بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گمانه زنی ها درباره شهردار آینده تهران شدت گرفته است. درحالی عده ای از چهره های شاخص اصلاح طلبان نام می برند که دسته ای دیگر بر این باورند شهردار تهران باید از سیاست به دور باشد و به مدیریت شهر بپردازد.
تدبیر24»انتخاب شهردار تهران، یکی از موضوعات داغ فضای رسانه ای کشور است. برخی روزنامه های امروز 15 تیرماه ضمن گمانه زنی درباره شهردار تهران، بر این نکته تاکید کردند که شهردار تهران نباید سیاسی باشد.

** اما و اگرهای انتخابات شهردار
پیروزی قاطع اصلاح‌ طلبان در انتخابات شورای شهر باعث شد تا اکنون، گمانه ‌زنی‌ و اظهارنظرها در مورد شهردار آینده تهران به چهره های شاخص این جریان اختصاص یابد. بسیاری از روزنامه ها اما بر این باورند که شهردار تهران نباید سیاست مدار باشد بلکه شهر نابسامان تهران نیاز به مدیری شهری دارد.
روزنامه «آرمان» در این باره معتقد است که «تهران شهردار می خواهد نه سیاست مدار».
این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: تهران حتی ظرفیت نامگذاری به عنوان یک شهر را ندارد. هرچند امروز آن را کلانشهر می‌نامند. امروز ده ونک و یا ده اوین بقایای روستاهایی است که از مجموعه آنها شهر فعلی پایه‌گذاری شد. در چنین شرایطی برای اجرای برنامه‌های توسعه تهران نیازمند یک شهردار شجاع غیرسیاسی هستیم که گیوه را ورکشیده و به صورت ریشه‌ای حل مشکلات این کلانشهر را در دستور کار خود قرار دهد.
«افرادی که در معرض کاندیداتوری شهرداری تهران قرار دارند باید در ابتدای راه، شورای شهر برنامه کاری آنها را بگیرد تا مردم هم به صورت غیر مستقیم از طریق نظرسنجی در انتخاب شهردار بر اساس برنامه‌های اعلام شده مشارکت داشته باشند، زیرا اداره شهرهای بزرگ در کشورهای توسعه یافته با رای مستقیم مردم صورت می‌گیرد.»
روزنامه «شرق» نیز بر این باور است که انتخاب شهردار در گرو انتخاب کابینه است. شرق نوشت: از آنجایی که زمان معرفی کابینه و شروع به کار دولت دوازدهم یک ماه زودتر از دوره پنجم شورای شهر تهران است (نیمه مرداد)، شورایی‌ها در انتظاری اجباری، باید منتظر باشند ببینند تنها گزینه‌های مهم‌شان پاستور را به بهشت ترجیح می‌دهند یا نه! واقعیت این است که گزینه‌های روی میز شورای پنجمی‌ها، تاکنون تنوع و تعدد زیادی نداشته و از همان روزهای اول روی چند گزینه قفل شده است. از‌آنجا ‌که خاستگاه‌های سیاسی و حزبی شورای پنجمی‌ها، فارغ از حوزه‌های تخصصی آنها، تنوعی محسوس دارد؛ انتظار این بود که درباره گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی پست مهم شهرداری تهران، گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌کردند و در نهایت روی چند گزینه‌ به اجماع می‌رسیدند و این همان روندی بود که تاکنون طی نشده است.
روزنامه «اعتماد» نیز به نقل از «علی مطهری» نایب رییس مجلس عنوان کرد: شهردار نباید سیاسی باشد.
اعتماد افزود: علی مطهری معتقد است؛ شهردار آینده تهران باید فارغ از هرگونه رویکرد سیاسی باشد. این نگرانی نایب‌رییس مجلس از آنجایی نشات می‌گیرد که در دهه اخیر شهردارهای تهران سودای ریاست‌جمهوری در سر داشتند. یکی از آنها در سال ٨٤ موفق شد پاستور نشین شود و دو دولت پر حرف و حدیث را هدایت کند. یکی دیگر از آنها اما با وجود سه دوره نامزدی در نهایت آرزوی پاستور نشینی‌اش محقق نشد. بسیاری بر این باورند چنین رویکردی می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد شهردار تهران بگذارد و بی‌شک مدیری که شهرداری را سکوی پرتابی به سوی ریاست‌جمهوری می‌داند در مدیریت شهر هم سیاسی عمل خواهد کرد و این به نفع شهروندان تهرانی و پایتخت کشور نخواهد بود.
روزنامه «تجارت» اما «مرعشی» را شانس اول انتخاب شهردار معرفی کرد. تجارت نگاشت: در حال حاضر عمده لابی ها برای انتخاب شهردار تهران از سوی سه جریان مهم پیگری می شود. حزب اتحاد ملت، حزب کارگزاران سازندگی و برخی چهره های نزدیک به دولت. در این میان، به نظر می رسد شانس گزینه های حزب کارگزاران بیش از سایرین باشد. چراکه این حزب سهم عمده ای در لیست انتخابات شورای شهر تهران داشته و به واسطه رزومه و سوابق نزدیک گزینه های خود به مدیریت شهری شانس بالاتری برای شهردار شدن گزینه های خود دارد. محمد علی نجفی و حسین مرعشی دو چهره اصلی حزب کارگزاران برای شهرداری در تهران هستند.

** ازسرگیری اعزام حجاج با تمهیدات لازم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه ترین اظهارات خود درباره اعزام حجاج، با بیان اینکه تمامی شروط اعلام شده توسط ایران برای تأمین امنیت و کرامت حجاج حج تمتع توسط طرف سعودی پذیرفته شده، ‌گفت: سیاست کنون نظام بر اعزام حجاج به عربستان با همه تمهیدات لازم است. روزنامه های امروز از دریچه های گوناگون به از سرگیری اعزام حجاج پرداختند.
روزنامه «ایران» با اشاره به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گزارش خود، عنوان کرد: آن چیزی که درمورد حج ،سیاست رسمی برای نظام است برگزاری حج با عزت و با کرامت است که امنیت و کرامت و عزت حجاج در حج تأمین شود، برای این کار همه مسیرهای ممکن را طی کردیم و شروط لازمی که ایران برای تأمین امنیت حجاج داشت طرف عربستانی پذیرفت و آن را مکتوب کرد.
در گزارش روزنامه «بهار» با عنوان «حلقه مفقوده در پرونده حج» آمده است: در خصوص آن مذاکرات که در نهایت به اعزام حجاج منجر شده است هم ابهامات و حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد که مهمترین آن این پرسش اساسی است که مذاکره کنندگان چه کسانی بوده و جزئیات توافق ایران و عربستان چه بوده است؟ آیا تضمین‌های کافی برای عدم تکرار فجایع گذشته اتخاذ شده است؟ اگر پاسخ مثبت است، این تضمین‌ها دقیقا چیست؟
بنا به تحلیل بهار، نکته جالب توجه در خصوص مذاکرات حج و تصمیم برای اعزام مجدد حجاج نوع مواجهه جریان مخالف دولت با آن است، به طوری که در ابتدا نسبت به اصل مذاکرات و تصمیم اتخاذ شده با موضع شدید مخالفت روبه‌رو شدند و آن را نشانه سازش دولت روحانی در برابر سعودی‌ها می‌دانستند و به بهانه نگرانی از جان حجاج، دولت را به بی توجهی به امنیت و سلامت حجاج ایرانی متهم کردند اما پس از مدتی که متوجه شدند در این تصمیم کمترین نقش با دولت بوده است به یکباره سکوت کرده و همه آن دلواپسی‌هایشان در خصوص حج به سکوت تبدیل شد.
«حج برگزار می شود اما...» عنوان سرمقاله روزنامه «آفتاب یزد» بود که در آن آمده است: هر چقدر «دو دوتا چهارتا» می کنیم یک جای کار مشکل دارد.اکنون هیچ نشانه مثبتی میان رابطه تهران و ریاض هویدا نیست و شکاف های میان دولت دو کشور روز به روز در حال عمیق تر شدن است.این هم اشتباه است که تصور کنیم حاکمان سعودی فقط مشکل سیاسی با ایرانی ها دارند.آنان درکنار مسائل سیاسی، نگاهی کاملا نژادی به ماجرا داشته و بخشی از نفرت پراکنی شان ریشه تاریخی دارد. بنده نمی خواهم بگویم حج را تعطیل کنید اما ای کاش آقایان تصمیم گیر در برگزاری مراسم امسال قدری محتاط تر
رفتار می کردند.

** حاشیه های نشست جی 20
نشست گروه بیست در حالی برگزار خواهد شد که زیر سایه دو حاشیه پررنگ ‌تر از متن است؛ یکی نخستین دیدار پوتین و ترامپ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا و دیگری غیبت ملک سلمان، پادشاه سعودی به‌دلیل ترس از کودتا ناشی از وقایع اخیراتفاق افتاده در عربستان؛ این تحلیل برخی از روزنامه های امروز درباره نشست آینده جی 20 بود.
روزنامه «قانون» نوشت: به نظر می‌رسد ترس از کودتا علیه ولیعهدی محمد بن سلمان، دلیل اصلی عدم سفر پادشاه بیمار به سرزمین گوتنبرگ باشد. او با خودش فکر کرده شاید شاهزاده‌های ناراضی در زمان حضور در آلمان، نسخه مشترک او و پسرش را بپچیند و تمبر سرنگونی او را چاپ کنند!جالب است بدانید، مدیر هتل لوکس چهارفصل هامبورگ گفته برای قابل سکونت کردن سوییت‌ها و اتاق‌های هتل می‌باید تغییرات زیادی در ساختمان و دکوراسیون هتل داده می‌شد. ساخت پنجره‌هایی از شیشه‌ ضد گلوله و جابه‌جایی چند دیوار از جمله‌ این تغییرات بوده است.
به گزارش قانون، اتفاق مهم دیگر در حاشیه گروه بیست این است که روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هامبورگ با هم دیدار خواهند کرد. با این حال هنوز زمان دقیق آن مورد توافق قرار نگرفته است.
«برخورد در تقاطع هامبورگ» عنوان گزارش «مردم سالاری» بود. در این گزارش می خوانیم: اگر قرار است ترامپ باز هم بر ساز خود در اجلاس جی 7 بنوازد و ادامه را بیاورد برای جی 20، چشم‌انداز این اجلاس چندان بر وفق مراد شرکای اروپایی ترامپ نخواهد بود. 80 درصد اقتصاد جهان، در دست این گروه است، و چین، ایالات متحده، هند، ژاپن و آلمان به ترتیب بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا هستند.
به گزارش مردم سالاری، گفته می‌شد دونالد ترامپ نتوانسته بود اتاقی در هامبورگ اجاره کند و مجبور شد در برلین جایی برای ماندن پیدا کند چون ملک سلمان و هیات همراهش 400 اتاق در هتل‌های لوکس هامبورگ اجاره کرده‌اند! ملک سلمان قرار بود با تخت سلطنتی‌اش با هامبورگ بیاد. با وضعیتی که حالا پیش آمده، جای تعجب نیست که آنگلا مرکل نگران این باشد که دوباره ماجراهای نشست سران جی 7 تکرار شود. دونالد ترامپ در این نشست کاملا در برابر شش رهبر دیگر قرار گرفت و اعلام کرد از توافق پاریس خارج می‌شود.
برچسب ها: سیاستمدار ، تهران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها