارگانترین روزنامه فرانسه که پیشتر چند گزارش و مصاحبه در مورد این قرارداد منتشر کرده بود، پس از امضای توافق نهایی نیز دو گزارش در این ارتباط منتشر کرد.

**فیگارو: توافق توتال و ایران، نتیجه برجام است
تارنمای روزنامه فیگارو در گزارشی با عنوان «توتال،؛ پیشرو در بازگشت غربی ها به ایران»، نوشت: این شرکت فرانسوی روز دوشنبه توافق همکاری برای استخراج از میدان گازی عظیم پارس جنوبی را امضا کرد.
در این گزارش با بیان اینکه «پاتریک پویانه» مدیرعامل توتال اعلام کرده این قرارداد نشانه بازگشت توتال به ایران و یک روز تاریخی برای شرکت فرانسوی بشمار می رود، آمده است: این بازگشت همچنین یک روز تاریخی برای ایران بشمار می رود، چراکه نخستین قرارداد با یک شرکت نفتی غربی است.
فیگارو امضای این توافق را نتیجه توافق تهران و قدرت های بزرگ جهان در سال 2015 و برداشته شدن بخشی از تحریم های بین المللی برنامه هسته ای ایران، ارزیابی کرده است.

**فیگارو: توافق توتال و ایران با وجود موضع خصمانه واشنگتن امضا شد
پرشمارگان ترین روزنامه فرانسه همچنین در گزارشی دیگر با تیتر «توتال یک قرارداد 4.8 میلیارد دلاری با ایران امضا کرد»، نوشت: گروه نفتی توتال نخستین شرکت غربی در این حوزه به شمار می رود که به ایران بازگشت و این اقدام خود را باعث «احساس غرور و افتخار» دانست.
فیگارو با اشاره به جزئیات این قرارداد بین المللی یادآوری می کند که غول نفتی توتال سومین شرکت فرانسوی پس از «رنو» و «پژو سیتروئن» و نخستین شرکت نفتی غرب است که به ایران بازمی گردد.
این نشریه فرانسوی به نقل از مسئولان توتال می نویسد: این قرارداد یک توافق بزرگ برای توتال و به صورت رسمی نشان از بازگشت ما به ایران برای نوشتن برگ جدیدی در تاریخ این شرکت و این کشور است. ما احساس غرور و افتخار می کنیم که نخستین شرکت بین المللی حوزه نفت هستیم که به دنبال نتیجه دادن توافق بین المللی در موضوع هسته ای با ایران در سال 2015، که به توسعه روابط ایران و اروپا کمک می کند، این قرارداد را امضا کردیم.
فیگارو در بخش دیگری از این گزارش یادآوری می کند که این قرارداد با وجود موضع خصمانه واشنگتن که عادی سازی روابط تجاری ایران و جهان را مشکل می کند، امضا شده است.
این رسانه پرشمارگان فرانسه با بیان اینکه ایران چهارمین ذخایر نفت و پس از روسیه، دومین ذخایر گازی جهان را داراست، می افزاید: توتال امیدوار است که این قرارداد فرصت های دیگری در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی در ایران بگشاید.
از طرف دیگر ایران که به سرمایه گذاری کلان خارجی نیازمند است، امیدوار است که بازگشت توتال، دیگر شرکت های غربی و آسیایی را برای ورود به بازار ایران ترغیب کند.
فیگارو روز گذشته نیز به نقل از سخنگوی گروه نفتی توتال نوشت: احساس غرور و افتخار داریم که به عنوان نخستین شرکت بین المللی به دنبال نتیجه گیری از توافق هسته ای بین المللی 2015، یک قرارداد نفتی با ایران امضا می کنیم.
این مقام مسئول روز گذشته در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه فرانسوی فیگارو، اظهار کرد: قرارداد یاد شده 20 ساله و برای توسعه بزرگترین میدان گازی جهان است.
وی با بیان اینکه گاز تولید شده در این طرح، به منظور تامین بازار داخلی ایران تا سال 2021 مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد: بدیهی است، مجموع این پروژه در انطباق دقیق با قوانین ملی و بین المللی پیاده سازی شده است.

***فرانس24 به نقل از تحلیلگر حوزه نفت و گاز: شگفت زده نمی شوم اگر اِنی، شل و گازپروم به ایران بازگردند
تارنمای شبکه خبری فرانس 24 نیز که در سه گزارش به موضوع قرارداد گازی توتال و ایران پرداخت، در گزارشی با عنوان «توتال در ایران: یک تعهد بلند مدت برای یک قرارداد تاریخی گاز»، نوشت: گروه فرانسوی توتال نخستین غول نفتی است که برای استخراج گاز به ایران بازگشت؛ «نخستینی که اتفاقی و بدون برنامه نبود.»
این گزارش با اشاره به جزئیات این قرارداد 4.8 میلیارد دلاری، می افزاید: توتال دوباره پا در حوزه گازی ایران در خلیج فارس گذاشت و قرارداد استخراج گاز از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را امضا کرد.
فرانس 24 اضافه می کند: دو سال پس از توافق هسته ای که درهای کاهش برخی تحریم های بین المللی علیه ایران را گشود، اینک توتال فرانسه به نخستین غول نفتی غرب که به ایران بازمی گردد، تبدیل شده است.
فرانس 24 همچنین با بیان تاریخچه کشف میدان گازی پارس جنوبی در سال 1970، یادآوری می کند که این میدان گازی 9هزار و 700 متر مربع وسعت دارد و مورد توجه تمام شرکت های بزرگ نفتی است.
در ادامه این گزارش، «کریس هیندل» تحلیلگر ارشد حوزه نفت و گاز انگلیس در گفت وگو با فرانس 24 اظهار می کند: به عنوان نخستین بازگشت، شرایط بسیار رضایت بخش بود.
این تحلیلگر با اشاره به مدت 20 ساله قرارداد توتال با ایران، می افزاید: توافق های پیشین با ایران بسیار کوتاه و حتی بیش از حد کوتاه تر از آن بود که شرکت های خارجی واقعا بهره ببرند.
هیندل با اشاره به مزیت های قرارداد امضا شده، می افزاید: ایران امیدوار است که دیگر شرکت های نفت و گاز از همتای فرانسوی خود پیروی کنند.
این تحلیلگر حوزه نفت و گاز انگلیس با اشاره به موضع سختگیرانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، تاکید می کند: توتال برخلاف تهدیدهای واشنگتن، به آمریکا و دیگر شرکت های نفتی پیام می دهد که بر ثبات سیاسی و دیپلماتیک (ایران) شرط بندی می کند.
وی می افزاید: شگفت زده نخواهم شد اگر «اِنی» (Eni شرکت ایتالیایی فعال در صنعت نفت و گاز)، «شل» و یا «گازپروم» بازگشت به ایران را در ماه های آینده اعلام کنند.
هیندل اضافه می کند: این قرارداد یک پیرزوی تاریخی برای میانه روهای ایران است تا بتوانند به محافظه کاران نشان دهند که رویکرد آنها نتیجه داده است.

***لیبراسیون: توتال پس از رنو و پژو-سیتروئین وارد بازار ایران شد
تارنمای روزنامه لیبراسیون نیز در گزارشی در زمینه قرارداد گازی توتال و ایران، نوشت: پس از «رنو» و «پژو ستروئن»، توتال نیز به ایران بازگشت و روز دوشنبه در تهران یک قرارداد دو میلیارد دلاری (در مرحله نخست) برای استخراج گاز از میدان نفتی مهم پارس جنوبی امضا کرد.
لیبراسیون با بیان اینکه این قرارداد در فضای پیچیده ژئوپولتیک و با وجود انتقادهای آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 امضا شده است، حضور یک شرکت چینی در کنسرسیوم این قرارداد را مزیتی برای ایران جهت اطمینان بخشیدن به تهران و همچنین توتال برای پایداری قرارداد تعبیر می کند.

***رادیو فرانسه: سیگنال قوی تهران به سرمایه گذاران اروپایی
رادیو فرانسه نیز با انتشار دو گزارش در زمینه قرارداد توتال با ایران، علاوه بر مرور پیشینه همکاری های نفتی ایران و توتال، به مزیت ها و اطلاعات توافق جدید اشاره و اضافه می کند: با حمایت طرف فرانسوی، تهران یک سیگنال قوی به سرمایه گذاران اروپایی فرستاده است.
این رسانه فرانسوی در گزارش دیگری در همین ارتباط با اشاره به اینکه توتال نخستین شرکت غربی در حوزه نفت است که به ایران بازمی گردد، آورده است: این قرارداد با وجود موضع خصمانه واشنگتن و رای اخیر مجلس سنا به تحریم های جدید علیه ایران، صورت گرفته است.

***خبرگزاری فرانسه: توتال نخستین شرکت نفتی غرب که به ایران بازمی گردد
خبرگزاری فرانسه نیز روز گذشته در گزارشی با اشاره به شمارش معکوس برای امضای نخستین قرارداد جدید نفتی در دولت یازدهم با توتال فرانسه، نوشت: توتال نخستین شرکت نفتی غرب است که به ایران بازمی گردد.
خبرگزاری فرانسه نوشت: شرکت توتال در راس یک کنسرسیوم بین المللی امروز در تهران یک توافق 4.8 میلیارد دلاری به منظور توسعه میدان گازی بزرگ ایران امضا می کنند.
خبرگزاری فرانسه اضافه می کند که «پاتریک پویانه» مدیر عامل شرکت گروه فرانسوی توتال قرار است برای امضای این قرارداد 20 ساله که توافق اولیه آن در نوامبر 2016 بدست آمده است، شخصا به ایران سفر کند.
خبرگزاری فرانسه در تبیین قرارداد توتال و ایران، نوشت: توتال نخستین شرکت نفتی غرب است که به ایران بازمی گردد. شرکت توتال روز دوشنبه در راس یک کنسرسیوم بین المللی در تهران یک توافق 4.8 میلیارد دلاری به منظور توسعه میدان گازی بزرگ ایران امضا می کنند.
به گزارش ایرنا، رسانه های فرانسوی همچون لوموند، لکروا، یورونیوز، اکتوالیته - فرانس ، لوپوئن، اکتو اورانژ، لوریان لوژور و کپیتال نیز اخبار قرارداد شرکت نفتی توتال با ایران را بازتاب داده اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها