بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اعلام کاهش آمار مصرف کنندگان «شیشه‌» از 25 به 8 درصد از مصرف سالانه بیش از 50 تن مواد مخدر در کشور خبر داد.
تدبیر24»گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دوم سیما با موضوع آمارهای جدید از اعتیاد کشور با حضور دکتر افشار سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر، سعید صفاتیان، رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عباس دیلمی زاده، یک فعال مبارزه با مواد مخدر و مجید کریمی، معاون عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به‌روی آنتن رفت که در این برنامه ضمن انتقاد به برخی سیاستهای مبارزه‌ با مواد مخدر، موضوعاتی همچون تغییر الگوی مصرف مواد، زمان دسترسی به آن در کشور و سن مصرف و غیره مورد بررسی قرار گرفت که مشروح آن در ادامه می‌آید.

صفاتیان:

کاهش آمار «شیشه‌»ای‌ها از 25 به 8 درصد

مصرف سالانه بیش از 50 تن مواد مخدر در کشور

سعید صفاتیان، رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته،با زیر سؤال بردن آمار تعداد معتادان در کشور با انجام شیوع‌شناسی اعتیاد گفت: نوع سؤال‌هایی که از افراد می شود، آمارهای معتادان را دچار چالش می کند.

وی افزود: نوع سؤال ها، جمعیت پنهان معتاد را ایجاد می‌کند و نمی توان تعداد معتادان را تخمین زد.

صفاتیان گفت: اکنون هشت درصد معتادان از شیشه استفاده می کنند در حالی که در سال 90 ،  25 درصد آنها شیشه مصرف می کردند.
وی افزود: بیش از 50 تن مواد مخدر سالانه در کشور استفاده می شود.

رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حالی که مصرف مواد مخدر در 20 سال گذشته، تک الگویی بود اما اکنون چند الگویی بودن مصرف مواد مخدر درمان، مبارزه و پیشگیری از اعتیاد را ناکارآمد کرده است.

صفاتیان افزود: با توجه به ضعف اجرای سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر که در سال 85 ابلاغ شد، نیاز داریم در سطح کلان مدیریتی این مسئله تغییر ایجاد شود.

وی گفت: با توجه به حجم زیاد کاری مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، این ستاد باید به صورت خاص به یک نفر سپرده شود.

صفاتیان افزود: مسئولان میانی، مبارزه با مواد مخدر را ذاتی نمی دانند.

وی همچنین گفت: ضعف ما در ارزیابی و نظارت بر برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر است.

دیلمی‌زاده:

کمتر از یک چهارم معتادان تحت پوشش برنامه‌های درمان اعتیاد هستند

24 سالگی، میانگین سنی اولین تجربه مصرف مواد مخدر

زمان دسترسی به مواد مخدر قابل محاسبه است

به گزارش ایسنا، عباس دیلمی زاده، یک فعال مبارزه با مواد مخدر نیز در این برنامه گفت: در خصوص پدیده شیوع شناسی و آمار اعتیاد با سر در گمی شدید روبرو هستیم.

وی افزود: با توجه به تعداد معتادان، کمتر از 25 درصد از آنها (معادل 780 هزار نفر ) تحت پوشش برنامه‌های درمان اعتیاد هستند.

دیلمی زاده ادامه داد: 24 سالگی میانگین سن افرادی است که نخستین بار مواد مخدر مصرف کرده اند.

وی افزود: معتادان استفاده از تریاک، هروئین و شیشه را پنهان می کنند اما اعتیاد به ماری‌جوانا را پنهان نمی کنند و این یکی از دلایل افزایش مصرف این ماده مخدر در کشور است.

دیلمی زاده با بیان آنکه در برنامه ششم توسعه هر سال باید 25 درصد از تعداد معتادان کم شود،تاکید کرد: باید آمار معتادان کشور به روز باشد.

وی با بیان آنکه همچنان با پدیده مصرف مواد مخدر پرخطر روبرو هستیم گفت:مصرف مواد مخدر صنعتی کنترل نشده و مصرف شیشه با دیگر مواد مخدر توأم شده است.

این فعال افزود: نباید همه چیز در ستاد مبارزه با مواد مخدر قائل به فرد باشد و اینکه شخصی به طور ثابت در رأس این ستاد قرار گیرد، مسئله حل نمی شود بلکه مسئله مواد مخدر باید سیستمی حل شود و تمایل افراد را برای مصرف این مواد کاهش دهد.

دیلمی‌زاده همچنین معتقد است: زمان دسترسی به مواد کاملا قابل اندازه‌گیری است و می‌توان با استفاده از روشهای آماری و .... این زمان را به طور دقسق محاسبه کرد.

افشار:

روند مصرف مواد مخدر در کشور صعودی نیست

ماری‌جوانا رتبه دوم و شیشه رتبه چهارم مصرف مواد مخدر کشور را به خود اختصاص داده‌اند

گسترش خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی

به گزارش ایسنا، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با حضور در این برنامه با بیان اینکه بر اساس آمار، دو میلیون و 808 هزار معتاد در کشور وجود دارد، گفت: در سال 57 آمار معتادان با توجه به جمعیت 36 میلیونی ایران، حدود یک میلیون و 800 هزار نفر بود.

افشار افزود: این نشان می دهد با توجه به افزایش جمعیت، روند مصرف مواد مخدر در کشور صعودی نیست.


وی گفت: اکنون در روسیه 20 میلیون و در افغانستان سه و نیم میلیون مصرف کننده مواد مخدر وجود دارد.

افشار با بیان اینکه باید از سازمان های مردم نهاد در سال های گذشته بیشتر استفاده می شد افزود: در دو دهه مبارزه با مصرف مواد مخدر فقط به مقابله با عرضه پرداخته شد و به ساز و کار مردمی و اجتماعی شدن این موضوع توجه نشد.

وی گفت: پوشش پیشگیرانه‌ای که دولت در این زمینه انجام داد فقط 15 درصد از معتادان را تحت پوشش قرار داد اما از دو سال پیش که سازمان های مردم نهاد مبارزه با مصرف مواد مخدر از حدود 1200 سازمان به 2365 سازمان رسیده است، در یک سال گذشته 38 درصد پوشش پیشگیرانه استفاده از مواد مخدر افزایش یافته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: حدود 10 درصد جمعیت معتاد کشور را زنان تشکیل می دهند و الگوی مصرف مواد مخدر در مقایسه با سال 90 تغییر کرده است.

افشار گفت: در سال 90 پس از تریاک، شیشه رتبه دوم مصرف را داشت اما در سال 94 ماری‌جوانا و مشتقات آن در رتبه دوم قرار گرفته اند و شیشه به مقام چهارم نزول کرده است.

وی میانگین سن مصرف مواد مخدر در کشور را 24 سالگی اعلام و اضافه کرد: خرید و فروش مواد مخدر به وسیله فضای مجازی در حال گسترش است.

افشار گفت: یک معتاد در کشور لازم نیست زمان زیادی را برای دسترسی به مواد مخدر صرف کند.

وی با بیان اینکه دسترسی به مواد مخدر و قیمت آن برای مصرف کننده اهمیت دارد، افزود: دسترسی به این مواد در ایران بسیار آسان است نسبت به کشور های اروپایی و غربی و به طورکلی هرچه از مرز فاصله میگیریم دسترسی به مواد سخت تر می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در دو سال اخیر تحت پوشش قرار دادن مراکز حساس مانند دانشگاه ها، مدارس، پارکها و ... را در اولویت پیشگیری از مصرف مواد مخدر قرار داده ایم.

افشار درباره صحت آمار تعداد معتادان افزود: این آمار بر اساس کار علمی دقیق و به وسیله کارشناسان به دست آمده و تا حدودی قابل قبول است.

وی گفت: بر اساس نظر کارشناسان، ضریب خطای این آمار مثبت یا منفی پنج درصد است.


افشار ضمن بیان اینکه اکنون مصرف مشتقات ماری‌جوآنا مانند گل، گراس و علف زیاد و مصرف شیشه کاهش یافته است اظهار کرد: اگر مصرف کننده تریاک حدود 20 سال طول می کشید به انتهای خط برسد برای مصرف کننده شیشه این زمان حداکثر شش سال است.

کریمی:

زمان دقیق دسترسی به مواد مخدر مشخص نیست

شناسایی و دستگیری 4 شبکه توزیع مواد مخدر در فضای مجازی 

به گزارش ایسنا، مجید کریمی، معاون عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در این برنامه گفت: زمان دقیقی برای دسترسی به مواد مخدر در کشور نمی توان یافت. موادفروشان مصرف کنندگان را یا می شناسند یا به آنها معرفی شده‌اند و این طور نیست که هر کسی برود و بتواند مواد مخدر تهیه کنند.

کریمی با بیان اینکه به دلیل مبارزه با ورود و توزیع مواد مخدر، باندهای مافیایی الگوی مصرف را تغییر داده‌اند افزود: قیمت شیشه در یک سال هشت برابر شد و این موجب می شود معتاد مواد مصرفی خود را تغییر دهد.

معاون عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: از سال گذشته با پلیس فتا برای برخورد با مواد فروشان در شبکه‌های اجتماعی وارد شدیم و از ابتدای امسال چهار شبکه که به وسیله فضای مجازی مواد مخدر پخش می‌کردند دستگیر شدند.

کریمی ابراز امیدواری کرد همه فضای مجازی تا پایان سال برای مقابله با مواد فروشان تحت کنترل درآید.

وی همچنین مواد مخدر را تروریست پنهان خواند.

صفاتیان:

کشفیات شیشه کمتر از 10 درصد میزان مصرف آن در کشور است

صفاتیان در ادامه در خصوص تغییر الگوی مصرف در کشور نیز گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در حوزه مبارزه با موادمخدر، تغییر الگوی مصرف است که باید توجه شود که این مساله تنها از جامعه برخواسته و نشات گرفته است یا در سطح داخلی و بین‌المللی جریان فکری پشت آن وجود دارد و یک مساله سازمان یافته است؟.

رییس کارگروه مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه‌ها در عرصه مبارزه با موادمخدر آن است که مسئولان این حوزه بررسی کنند که چطور می‌توان این جریان فکری را منهدم کرد.

وی ادامه داد: تغییرات الگوی مصرف اگر به سمت مواد کم خطر باشد اقدام مثبتی است اما چنانچه این تغییر به سمت مواد پرخطر رفته و یا از سوی مواد روانگردان به سمت موادمخدر برود این بازی ما را دچار چالش در زمینه‌های درمان، پیشگیری، مقابله و ... می‌کند.

صفاتیان در ادامه با اشاره به آنکه زمانی شیشه 25 درصد مصرف‌ کشور را شامل می‌شد اما امروز مصرف آن به هشت درصد رسیده است، گفت: با توجه به آمار دو میلیون و 800 هزار نفری مصرف‌کنندگان مستمر موادمخدر در کشور حتی اگر هشت درصد مصرف به شیشه اختصاص پیدا کند باز هم مصرف آن در سال بیش از 50 تن است این در حالی است که میزان کشفیات آن کمتر از 10 درصد یعنی حدودا پنج تن است.

رییس کارگروه مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی مصرف شیشه در کشور کم می‌شود آیا معتادان به شیشه مصرف مواد را ترک می‌کنند؟ که پاسخ آن منفی است زیرا مصرف‌کنندگان شیشه مصرف موادمخدر را ترک نمی‌کنند بلکه الگوی مصرف‌شان را تغییر می‌دهند و متاسفانه اکثرا به سمت هروئین و حتی تزریق آن می‌روند و همچنین مواد صنعتی و قرص‌های روانگردان نیز مصرف می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر آنکه الگوی چند مصرفی بسیار خطرناک است، گفت: در حدود 20 سال گذشته 90 درصد مصرف کنندگان کشور تک مصرفی بودند و تریاک، هروئین، شیره، حشیش و ... مصرف می‌کردند اما امروز در طول روز فرد معتاد مواد مختلفی را مصرف می‌کند و این مساله درمان، مقابله و پیشگیری را دچار مشکل می‌کند.

دیلمی‌زاده:

چند مصرفی در کشور کنترل نشده

عباس دیلمی‌زاده فعال مبارزه با موادمخدر نیز در خصوص این تغییر الگوی مصرف در کشور، گفت: پیش از هر چیز باید بدانیم سیاست‌های کلی نظام، ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری در سال 1385 وظیفه همه دستگاه‌ها را برای جلوگیری از تغییر الگو به سمت رفتارهای پرخطر (مصرف مواد پرخطر) مشخص کرده است.

وی ادامه داد: برای اندازه‌گیری پرخطر بودن هر نوع مخدری بر اساس شاخص‌های آماری باید عمل کنیم. در حال حاضر با پدیده‌ای مواجهیم که فرد هم شیشه مصرف می‌کند و هم هروئین، به این ترتیب ما همچنان با پدیده مصرف مواد پرخطر مانند هروئین مواجهیم به ویژه آنکه هروئینی که امروز در بازار ایران وجود دارد قابل تزریق بوده در حالیکه شیشه جز بخشی از آن قابل تزریق نبود.

این فعال مبارزه با مواد مخدر افزود: در حال حاضر چند مصرفی در کشور کنترل نشده و امروز مصرف شیشه با مواد مخدر دیگر همراه شده است.

افشار:

تغییر الگوی مصرف از شیشه به ماری‌جوانا

چند مصرفی‌ها سریعتر به معتادان خیابانی تندیل می‌شوند

پرویز افشار سخنگوی مبارزه با موادمخدر در خصوص تغییر الگوی مصرف در کشور، تصریح کرد: بر اساس شیوع شناسی اخیر، تغییر الگوی مصرف از سمت شیشه به سرشاخه ماری جوانا، گل، گرس و ... کاملا مشهود است و چه بپذیریم و چه نپذیریم مصرف شیشه در کشور کاهش یافته و این مساله هم از شاخص‌های آماری، هم مطالعات میدانی و هم میزان مراجعه به کمپ‌ها جهت درمان شیشه کاملا مشهود است.

افشار ادامه داد: کاملا اعتقاد داریم که در کنار مصرف شیشه و یا سایر مواد مخدر افراد به چند مصرفی گرایش پیدا کرده‌اند به این ترتیب در جریان تغییر الگوی مصرف و گرایش به چند مصرفی افراد سریعتر به معتادین فاقد مهارت و خیابانی تبدیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: در گذشته فردی که تریاک مصرف می‌کرد 10 تا 15 سال طول می‌کشید تا به یک معتاد آخر خط تبدیل شود اما امروز فردی که شیشه مصرف می‌کند به علت آنکه دچار چند مصرفی می‌شود دو تا چهار سال و یا حداکثر شش سال زمان می‌برد تا به آخر خط برسد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص علت کاهش مصرف شیشه در کشور، گفت: با کنترل پیش‌سازها قیمت شیشه به شدت در کشور افزایش پیدا کرد و معتادان به سمت مصرف هروئین و مشتقات آن و عده‌ای هم به سمت ماری جوانا و گل گرایش پیدا کرده و به این ترتیب تغییر الگوی مصرف کاملا واضح است.

وی در ادامه با بیان آنکه نمی‌توانیم بگوییم این تغییر الگوی مصرف در کشور مثبت است یا منفی، گفت: افرادی که به سمت مصرف هروئین گرایش پیدا می‌کنند ممکن است تزریقی شوند که در حال حاضر برای آنها هم درمان‌های جایگزین مانند متادون و هم وسایل پیشگیری وجود دارد و DIC‌ها به آنها ارائه خدمت می‌کنند.

صفاتیان:

لزوم ایجاد تغییراتی در سطح کلان مدیریتی مبارزه با موادمخدر

رییس کارگروه مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آنکه در حال حاضر سه سیاست بالادستی در حوزه مبارزه با موادمخدر در کشور وجود دارد، گفت: نخستین سیاست موجود در این حوزه سیاست کلی نظام است که از سال 85 در 11 بند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. همچنین آنکه سیاست برنامه ششم توسعه و قانون برنامه ششم توسعه نیز از دیگر قوانین بالادستی در حوزه مبارزه با موادمخدر هستند که از سال جاری آغاز خواهند شد.

صفاتیان در ادامه تاکید کرد: نیاز است در سطح کلان مدیریتی مبارزه با موادمخدر تغییراتی ایجاد شود به طوریکه در ماده 33 قانون مبارزه با موادمخدر ریاست ستاد مبارزه با موادمخدر به رییس‌جمهور داده شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فرد جانشین رییس‌جمهور، وزیر کشور است و به علت آنکه وی در جایگاه وزارت کشور قرار دارد و حجم کار او بسیار سنگین است موادمخدر نمی‌تواند برای آن اولویت باشد پس باید یک نفر به صورت خاص ریاست ستاد مبارزه با موادمخدر را بر عهده داشته باشد.

رییس کارگروه مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان آنکه مسئولین ما مبارزه با موادمخدر را به صورت ذاتی وظیفه خودشان نمی‌دانند، گفت: وزیر کشور در ابتدای حضور خود استراتژی بسیار خوب اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر را مطرح کردند اما برنامه عملیاتی برای آن ارائه نشد این در حالی است که همپایی و همراهی از سوی سایر وزارتخانه‌ها نیز در این حوزه دیده نمی‌شود.

صفاتیان افزود: منشور حقوق شهروندی رییس‌جمهور یک بند کامل به مبارزه با موادمخدر اختصاص داده است و این نشان می‌دهد که دولت نسبت به این موضوع حساس است اما باید دید سایر دستگاه‌ها چقدر در این حوزه پای کار هستند؟.

دیلمی‌زاده:

بسیاری از برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در تضاد با یکدیگرند

عباس دیلمی‌زاده در خصوص آنکه با وجود داشتن برنامه‌ در حوزه مبارزه با موادمخدر چرا همچنان روند صعودی در این حوزه در کشور وجود دارد؟ گفت: برخلاف دکتر صفاتیان معتقد هستم که نباید همه چیز را قائل به فرد کنیم و بگوییم اگر یک نفر دائما در ستاد مبارزه با موادمخدر باشد می‌توان تمام مشکلات در این حوزه را حل کرد بلکه مساله ما سیستمی است که در کشور هم اعتیاد تولید می‌کند و هم گرایش به اعتیاد را افزایش می‌دهد این در حالی است که ما یک نگرش سیستمی به این مساله نداریم و ما مداخله در جایی می‌کنیم که در جای دیگر اثر می‌گذارد.

این فعال مبارزه با موادمخدر در ادامه با اشاره به آنکه مقام معظم رهبری در سال 1385 مطرح کردند که این نگرانی همچنان باقی است که مسئولان این پدیده شوم را به درستی درک نکنند، گفت: اعضای ستاد مبارزه با موادمخدر که شامل دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف می‌شوند تا چه اندازه به وظایف خود دقیقا عمل کرده‌اند؟ ما نه به سادگی می‌توانیم زمان دسترسی را در کشور کاهش دهیم و نه مصرف را تحت کنترل قرار دهیم اما آیا نمی‌توانیم تمایلات افرادی را که عموما کمتر از 24 سال سن دارند در خصوص گرایش به مصرف موادمخدر کاهش دهیم؟ تاکنون برنامه صحیحی در این حوزه داشته‌ایم که تمایل مصرف در نوجوانان را کاهش دهیم و همچنین از گرایش آنها به مصرف گروه‌های پرخطر جلوگیری کنیم؟.

وی ادامه داد: معتقدم تاکنون نه تنها برنامه نداشته‌ایم حتی اگر برنامه‌ای هم داشتیم پشت سر آن یک نظریه‌پردازی صحیحی وجود نداشته است زیرا وقتی ما یک برنامه‌ای را تدوین می‌کنیم باید برای آن یکسری از نظریات را پذیرفته باشیم و در خصوص یک هدف مشخص تصمیم‌گیری کرده باشیم در حالیکه در حال حاضر هدف ما در این حوزه مشخص نیست و بسیاری از برنامه‌های ما در این حوزه در تضاد با یکدیگر هستند.

افشار:

حضور جدی جامعه مدنی در امر مبارزه با موادمخدر

پرویز افشار سخنگوی مبارزه با موادمخدر نیز اظهار کرد: قبول ندارم که سیر مصرف موادمخدر در کشور صعودی است زیرا حدود 15 سال پیش دنیا حدود 128 میلیون نفر سوء مصرف‌کننده مواد داشت و در این سال‌ها علیرغم همه اقداماتی که صورت گرفته میزان آن به 250 میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که اگر ما مقایسه کنیم که در سال 57 که کشور را تحویل گرفتیم با جمعیت 36 میلیونی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر معتاد در کشور وجود داشت. امروز بعد از گذشت چالش‌های متعدد از جمله جنگ و ... آمار معتادان به دو میلیون و 800 هزار نفر رسیده است، پس روند مصرف مواد در کشور صعودی نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سند جامع درمان در کشور تدوین شده است، گفت: پاشنه آشیل اقدامات ستاد مبارزه با موادمخدر آن بوده است که در دو دهه اول مبارزه فقط به مساله «مقابله با عرضه» بسنده کرد و در دو دهه بعدی یک مقدار به حوزه «کاهش تقاضا» پرداختیم با این حال نگاه ما فقط به دولت و سازوکار حکومتی بود و به اجتماعی کردن مبارزات و سازمان‌های مردم‌نهاد توجه چندانی نداشتیم که در حال حاضر حضور جامعه مدنی در امر مبارزه با موادمخدر بسیار جدی گرفته می‌شود.

کریمی:

تغییر الگوی مصرف، برنامه‌ پیچیده مافیا

کنترل تمام موادفروشان شبکه‌های مجازی تا پایان امسال

کریمی معاون عملیات پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، گفت: در حوزه مبارزه با موادمخدر با باندهای مافیایی بسیار پیچیده‌ای مواجه هستیم و تغییر الگوی مصرف نیز از برنامه‌های پشت پرده آنهاست.   

وی ادامه داد: در حال حاضر تغییر الگوی مصرف به سمت ماری جوانا و مشتقات آن مساله‌ای است که نمی‌توان آن را مثبت یا منفی ارزیابی کرد و متاسفانه در حال حاضرهم شیوه کشت و هم شیوه مصرف آن به راحتی در فضای مجازی آموزش داده می‌شود و جوانان و نوجوانان در صورت دسترسی به اینترنت به راحتی می‌توانند این مطالب را ببینند تا جایی که حتی بتوانند در داخل منزل خود نیز آن را تولید کنند.

معاون عملیات پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا افزود: تاکنون اقدامات خوبی توسط پلیس فتا در برخورد با موادفروشان در شبکه‌های مجازی انجام شده و تا پایان سال تمام آنها تحت کنترل در خواهند آمد.

برچسب ها: فضای مجازی ، شیشه‌
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها