بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
تیرماه که در ایران از راه می رسد علاوه بر گرمی هوا، تب تند و شور و هیجان دانش آموزان برای رقابت در کنکور نیز شدت می گیرد، آزمونی که نتیجه اش سرنوشت حداقل چهار سال آینده را برای شرکت کنندگان رقم می زند.
تدبیر24»دانش آموزان پس از 12 سال درس و تحصیل آماده می شوند تا آموخته های خود را از دوران پرتلاش مدرسه، محک زده و در مسیر علم و دانایی همچنان به پیش روند.
این روزها دانش آموزان و خانواده‌ها حال و هوای دیگری دارند، برخی مشغول مرور درس‌ها و نمونه سئوالات هستند و البته دلهره و اضطراب را چاشنی این ورق زدن‌ها کرده اند و عده ای نیز به دلیل غلبه شور و هیجان کنکور از درس خواندن، دست کشیده اند.
عده ای نیز از این آزمون، برای خودشان غولی ساخته اند که چون گذشتن از آن را کاری سخت و دشوار می دانند، ترجیح می دهند به سمت کتاب نروند و منتظر دست قضا و قدر در روز نهایی باشند.
صرف نظر از این مساله که شرکت در هر آزمون و امتحانی به طور طبیعی دلهره آور است و ناخودآگاه ذهن انسان را درگیر می کند، پرورش این حس و دامن زدن به آن نه تنها مفید نیست بلکه می تواند آموخته های اندوخته شده را در ورطه فراموشی بکشاند، مساله ای که بسیاری از دانش آموزان را در روز برگزاری آزمون درگیر می کند و منجر به ناکامی می شود.
اکنون که ثانیه شمار زمان، نزدیک شدن به روز موعود و برگزاری کنکور در روزهای 15 و 16 تیرماه را نشان می دهد، چه بسا آرامش و حفظ خونسردی و اعتماد داشتن به هر آنچه که دانش آموز در روزها و ماه های گذشته، خوانده و حفظ کرده می تواند یک گام برای رسیدن به موفقیت باشد.
شاید بتوان بخشی از موفقیت در گذرگاه کنکور را به تلاش و کوشش در سال‌های تحصیل و داشتن یک برنامه ریزی منسجم چند ماه قبل از برگزاری این آزمون، مربوط دانست اما بخش دیگری از آن را باید در غلبه بر ترس و هیجان کاذب بدانیم، ترسی که باعث می شود دانش آموز نتواند کاشته های خود را به درستی برداشت کند.
در این میان کارشناسان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقدند که در کنار تلاش برای درس خواندن و افزایش دانش هر فرد، ابزارهای دیگری نیز برای دریافت نتیجه مطلوب از آزمون کنکور مورد نیاز است که این ابزارها می تواند شامل حفظ آرامش و خونسردی و البته تغذیه مناسب در روزهای قبل از امتحان باشد.
کارشناسان معتقدند که صرف ورق زدن کتاب‌ها و سردرگم شدن در میان انبوه اطلاعات نمی تواند فرد را به موفقیت برساند، بلکه برخورداری از یک تغذیه مناسب - که البته در مواقع بسیار نادیده گرفته می شود- نیز تاثیری دوچندان دارد تا ذهن، اندوخته های خود را بازیابی کند.

** آرامش روحی و روانی ابزاری برای موفقیت در کنکور
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش روز چهارشنبه درحالیکه یک روز تا برگزاری کنکور دانشگاه ها باقی مانده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به داوطلبان این آزمون توصیه کرد در فرصت باقی‌مانده، فقط استراحت کنند و گفت: دانش آموزان نیازی ندارند که اکنون درس بخوانند و این درس خواندن دقیقه 90 به موفقیت آنها کمکی نمی کند.
علی زرافشان ادامه داد: آن چیزی که در جلسه کنکور مهم است این است که فرد بتواند از دانسته های خود به خوبی استفاده کند و این نیاز به آرامش روحی و روانی دارد، به همین جهت بهتر است در ساعت های باقی‌مانده، استراحت کنند تا با شادابی در جلسه آزمون حاضر شوند.

** مغز انسان برای فراگیری بهتر باید با مواد غذایی مناسب تقویت شود
یک متخصص بیوشیمی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره نحوه آمادگی دانش آموزان قبل از کنکور گفت: برخی دانش آموزان فکر می کنند باید در روزهای منتهی به کنکور، تا دیر وقت شبها بیدار باشند و درس بخوانند حال آنکه این بیداری بیش از حد، در حقیقت برای بدن سم است و بدن و مغز انسان برای فراگیری بهتر باید تقویت شود.
وحید زارع ادامه داد: اگر مغز انسان درست کار کند به جای مثلا 6 ساعت درس خواندن می تواند همان مطالب را در مدت زمان سه ساعت به ذهن بسپارد و بیدار ماندن در شب امتحان، نتیجه ای جز اضطراب به همراه ندارد.
وی معتقد است که کمبود انواع ویتامین ها استرس را در افراد به ویژه در زمان انجام یک کار فکری همچون شرکت در کنکور افزایش می دهد مساله ای که برخی دانش آموزان نسبت به آن بی اهمیت هستند و توجهی به تغذیه خود در این ایام ندارند.
این متخصص بیوشیمی یادآور شد: برخی خانواده ها و دانش آموزان با نزدیک شدن به زمان کنکور تمامی حواس خود را روی مطالعه کتاب های مختلف متمرکز می کنند و نسبت به نیازهای مغز و اینکه چه غذایی مصرف کنند تا ظرفیت دریافت، ذخیره و بازیابی اطلاعات در خود را بالا ببرند، بی توجه هستند.
به گفته زارع، مناسب ترین زمان برای دریافت اطلاعات 45 دقیقه است و بعد از آن باید ذهن کمی استراحت کند تا مغز بازسازی شده و اضطراب در فرد کاهش یابد.
وی یکی از نیازهای اساسی بدن به هنگام درس خواندن را آشامیدن آب به میزان کافی دانست و گفت:‌ هر فرد باید متناسب با شرایط بدنی خود مواد غذایی مختلف از جمله شیر و خرما و یا چهار مغز (گردو، بادام، پسته و فندق) استفاده کند تا بتواند بهره بیشتری از ذهن خود داشته باشد.
این متخصص بیوشیمی توصیه کرد دانش آموزان در مدت زمان باقی‌مانده تا برگزاری کنکور، ساعت هفت شب شام بخورند و پروتئین های گیاهی همچون عدس، لوبیا، برنج، ماکارونی با سویا و سیب زمینی و سویا در وعده غذایی خود بگنجانند و برای وعده ناهار از پروتئین حیوانی به همراه سبزیجات استفاده کنند.
زارع یادآور شد: دانش آموزان توجه داشته باشند که در وعده صبحانه به هیچ وجه غذاهای شب مانده استفاده نکنند، از مصرف شکر و مربا نیز خودداری کنند و بهتر است در این وعده تخم مرغ آب‌پز، عسل و زیتون مصرف شود زیرا عناصر مورد نیاز برای تقویت مغز از طریق همین مواد غذایی وارد بدن می شود.
وی با بیان اینکه دانش آموزان در روز برگزاری کنکور نباید از نان تست و فریزری استفاده کنند، افزود: در این روز افراد بهتر است بین هشت تا 10 نوبت میوه بخورند و از مصرف میوه های ترش خودداری کنند.
این متخصص بیوشیمی همچنین به دانش آموزان توصیه کرد از میوه های خشک، عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج که با عسل شیرین شده و فلفل قرمز که 400 برابر بیشتر از پرتقال ویتامین ث دارد، استفاده کنند.
بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، 930 هزار و 208 نفر برای رقابت در کنکور 96 ثبت نام کرده اند که از این تعداد 548 هزار و 434 نفر زن و 381 هزار و 774 نفر مرد هستند.
آزمون سراسری امسال در چهار نوبت صبح و بعداز ظهر روزهای پنجشنبه و جمعه، 15 و 16 تیرماه در 478 حوزه امتحانی 372 شهرستان کشور و تعدادی حوزه های خارج کشور برگزار می شود و نتیجه اولیه به صورت کارنامه در دهه دوم مرداد 96 بر روی سایت سنجش قرار خواهد گرفت.
برچسب ها: شمارش معکوس ، آرامش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها