بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۰
وزیر کشور: شهادت می‌دهم که رئیس جمهور در همه احوال همیشه تابع ولایت و رهبری بوده و مهر و محبتی که خداوند در دل مردم انداخت سبب شد تا روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

به گزارش تدبیر24 به نقل از فارس، عبد‌الرضا رحمانی‌فضلی پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه استاندار جدید اردبیل اظهار داشت: ما تنها با توجه و تکیه به ملت قادر هستیم تا با قدرت و توان مضاعف کارها را به پیش ببریم چرا که همه مسئولان و دلسوزان این نظام معتقدند که مردم ولی نعمت ما هستند و باید قدر حضور آحاد مردم را در صحنه بهتر بدانیم.

وی از مردم به عنوان نقطه قوت و قدرت نظام اسلامی و موضع اقتدار و عظمت یاد کرد و ادامه داد: اگر اقتصاد ما با تکیه بر بخش خصوصی توانمند شود علاوه بر تاثیرات اقتصادی نتیجه این حضور را در کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتلای فرهنگ جامعه شاهد خواهیم بود.

وزیر کشور تصریح کرد:‌ امروز کار‌آمدی نظام اسلامی، غرب را به وحشت انداخته و نظام سلطه تلاش می‌کند با یک جنگ روانی تمام عیار جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم کند.

رحمانی‌فضلی گفت: ما امروز معتقدیم فرصت و وقت خوبی است تا در قالب مذاکرات، سعه صدر و توانمندی خودمان را به دنیا نشان دهیم تا غرب بداند که جمهوری اسلامی ایران از نقطه ضعف و عجز با آنها حرف نمی‌زند.

این مسئول تاکید کرد: ‌اتفاقاتی که در یک سال گذشته به اشتباه در کشور رخ داد طمع دشمن را بالا برد اما انتخابات ریاست جمهوری فضایی را فراهم کرد تا سایه شوم اختلاف از سران سه قوه کنار برود و ما در اوج اتحاد و عظمت داخلی بتوانیم وارد مذاکرات شده و طمع دشمن را خنثی کنیم.

وزیر کشور بیان داشت: دشمن احساس می‌کرد که بالاتر از میدان هیاهوها و بلواهای سال 88 می‌تواند در عرصه‌های اقتصادی و نارضایتی‌ مردم جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهد اما ملت ایران در 24 خرداد نشان دادند که تحریم‌ها آنها را خسته نکرده و دشمن نمی‌تواند به خاطر برخی از مشکلات اقتصادی این نظام را تحت تاثیر خود قرار دهد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور اعم از نرخ تورم، کاهش تولید، نوسانات ارزی و بسیاری از معضلات دیگر اقتصادی خاطرنشان کرد: در چنین فضایی که برخی اختلافات داخلی نیز به آن دامن می‌زد دشمنان ما احساس کردند که شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به گونه‌ای بهتر از سال 88 فراهم شده تا در فضای عمومی کشور نابسامانی ایجاد کنند و حتی آنها به تغییر ساختار نظام نیز فکر می‌کردند که به فضل الهی و رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری و حضور هوشمندانه مردم در صحنه همه این توطئه‌چینی‌ها نقش بر آب شد و ما امروز در جبهه اقتدار ایستاده‌ایم.

وی تاکید کرد: ملت ما در 24 خرداد روایت دیگری از دلدادگی‌ها را به نظام اسلامی به نمایش گذاشت و با همکاری خوب دولت و شورای نگهبان شاهد برگزاری انتخاباتی سالم، آرام و قانونی در کشور بودیم که مردم از بین کاندیداها انتخاب نهایی خود را انجام دادند و در نتیجه در سایه همدلی همگان ابهت، شکوه و قدرت جمهوری اسلامی ایران در عرصه ملی و بین‌المللی تقویت شد.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: روز بعد انتخابات شاهد افزایش ارتباطات و پیام‌های تبریک از سوی سران کشورهای مختلف بودیم و سفر رئیس جمهور به نیویورک اوج مسابقه برای ارتباط و تقویت تعاملات با ایران اسلامی بود که پیشنهادات مختلفی نیز در این سفر اتفاق افتاد تا اینکه شاهد برگزاری مذاکرات ژنو یک و دو به رغم سنگینی قدرت رسانه‌ای و جنگ زرگری غرب بودیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد:‌ غربی‌ها برای سهم بردن بیشتر از تعاملات و ارتباطات با جمهوری اسلامی ایران مسابقه بزرگی را به راه انداختند تا مبادا آمریکا و برخی کشورها بخواهند در این میدان سهم بیشتری برده و یا ارتباطات خود را در سطوح بالاتر تقویت کنند.

وی افزود: با توجه به تجربه‌ای که بنده در قائم مقامی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی داشتم احساس بر این بود که در این عرصه به جز رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای فریب‌خورده منطقه همه سعی دارند تا با کنار گذاشتن توطئه‌ها و دسیسه‌های قبلی به تقویت ارتباط با ایران کمک کنند تا مبادا در این عرصه کلاه سرشان برود.

* شعار «مرگ بر آمریکا» در 13 آبان قدرت تیم مذاکره‌کننده را مضاعف کرد

وی به تفسیر غلط برخی از سیاسیون داخلی مبنی بر اینکه مبادا شعارهای «مرگ بر آمریکا» در 13 آبان در روند مذاکرات خللی ایجاد کند، اشاره کرد و یادآور شد: حضور آگاهانه مردم در تظاهرات 13 آبان و سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» نه تنها عظمت ملت ایران را نشان داد بلکه پشتوانه روحی خوبی برای تیم مذاکره‌کننده ما بود تا از موضع قدرت پای میز مذاکرات بنشیند.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت:‌ هر چند برخی از دشمنان ما تلاش کردند تا روح بی‌اعتمادی را به مذاکرات ژنو تزریق کنند اما به دلیل آنکه مواضع ما بر حق و روشنگرانه بود هیچ ترس و واهمه‌ای از فضاسازی‌های کاذب نداشتیم و همه فهمیدند که جمهوری اسلامی ایران ذره‌ای از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نکرده و درصدد وارد آمدن خدشه و خدعه‌ای به مبانی عزت‌مند و شجاعانه ایران اسلامی وجود ندارد.

*رای اعتماد مجلس به من سیاسی نبود

وی گفت: بنده سه بار از مجلس رای اعتماد گرفتم که هر سه آنها غیر‌سیاسی بوده و نمایندگان مجلس با شناخت دقیقی که از من داشتند رای داده و حرکت‌های تاثیر‌گذاری را انجام داده‌اند.

وی جابجایی استانداران را تغییر نگرش و رویکرد توصیف کرد و یادآور شد: این تغییر در قالب‌های مختلف تجلی یافت و مردم از بین گرایش‌ها و سلایق مختلف دکتر روحانی را برگزیدند.

*بساط ترانزیت کاروانی موادمخدر در مرزهای شرقی برچیده شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عبدالرضا رحمانی‌فضلی با بیان اینکه همه خواسته‌های نمایندگان این استان حتی ضرب‌در 10 حق مسلم این استان است، اظهار داشت: استان اردبیل از استان‌های توانمند و مرزی آرام کشور است که به راحتی می‌توان در این استان بسیاری از توانمندی‌ها و قابلیت‌ها را به نقطه ظهور و بروز رساند.

وی با بیان اینکه ما در مرزهای کشورمان شاهد ثبات و آرامش واقعی هستیم، خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان با داشتن 2.5 میلیون جمیعت بیش از یک‌هزار و 578 کیلومتر مرز خاکی و 375 کیلومتر مرز آبی دارد اما به رغم این وسعت و توانمندی‌های بی‌شمار تنها دارای 11 واحد تولیدی و هزاران کارگری است که در این استان منتظر فرصت اشتغال هستند اما به دلیل عقب‌ماندگی‌های تاریخی امکان اشتغال و رونق تولید کمتر فراهم آمده است.

وی یادآور شد: به رغم این مشکلات سیستان و بلوچستان امن‌ترین استان کشور است و بر خلاف تصور ناامنی که از این استان در دید همگان وجود دارد سیستان و بلوچستان کمترین معتاد و بیشترین امنیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را دارد و با داشتن ظرفیت عظیم منابع طبیعی می‌تواند به شرایط مطلوب دست پیدا کند.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: در حالی که بسیاری از کشورها سعی می‌کنند تا به راه دریایی دست پیدا کنند و حتی در این مسیر جنگ‌هایی را نیز به راه می‌اندازند سیستان و بلوچستان ما 375 کیلومتر منطقه ساحلی دارد اما به دلیل عقب‌ماندگی‌های تاریخی و برخی ناامنی‌ها که در آن سوی مرزها وجود دارد امکان توسعه‌یافتگی بسیار محدود بوده و ناقص است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: با تلاش و همت مرزداران و نیروهای نظامی و امنیتی گذر باندها و گروه‌های تهیه و توزیع مواد مخدر به صورت کاروانی از مرزهای شرقی کشور منتفی شده و به دلیل کنترل‌هایی که در مناطق مرزی وجود دارد ما کمترین آسیب را در این زمینه شاهد و ناظر هستیم.

* بودجه عمومی کشور از محل نفت کارآمد نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت کار مجاهدانه با توجه ویژه به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را یادآور شد و بیان داشت: بودجه عمومی کشور از محل نفت به هیچ عنوان کارآمد نیست چرا که ما امروز شاهد صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت در کشور هستیم که 50 درصد بودجه کشور را شامل می‌شود.

وزیر کشور افزود: منابع درآمدی ناشی از فروش نفت حدود 120 میلیارد تومان است که تنها کفاف اعتبارات جاری را می‌دهد در حالی که ما در حوزه زیرساخت‌ها و توسعه عمرانی، اقتصادی و تولیدی به منابع عظیم سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: اگر میزان فروش نفت ما به 2 میلیون بشکه در روز برسد به دلیل تبدیل نفت به فرآورده‌های دیگر امکان آن وجود ندارد ما حتی نمی‌توانیم به 2 درصد رشد اقتصادی در کشور دست پیدا کنیم در حالیکه در افق برنامه پنجم توسعه رشد اقتصادی 8 درصد پیش‌بینی شده است.

وی با طرح این سئوال که در این شرایط و اوضاع و احوال چه تدبیری را باید در پیش بگیریم، گفت: ما در این باب باید از منابع درآمدی و دارایی‌های مردم در قالب تعاونی‌ها و تشکل‌های مردمی استفاده کنیم چرا که 500 هزار میلیارد تومان دارایی مردم این استان که سه برابر بودجه عمومی کشور است را می‌توان در عرصه تولید و رونق اقتصادی به کار گرفت.

وزیر کشور قول داد هر چقدر نمایندگان بودجه برای استان اردبیل اختصاص دهند تا جذب ریال آخرش به استاندار اردبیل کمک کنند تا بخش عظیمی از فعالیت‌های اقتصادی که بلاتکلیف باقی مانده سر و سامان پیدا کند.

* بهره‌وری در کشور زیر 0.5 درصد است

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: بهره‌وری در کشور ما زیر 0.5 درصد است در حالی که ما باید میزان بهره‌وری را بیش از 3 درصد ارتقا داده و در این مسیر تلاش و جدیت واقعی را داشته باشیم.

وی به مسئولان استان اردبیل پیشنهاد داد تا از ظرفیت 600 میلیارد تومان یارانه توزیعی در استان اردبیل در هر ماه استفاده کنند تا با شکل دادن صندوق پس‌انداز برای یارانه‌های مردم و پرداخت 30 درصد سود به آنها از این ظرفیت برای اجرایی شدن بسیاری از پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و اجرایی استفاده کرده و در این مسیر پیشقدم شوند.

عضو کابینه دولت یازدهم ضرورت آزاد‌سازی منابع بخش غیر‌دولتی و همچنین بهره‌گیری از توان عظیم این استان در جذب 6 میلیون گردشگر را در طول سال یادآور شد و افزود: با کنار گذاشتن بخل و تنگ‌نظری‌ها باید نسبت به تقویت و توسعه اعتماد بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری همت کنیم و اجازه دهیم در پروژه‌های عظیمی همچون راه‌آهن با پرداخت یارانه به بخش خصوصی آنها در این عرصه وارد عمل شوند.

رحمانی‌فضلی ابراز داشت: استاندار جدید اردبیل باید اتاق فکری را تشکیل دهد تا در آن اهالی تجربه، تخصص و سرمایه در کنار هم بکوشند تا به رونق اقتصادی و کارآفرینی بیشتر در استان اردبیل کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد‌: اگر چنین کار گروهی شکل بگیرد دیگر نیازی نیست کشت و صنعت مغان با کمترین بهره‌وری فعالیت کند و یا بسیاری از واحدهای تولیدی در رکود بماند.

وزیر دولت یازدهم کارآمدی، تجهیز منابع و بهره‌وری را سه عنصر جدی در پیشبرد اهداف اقتصادی و توسعه‌ای برشمرد و یادآور شد: در بخش بهره‌وری باید رقم 0.5 درصد را به بیش از 3 درصد افزایش دهیم که باید در این مسیر از ایده‌های کارآفرینان و مجموعه‌های پر تلاش در عرصه تولید استفاده کرد.

رحمانی‌فضلی گفت: رقابت‌های اقتصادی بدون تجهیز، منابع و توجه به بهره‌وری امکانپذیر نیست چرا که سرمایه‌گذار پول خرج می‌کند تا سودی نصیب او شده و بهره‌وری افزایش یابد.

*نهضت بهره‌وری کاهش مصرف و تجهیز منابع را استان اردبیل برپا کند

وی موضوع مصرف را نیز یادآور شد و ادامه داد: ما در بخش مصرف نیز متناسب با نرم جهانی اعم از مصرف آب، برق، گاز و سوخت زیاده‌روی نامعقولی را شاهد هستیم به طوری که اگر 20 درصد مصرف را کاهش دهیم این 20 درصد مصرف به منابع تولید و ارزش افزوده تبدیل شده و ما می‌توانیم از این محل بسیاری از پروژه‌هایمان را به سرانجام برسانیم.

عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: ما باید از این پیچ تاریخی به راحتی و با اراده ملت، رهبری‌های حکیمانه مقام معظم رهبری و خیز آحاد مردم عبور کنیم و باید همه دست به دست هم دهیم و در این مسابقه خیرات و حسنات در عرصه اقتصادی و در سال حماسه اقتصادی و سیاسی و دهه‌ای که به نام پیشرفت و عدالت معروف است با توان مضاعف عبور کنیم.

شهادت می‌دهم که رئیس جمهور در همه احوال تابع ولایت و رهبری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رحمانی فضلی اذعان داشت: باید از پرداختن به مسائل جزئی و حاشیه‌ای پرهیز کرد و متناسب با موقعیت نظام اسلامی با فکر و اندیشه بلند، سعه صدر و محبت و عشق‌ورزی و دلسوزی در این مسیر شایسته و موفق عمل کرد.

وزیر کشور به شعار دولت یازدهم با عنوان اعتدال اشاره کرد و اظهار داشت: من از سال 71 با رئیس جمهور رابطه داشتم و تاکنون او را فردی فرهیخته، دلسوز، صادق و درستکاری شناخته‌ام.

وی افزود‌: من شهادت می‌دهم که رئیس جمهور در همه احوال همیشه تابع ولایت و رهبری بوده و مهر و محبتی که خداوند در دل مردم انداخت سبب شد تا روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: استانداران والی و حاکم استان‌ها هستند و آنچه که سرنوشت اجرایی دستگاه‌ها است به دست استانداران بوده که این به معنای نیابت استانداران از سوی دولت خدمتگزار است.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: تغییر و جابه‌جایی‌‌هایی که انجام می‌شود حاصل تغییر نگرش‌ها و رویکردها است که در قالب رای ملت به رئیس جمهور منتخب تجلی یافته است و این جابه‌جایی‌ها هرگز به معنای ضعف مدیران قبلی استان نیست.

وی گفت: بنده شهادت می‌دهم که همراه‌ترین عناصر در کارهای حسابرسی استانداران هستند اما رویکردها و نگاه‌ها به این حوزه متفاوت است.

وزیر کشور یادآور شد: نیکزاد‌ها افراد متخصص و ولایی هستند که قطعاً نظام در جایگاه‌های مختلف از آنها استفاده می‌کند تا از سابقه آنها بهره‌برداری لازم صورت گیرد.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: استاندار باید اعتدال را مبنای کار خود قرار دهد و یکی از نقاط اصلی و اساسی اعتدال این است که باید از تعصب و افراطی‌گری پرهیز کرد.

این مسئول کشوری ابراز داشت: اعتدال جزو کلمه‌هایی است که حسن ذاتی دارد و هیچ فطرت و وجدانی نمی‌تواند اعتدال را رد کند چرا که مفهومی برگرفته از تفکر اسلامی و شیعی است که هر چیز باید در جای خود قرار گیرد.

وزیر دولت یازدهم افزود: ما باید مفهوم  اعتدال را نهادینه کنیم چرا که در جامعه اعتدال همسایه و همراه عقل است و تندروی‌ها؛ فاصله گرفتن از عقل و اعتدال است.

رحمانی‌فضلی گفت: در حوزه حکومتی مبنای اعتدال برای ما قانون است و همه باید تابع قانون باشیم و قانون‌گرایانه رفتار کنیم چرا که همیشه متوسط عقل عمومی جامعه نزدیک به اعتدال است.

وزیر کشور با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت یازدهم برای سفر رئیس جمهور به استان‌های مختلف عنوان کرد‌: استان اردبیل جزو استان‌های با اولویت است که در سفر روحانی به مناطق مختلف قرار دارد که امیدواریم در ماه‌های آینده این سفر انجام شود.

عضو کابینه دولت یازدهم در پایان سخنان خود اظهار داشت: ما باید به‌عنوان حافظان بیت‌المال پاک‌دست باشیم و با کسی که به منافع عمومی مردم دست درازی کند برخورد جدی کرده و دستش را قطع می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها