بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
بدون تردید،کار و تلاش یکی از پایه های اصلی و ستون فقرات توسعه اقتصادی محسوب می شود،توسعه صنعتی،افزایش اشتغالزایی و ارتقای سطح بهره وری،بدون کار ممکن نمی باشد امری که متاسفانه در ایران این مقوله مهم ،با موانع و چالش های بسیاری مواجه است.
تدبیر24»سرانه کار مفید در ایران بالا نیست،این عبارتی است که به کرات در رسانه ها،جراید،نشست ها،سمینارها و جلسات و محافل خصوصی و عمومی مطرح شده اما همچنان راهکار موثری برای برون رفت از آن اندیشیده نشده است.

بدون تردید،دستیابی به اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده در بخش های متعدد صنعتی،تولیدی و اقتصادی بدون کار،تلاش و همت فزاینده و مضاعف امکان پذیر نیست.

این اصل و قاعده در ارتباط با سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز مصداق دارد و در صورت عدم بهره وری کافی نیروی انسانی،قطعا روند دستیابی به آنچه که هدف اصلی از تبیین و ابلاغ این سیاست ها خواهد بود با کُندی و فرسایش بسیاری همراه خواهد شد.

فرهاد پایدار،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت ارتقای سطح کار مفید در ایران،اظهار داشت:متاسفانه سرانه کار مفید در ایران رضایت بخش و کافی به نظر نمی رسد،امری که می طلبد برای رفع آن،مُجِدانه تلاش شود و تدابیر و تمهیدات لازم در این خصوص تعریف و عملیاتی گردد.

وی افزود:امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی،میزان ساعت کاری بصورت عام و مرسوم قریب به 5 ساعت می باشد و جالب اینجاست از این میزان،بالای 95 درصد از آن،مشمول کار مفید می شود.

پایدار عنوان کرد:در نقطه مقابل در کشوری همچون ایران،علیرغم ساعات کار بالا (حداقل 8 ساعت و بعضا 12 ساعت) ،میزان حصول کار مفید (در مقایسه با کشورهایی همچون ژاپن،کره،چین،نروژ،سوئیس،آلمان و...)بسیار ناچیز به نظر می رسد.

وی افزود:بدون تردید،برای فراهم و مهیا شدن بستر کار و فعالیت،سرمایه و هزینه های بسیاری مصروف می شود و به تبع باید خروجی این سرمایه گذاری ها از تناسب منطقی برخوردار باشد.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:به عنوان نمونه،برای تولید هر محصول و کالایی اعم از غذایی،مصرفی و... ادوات،تجهیزات و دستگاه های مربوطه خریداری می شود و هر دقیقه از فعالیت در مراکز اداری،خدماتی،تولیدی و ...، مستلزم تامین انرژی و هزینه های خاص به خود می باشد.

وی افزود:در صورت حاصل شدن خروجی مثبت و سازنده از این سرمایه گذاری ها،بهره وری نیروی انسانی و اقتصادی روبه رشد و افزایش خواهد بود و در غیر اینصورت استهلاک،فرسایش و اُفت ضریب دستاورد ها نتیجه مُبَرهَن و اجتناب ناپذیر بهره وریِ حداقلی و ناکافی می باشد.

پایدار عنوان کرد:بر اساس تحقیقات انجام شده،عوامل و دلایل متعددی در کاهش بهره وری نیروی کار موثر است که ضعف های مدیریتی،نیروهای مازاد،خلل و نارسایی در سیستم های تنبیهی و تشویقی کارکنان، کارمندان و کارگران،حقوق و مزایای ناکافی،عدم وجود شایسته سالاری منطقی،فرسوده بودن تجهیزات و ادوات مرتبط با واحدها و مراکز اقتصادی،خدماتی،صنعتی و...از نمونه های آن به شمار می رود.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:به واقع،برای ارتقای میزان کار مفید و بهره وری حداکثری،باید تمامی عوامل و مولفه های مذکور مورد نظر قرارگیرد و در فقدان یک یا چند مورد از الزامات فوق،قطعا روند ارتقای کار مفید با خلل و نارسایی های جدی مواجه خواهد شد.

 
ارتقای سطح کار مفید بدون تامین مطلوب معیشتی نیروی کار امکان پذیر نمی باشد 

سعید حسین زاده،کارشناس بازارکار،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش حائز اهمیت حقوق و دستمزد در کیفیت ارائه کار از سوی نیروی انسانی عنوان کرد:بدون تردید،اصلی ترین انگیزه برای فعالیت در هر عرصه و حوزه کاری مشمول دریافت حقوق و دستمزد می شود و در صورت برخورداری نیروی کار از حقوق و دستمزد کافی،تمامی تمرکز نیروی انسانی به کار و اشتغال و تعهدات خود معطوف می شود.

وی افزود:به واقع،با تامین نیازهای اقتصادی و معیشتی نیروی انسانی، دغدغه های اقتصادی او نیز به حداقل ممکن کاهش می یابد و در چنین شرایطی،ضریب تمرکز و توجه او به مسئولیت های تعریف شده که عهده دار آن می باشد،به شکل فزاینده ای تقویت خواهد شد.

حسین زاده عنوان کرد:به تبع در شرایطی که نیروی انسانی از حقوق و دستمزد کافی برخوردار نمی باشد،مجبور به فعالیت در مشاغل دوم و سوم خواهد بود و در چنین شرایطی،توان و انرژی کافی برای انجام وظایف برای او باقی نمی ماند.


وی افزود:از سوی دیگر،نیروی انسانی که از حقوق کافی برخوردار است و زندگی اقتصادی او در سایه فعالیتی که به آن مشغول است به نحو شایسته و مطلوبی در حرکت است،نسبت به شغل و محیط کار خویش تعصب بیشتری خواهد داشت و هرگونه نارسایی در محیط کاری خود را به عنوان یک مشکل شخصی خویش نیز می پندارد و نسبت به آن بی تفاوت نخواهد بود.

حسین زاده گفت:در چنین شرایطی،دوری و منفک شدن از محیط کاری برای چنین نیرویی،سخت و دشوار و غیر قابل تحمل می باشد و نهایت تلاش خود را برای نقش آفرینی مثبت در آن مجموعه به کار می بندد تا پایه ها و ثبات شغلی خود را تضمین و مستحکم نماید.

کارشناس بازار کارگفت:احساس مسئولیت و وجدان و اخلاق کاری از دیگر مولفه های حائز اهمیت در ارتقای بهره وری مفید و افزایش کار مفید محسوب می شود که تحقق آن در فقدان علاقه و دلبستگی نیروی انسانی به شغل و محیط کاری خویش امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود:متاسفانه در کشور ایران از حیث فرهنگی،برنامه ریزی دقیق و موثری ،تعریف،طراحی و اجرایی نشده و قطعا در صورت آموزش صحیح و اصولی ضریب کار مفید در ادارات،نهادها،دستگاه ها،بخش های تولیدی و خدماتی اعم از دولتی و خصوصی با تقویت هر چه بیشتری همراه می شود.

حسین زاده عنوان کرد:بر اساس برخی از آمار و گزارشات منتشر شده در رسانه ها،میزان کار مفید در ایران در طول روز به 2 ساعت نیز نمی رسد و این در شرایطی است که در کشورهای توسعه یافته،از 24 ساعت،20 ساعت کار مفید حاصل می شود.

وی افزود:البته این به معنای کار مفید یک فرد در 20 ساعت از شبانه روز نیست،بلکه برنامه ریزی در برخی واحدها و مراکز اقتصادی،صنعتی،تولیدی و خدماتی چنین کشورهایی بگونه ای است که از یک فعالیت سه شیفتیِ 21 ساعته،حدود 20 ساعت کار مفید حاصل می شود.

کارشناس بازار کار در خاتمه یادآور شد:بدون تردید،کاهش نرخ سود بانکی،توجه به تولید،کاهش واردات، افزایش صادرات،تکیه بر ظرفیت های داخلی و توانمندی های بومی،همگی از الزامات توسعه اقتصادی خواهد بود اما تمامی این موارد با تلاش و کار فزایندهِ و البته توام با بهره وری حداکثری ، محقق خواهد شد در غیر اینصورت تمامی مولفه های فوق یا بصورت نارِس،ناقِص و اَبتَر انجام می شود و یا در حد تئوری بر روی صفحات کاغذ و سخنرانی های مجالس و محافل رسمی و غیر رسمی،باقی خواهد ماند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها