بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
امضای بزرگترین قرارداد انرژی پس از توافق هسته ای میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی به ریاست شرکت نفتی توتال فرانسه حاصل موفقیت گفتمان اعتدال در عرصه بین المللی است؛ گفتمانی که در مناسبات و تعاملات خود معادله برد- برد را هدف قرار می دهد.
تدبیر24»روزنامه های امروز چهارشنبه 14 تیر 1396، مهمترین محورهای خبری- تحلیلی خود را روی موضوعاتی چون ارزیابی قرارداد تازه نفتی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه، عزل ونصب های تازه در سپاه پاسداران و دیدار دیروز رییس جمهوری کشورمان با رییس تحالف ملی عراق متمرکز کردند.

**ثمره دیگری از برجام
امضای قراردادی قابل توجه میان وزارت نفت ایران و شرکت فرانسوی توتال در چارچوب قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی مورد توجه روزنامه های امروز بود.
در سرمقاله روزنامه «آرمان» می خوانیم: قرارداد عظیم برای بهره‌برداری از فاز11 پارس جنوبی نشان‌دهنده موفقیت دیپلماسی برد-برد جمهوری اسلامی است که در چهارسال گذشته بر آن تاکید شده است. امضای این موافقتنامه پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی و افرادی است که اعتقاد دارند در سایه تعامل و رفتار مثبت می‌توان شرکای خارجی را به سرمایه‌گذاری در ایران تشویق کرد.
در ادامه می خوانیم: امضای قرارداد اخیر پیام مهمی دارد، از جمله اینکه اتحادیه اروپا در بحث تحریم‌ها و ایجاد مشکل برای توسعه مناسبات اقتصادی، با آمریکایی‌ها همراه و همگام نیست و اروپایی‌ها از سیاست مستقلی در برابر جمهوری اسلامی پیروی می‌کنند. پرداختن به این موضوع در برخی از نشریات داخلی که اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده است، با امضای این قرارداد باطل شد. امضای این قرارداد ثابت کرد نه‌ تنها اروپایی‌ها تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکردند، بلکه درصدد هستند تا با ایران از طرق مختلف همکاری کنند.
روزنامه «شرق» هم در سرمقاله خود امضای قرارداد با شرکت توتال را «فرصت موفقیت اعتدال‌گرایی در زمینه بین‌المللی» خواند و نوشت: مشارکت شرکت توتال در بخش انرژی ایران را نباید به‌عنوان یک «رخداد» قلمداد کرد؛ بلکه می‌تواند نشانه‌ای از یک «روند» باشد که می‌تواند اثرات عمیقی بر تحولات اقتصادی پسابرجام ایران داشته باشد.
شرق برخی از مهم‌ترین اثرات راهبردی ورود توتال به بخش انرژی ایران را چنین برشمرد:
- تعمیق وابستگی متقابل انرژی ایران از طریق شرکت‌های بزرگ نفتی با بازار جهانی، موضوع بازگشت تحریم‌ها را بر حسب سطوح وابستگی متقابل ایران و جهان دشوارتر می‌کند.
- یک‌جانبه‌گرایی سیاسی، ‌نظامی و اقتصادی ترامپ علیه جهان سبب تقویت رویکرد چند‌جانبه‌گرایی اروپایی‌ها در مخالفت با ترامپ شده است که حفظ و اجرای برجام از سوی اروپا یکی از نشانه‌های آن است.
- اعتدال‌گرایی دولت روحانی در قالب بین‌الملل‌گرایی می‌تواند منجر به ایجاد امنیت شود. شرایط تعارض کنونی رفتاری (تکرار می‌شود تعارض رفتاری و نه ایدئولوژیک) بین ترامپ با جهان و اروپا فرصت مناسبی برای بین‌المللی‌شدن روند اعتدال‌گرایی دولت فراهم می‌کند.
در سرمقاله روزنامه «ایران» هم آمده است: قرارداد اخیر را می‌توان به عنوان نمونه ای برای تبیین تأثیرات متقابل اقتصاد بر سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای ارزیابی کرد. اشتراک منافع و مسئولیت‌های حاصل از چنین قراردادی سبب می‌شود که عملاً منافع ملی ایران و فرانسه به یکدیگر گره بخورد. بنابراین اگر تا دیروز ممکن بود که امریکایی‌ها بخواهند سیاست خصمانه‌شان علیه ایران را عملیاتی کنند، حضور توتال در ایران و موضع سیاسی که دولت فرانسه اتخاذ می‌کند، یکی از موانع کارساز خواهد بود. فرانسه بخشی از اتحادیه اروپا است و اگر قرار باشد منافع یکی از اعضای این اتحادیه دستخوش مشکلاتی شود، حتماً اتحادیه اروپا نیز موضعگیری خواهد کرد.
روزنامه «کیهان» اما در گزارشی انتقادی با عنوان «توتال بوی کرسنت می دهد دولت شفاف سازی کند» آورد: هر چند اصل جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار پسندیده است و برای این اتفاق باید دولت را حمایت و تشویق نمود، لکن در کنار این تأییدات باید به نواقص و حقایق پشت پرده آن هم اشاره کرد. در چند روز اخیر، جوانب مختلفی از این قرارداد در کنار سابقه تیره توتال و امتیاز دولت یازدهم به فرانسوی‌ها در شرایطی که دهن‌کجی‌های آشکاری در موضوع حمایت از منافقین و وضع تحریم علیه ایران و... داشتند- مطرح شد. با این حال هنوز زاویه تاریک این قرارداد باقی است.

**تغییر و ابقا در سپاه
ابقای فرمانده کل سپاه و تغییر در کادر فرماندهی سپاه پایتخت محور برخی گزارش ها در روزنامه های امروز بود.
روزنامه «اعتماد» در گزارش خود نوشت: روزهای تغییر و ابقا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باهم عجین شده است. فرمانده کل سپاه پاسداران با حکم مقام معظم رهبری سه سال دیگر در راس سپاه ماندگار شد و فرمانده سپاه تهران تغییر کرد. دو روز قبل هم جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه تغییر کرد تا تغییر و ابقا با هم در سپاه پاسداران رخ بدهد.
در ادامه می خوانیم: محمدعلی جعفری، فرمانده 60 ساله سپاه دیروز در مراسم تودیع و معارفه فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ خبر ماندن خودش برای سه سال دیگر در راس سپاه پاسداران را داد تا روزهای ماندن هفتمین فرمانده در راس سپاه پاسداران از 10 سال به 13 سال تمدید شود؛ اتفاقی که برای نخستین‌بار است که در سپاه پاسداران رخ می‌دهد تا یک فرمانده بیش از یک دهه در راس سپاه بماند.
در گزارش روزنامه «همدلی» هم آمده است: در حالی که ماموریت سردار عزیز جعفری در فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 10 ساله شده بود، روز گذشته برخی رسانه‌ها به نقل وی نوشتند که این ماموریت 3 سال دیگر تمدید شد.
در ادامه می خوانیم: سیر فرماندهی بر سپاه پاسداران اگرچه فراز ونشیب‌های متعددی داشت و برخی حکم‌ها‌ی موقت، یک ساله و 18 ساله بر این نیروی نظامی برآمده از انقلاب اسلامی داشتند، اما حکم 10 ساله سردارسیدیحیی رحیم‌صفوی بر سپاه پاسداران این تصور را پیش آورده بود که از این پس فرماندهان این سپاه قدرتمند از این پس 10 ساله خواهد بود. به خصوص که برخی دیگر از منصوب شدگان توسط رهبر انقلاب همچون رئیس قوه قضاییه، رئیس صداوسیما نیز به مدت 10 سال در منصب خود حضور داشتند.
در پایان می خوانیم: گرچه تا پایان فرماندهی 10 ساله سردار جعفری برسپاه هنوز چندماهی باقی مانده است و در چنین مواردی گمانه‌زنی‌ها‌ پیرامون جانشینی افراد در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور صورت می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد که کار به گمانه‌زنی کشیده نشد و آن گونه که خود سردار جعفری اعلام کرده است، رهبر انقلاب ماموریت او را تا 3 سال دیگر تمدید کرده و سردار جعفری پس از محسن رضایی بیشترین زمان را در فرماندهی این نهاد معظم نظامی خواهد گذراند.
روزنامه شرق هم در گزارش خود از دومین تغییر در فرماندهی سپاه پایتخت گفت و نوشت: چهار روز پس از تغییر جانشین قرارگاه ثارالله تهران، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران نیز تغییر کرد. سردار «محمدعلی جعفری»، فرمانده کل سپاه، با صدور حکمی سردار سرتیپ دوم «محمدرضا یزدی» را به سمت فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ منصوب کرد تا جانشین سردار محسن کاظمینی شود. سردار یزدی پیش از این سمت معاونت حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران را بر عهده داشت. تا پیش از این، سردار کاظمینی با حفظ سمت در فرماندهی سپاه تهران، جانشینی قرارگاه ثارالله تهران را هم بر عهده داشت؛ اما روز شنبه سردار اسماعیل کوثری به‌عنوان جانشین جدید قرارگاه ثارالله تهران به‌جای سردار کاظمینی معرفی شده بود.

**میهمانی از عراق
دیدار دیروز «حسن روحانی» رییس جمهوری و «سید عمار حکیم» رییس تحالف ملی عراق در روزنامه های امروز برجسته شد. به گزارش روزنامه «اطلاعات»، روحانی عصر دیروز در دیدار سید عمار حکیم رئیس تحالف ملی عراق اظهارداشت: با پیروزی‌های موصل و شکست تروریست‌ها امیدواریم امنیت، ثبات و وحدت عراق بیش از پیش تقویت شود که بی تردید این ثبات و امنیت، به نفع روابط دو ملت ایران و عراق است.
به نوشته این روزنامه، رئیس جمهوری با بیان این که تقویت و تحکیم روابط تهران- بغداد خواست دو ملت ایران و عراق و در مسیر منافع مشترک است، گفت: جمهوری اسلامی ایران پیوسته خواهان روابطی مستحکم با همه همسایگان، به ویژه عراق است.
همچنین به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی»، دکتر روحانی در ادامه، ضرورت به حاشیه راندن مباحث اختلاف برانگیز و تقویت پایه های وحدت میان همه اقوام در عراق را مورد تاکید قرار داد و گفت: ‏جمهوری اسلامی ایران از عراق با ثبات یکپارچه و متحد حمایت می‌کند و هر حرکتی که وحدت و ‏یکپارچگی عراق را تضعیف کند به نفع هیچ کس و مورد قبول نخواهد بود.
و نیز به نوشته روزنامه ایران، عمار حکیم هم در این دیدار با تقدیر از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق به ویژه در مبارزه با داعش‌، گفت: آزاد سازی موصل باعث تقویت وحدت ملی در عراق شده است‌. رئیس تحالف ملی عراق به شرایط جدید کشورش پس از آزادی موصل اشاره کرد و اظهارداشت: عراق بعد از آزادسازی موصل با فضای جدید‌، انتظارات و چالش‌های جدیدی مواجه شده است که عبور از این چالش‌ها‌، برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی‌‌های دقیق و مشارکت همه اقوام و گروه‌های سیاسی را می‌طلبد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها