بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
سعید نخعی شریف دانشجوی کارآفرین دانشگاه تهران
تدبیر24»استارت‌آپ‌ها از زمان پیدایش‌شان تاکنون، توانسته‌اند خدمات بسیاری را در حوزه‌های گوناگون ارائه کنند. با توجه به حوزه‌های گسترده خدمات و نوآوری‌های روزافزون استارت‌آپ‌ها، می‌توان نقش قابل توجهی را در ارائه بهتر خدمات در سطح جامعه برای آنها متصور بود. آنها می‌توانند در حوزه‌های گوناگون به اداره بهتر جامعه کمک کنند و بسیاری از نظام‌های ناکارآمد سنتی را بهبود بخشند،با نوآوری محصولی نو به بازار معرفی کنند یا به طور کلی بازارهایی جدید با مشتریان جدید را خلق نمایندو همچنین  می توانند اقدام به حل مساله‌ های موجود در محیط به شیوه ای جدید یا بر طرفنمودن نیازی ها محیط نمایند. و محیط را به مکانی بهتر تبدیل کنندتا باعث شکوفایی استعداد های بیشماری در جامعه شوند.
پنج دلیل کلیدی برای اینکه بررسی کنیم چرا امروزه ما در کشورمان نیازبه استارت آپ ها داریم:
ایجاد نوآوری در محیط: نیروی محرکه اصلی توسعه اقتصادی و افزایش تولید در جامعه های مبتنی بر دانش نوآوری می باشد. استارت آپها به طور معمول همیشه با نوآوری همراه بوده اند و بدین صورت می توانند مناسب ترین شکل تحقق اختراع ها و در نتیجه بهترین مکانیزم برای تجاری سازی نوآوری های تکنولوژیکی در جامعه باشند. شرکت های بزرگ اغلب استارت آپ ها را به دلیل تکنولوژی های ایجاد شده در آنها خریداری می کنند تا بتواندد مزایای رقابتی خود را در بازار حفظ کنند.
ایجاد مشاغل جدید و رشد اقتصادی: در بلند مدت استارت آپ ها می توانند بخش بزرگی از مشاغل جدید را ایجاد نمایند و به رشد اقتصادی کشور کمک کنند. با توجه به اینکه معمولا استارت آپ ها براساس نوآوری شکل می گیرند در نتیجه می توانند نشانگر  هسته سالم اقتصادی کشور باشند. اگر کشور به دنبال ایجاد کارهای جدید در بلند مدت می باشد، لازم است که آن را در بخش هایی از شرکت هایی که بیشترین شغل را در بلند مدت ایجاد می کنند سرمایه گذاری کنند. استارت آپ ها فرم ایده آل و فرصتی مناسب برای استخدام و فعال سازی اقتصاد کشور در بلند مدت می باشد.
ایجاد پویایی رقابتی در سیستم اقتصادی: استارت آپ ها به دلیل ویژگی های خاص خود، پویاترین سازمان های اقتصادی در بازار هستند، درنتیجه پویایی و رقابت بیشتری را برای سیستم اقتصادی کشور فراهم می کنند.
ارتقاء سیستم علمی تحقیقاتی کشور : استارت آپ ها معمولا به خاطر استفاده از تکنولوژی بالا و مبتنی بر دانش، بسیار نزدیک به موسسات دانش بنیان هستند. بنابراین می توانند در کشور تحقیق و توسعه و رویکرد به نوآوری را ترویج دهند و همچنین به هدف کاربردی تحقیقات در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کمک شایانی نمایند. در عین حال، به عنوان یک مدل می تواند دانشجویان و محققان را تشویق نماید تا ایده های خود را از طریق یک استارت آپ به کار گیرند.
ارتقا ارزش های جامعه : استارت آپ های می توانند ارزش های جامعه را به سمت تلاش بیشتر و کارتیمی تغییر دهند و با توجه به رشد اقتصادی ایجاد شده به رفع بسیاری از مشکلات جوامع به خصوص جوانان کمک نمایند و جامعه ای مبتنی بر دانش و خلاقیت و ارزش های انسانی به وجود آورند.

اما پرسش اساسی آن است که استارت‌آپ‌ها چگونه می‌توانند با خدماتشان به بهبود و اصلاح نظام‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک کنند؟ ما در این یادداشت تلاش کردیم تا به برخی از مهم‌ترین کارکردها و تاثیرات استارت آپ های راه اندازی شده در کشورمان بپردازیم و بررسی نماییم که چگونه توانسته اند در زمینه های مختلف با ارایه خدمات نوین خود به تغییر سبک فعالیت در آن موضوع در راستای بهبود برخی ‌امور جامعه منجر شوند. در ادامه به اهم موارد به تفکیک حوزه فعالیت اشاره خواهیم نمود.
•حوزه خرید و فروش کالا
به احتمال زیاد تا کنون اقدام به خرید و فروش کالا در محیط اینترنت نموده اید و تفاوت های این سیستم را با سیستم سنتی رایج احساس کرده اید بله یکی از مهم‌ترین کارکردهایی استارت آپ ها در کشور ما به طور کامل در این حوزه نمود پیدا کرده استکه توانستهتجربه جدیدی از خرید و فروش کالارا برای کاربران به ارمغان بیاورد.مهم ترین قابلیت های این سیستم  شفاف‌سازی و تسهیل فرایند خرید، امکان بازگشت محصول در صورت عدم تطابق با خواست مشتری، مقایسه قیمت و کیفیت کالاهاو ایجاد ظرفیتی جدید برای مبارزه با قاچاق کالا می باشد.
یکی از مهم ترین تاثیرات این سیستم بر محیط اقتصادی کشور، کمک به تثبیت تدریجی قیمت کالا در بازار می باشد که می‌تواند به مرور زمان توسط فروشگاه های اینترنتی ارائه شود. بر این اساس می شود از نوسانات بازار جلوگیری کرد و گرانفروشی برخی افراد سودجو را تا حد چشم گیری کاهش داد و بهترین گزینه را برای مصرف کننده نهایی حاصل نمود.
•حوزه گردشگری
صنعت گردشگری عرصه دیگری است که متأثر از ظهور استارت‌آپ‌ها، شرایط روبه‌رشدی یافته است. کسب‌وکارهای نوپای شکل‌گرفته در این حوزه می‌توانند با اقداماتی از قبیل حذف واسطه‌ها و تسهیل فرایند بهره‌مندی از خدمات در این بخش، گام مؤثری در جهت کاهش هزینه‌های سفر بردارند.
در این راستا، وب سایت ها و نرم افزار های گوناگونی راه‌اندازی شده‌اند که امکاناتی مانند رزرو بلیط و محل اسکان را در سریع ترین زمان ممکن و با هزینه ای کمتر فراهم نموده اند. همچنینسیستم های معرفی و کسب اطلاعات در مورد مکان های تفریحی و گردشگری منجر به رونق صنعت گردشگری و شناخت شهرهای مختلف ایران به گردشگران داخلی و خارجی شده اند. به طور حتم با توجه به پتانسیل بالای این حوزه در اقتصاد کشور در آینده ای نه چندان شاهد نوآوری های فراوانی در زمینه استارت آپ های کارآفرینی خواهیم بود.
•حوزه حمل‌و‌نقل شهری و بین‌شهری
یکی دیگر از قابلیت‌های کسب‌وکارهای نوپا، کمک به سامان‌یابی سیستم حمل‌و‌نقل شهری و بین‌شهری است. هم‌اکنون استارت‌آپ‌های گوناگون با ارائه خدمات حمل‌و‌نقل مسافران و کالاها، با کیفیتی به‌مراتب بالاتر از خدمات آژانس‌های تلفنی، فعالیت می‌کنند. از جمله مزایای استارت‌آپ‌های این حوزه نسبت به کسب‌وکارهای سنّتی آن (آژانس‌ها و پیک‌های تلفنی)، می‌توان به مقرون‌به‌صرفه‌بودن هزینه ها، امکان ارزشیابی کیفیت خدمات ارائه‌شده و نمره‌دهی به رانندگان، امکان تخمین زمان رسیدن مسافر، امکان پرداخت غیرنقدی هزینه و استفاده از نقشه آنلاین ترافیک به منظور آگاهی رانندگان از مسیرهای پرترافیک را اشاره نمود.
هم‌اکنون نیز، با اینکه کسب‌وکارهای این حوزه نوپا بوده و در گام‌های ابتدایی مسیرند، بخش قابل توجهی از مردم را به سمت استفاده از سیستم کاراتر و نیز خدمات بیشتر و نوین‌تر این استارت‌آپ‌ها سوق داده‌اند.
•حوزه خدمات غذایی
کارکرد دیگری که امروزه در پرتو خدمات استارت‌آپ‌ها ظهور و بروز یافته، امکان تهیه و توزیع غذا از طریق اینترنت است؛ اتفاقی که می‌تواند باعث ایجاد بهبود در سیستم توزیع غذا، چه از نظر کیفیت و چه از نظر صرفه‌جویی در زمان و هزینه شود.در این حوزه، استارت‌آپ‌هایی شکل گرفته‌اند که به ارائه خدمات اینترنتی مانند مشاهده، انتخاب، سفارش، ارزشیابی و تحویل غذای آماده می‌پردازند. این استارت‌آپ‌ها، واسطه بین عرضه‌کنندگان (رستوران‌ها، فست‌فودها و مراکز تهیه غذا) و مشتریان‌اند. بر این اساس، مشتری از طریق اینترنت عرضه‌کننده مورد نظر خود را انتخاب کرده و غذای خود را سفارش می‌دهد.
خدمات این استارت اپ ها منجر به ایجاد فضای رقابتی بین رستوران ها و متعاقب آن افزایش کیفیت و بهینه‌شدن قیمت‌ها خواهد شد که نتیجه آن را در رضایت هرچه بیشتر مصرف کننده نهایی شاهد خواهیم بود.
•حوزه خدمات مرتبط با معاملات ملکی
یکی دیگر از زمینه‌هایی که امروزه تحت تأثیر ظهور کسب‌وکارهای نوپا قرار گرفته، معاملات مسکن و املاک است. استارت‌آپ‌هایی راه‌اندازی شده‌اند که به ارائه خدمات در زمینه خرید، فروش، رهن و اجاره املاک می‌پردازند و در سریع‌ترین زمان ممکن، تقاضاهای جویندگان املاک را به دست یابندگان املاک می‌رسانند.
رفع نیاز مشتریان به مراجعه حضوری به بنگاه‌های املاک، یافتن ملک مطلوب مشتری در زمانی کوتاه، ارائه اطلاعاتی جامع درباره موقعیت ملک مورد نظر و معابر و سرویس‌های حمل‌و‌نقل عمومی موجود در محدوده ملک و همچنین جاذبه‌های دیدنی در حوالی ملک مورد نظر و نیز امکان فروش ملک در وسعت بین‌المللی از جمله خدماتی است که توسط این‌ استارت‌آپ‌ها فراهم می‌شود.
•بازار صنایع دستی
خدمت ملموس دیگری که امروزه از سوی استارت‌آپ‌ها می‌تواند به جامعه ارائه شده است، کمک به رونق بازار صنایع دستی است. در همین راستا، شاهد ظهور پایگاه‌های اطلاعاتی هستیم که به معرفی و عرضه صنايع دستی بومی اقوام ایرانی و سوغاتی‌های محبوب در شهرهای ایران می‌پردازند. اینگونه استارت‌آپ‌ها با معرفی محصولات و صنایع فرهنگی از جای جای ایران، به بازاریابی برای رونق فروش آثار و صنایع دستی مهجور مانده در دل روستاها و مناطق دور‌افتاده می‌پردازند. البته این نوع از کسب‌و‌کار هنوز در ابتدای راه است و نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت؛ ولی با رونق گرفتن آن و به‌کارگیری سیستم‌های نوین عرضه و ارتباط با مشتری در این حوزه، می‌تواند به شکوفایی این بخش بینجامد.

واقعیت این است که اگر به دنبال ایجاد فضای استارت آپی در کشور هستیم باید فرهنگ و منابع حمایتی از آن را نیز ایجاد نماییم شاید بشود از الگوهای موفق خارجی برای گسترش فرهنگ استارت آپی کشور به صورت بومی شده ایده گرفت ولی برای بحث حمایت مالی و انسانی از استارت آپ ها قطعا نیاز به ایجاد مراکز شتاب، پارک های علم و فناوری و دانشکده های کارآفرینی داریم تا بتوانند بستر استارت آپی را در بین جوانان گسترش دهند زیرادر شرایطی که کشور در آستانه حرکت در مسیر رشد اقتصادی شتابان مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه قرار دارد، به نظر می‌رسد استارت‌آپ‌ها  می توانند ایفاگر نقشی مهم در این راستا باشند و در پرتو سیاستگذاری های صحیح و کارشناسانه و حمایت در مقابل بی قانونی های افراد سودجو می توانند، از جمله بازیگران کلیدی و مؤثر در بهبود روند رشد مورد انتظار در برنامه ششم توسعه به شمار آیند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها