بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان نمایش «شرق دور، شرق نزدیک» که در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهد رفت، این نمایش را اثری متفاوت در کارهای خود دانست.
 تدبیر24»نمایش «شرق دور، شرق نزدیک» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی که در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهد رفت، طی یادداشتی این نمایش را اثری متفاوت در کارهای خود دانست.

در یادداشت نعیمی چنین آمده است:«داستان نمایش درباره اتفاقی است که همه شهرِ تهران را درگیرِ خود کرده است. اما همزمان با آن در طبقه چهاردهمِ یک برج، در یک واحد مسکونی، زن و شوهری بر سرِ به دنیا آمدن یا نیامدنِ فرزندشان به بن بست رسیده اند. زن، موافقِ وجود بچه و مرد مخالفِ آن است که روحِ سرگردانی واردِ ماجرا می‌شود ...

نمایش «شرق دور، شرق نزدیک» متفاوت ترین اثرِ من در نمایشنامه نویسی و کارگردانی است. کارهای پیشین، همچون «فاوست»، «سقراط»، «ترور» و ... ساختاری مشخص از نظر روایت و فرم داشتند. اگر چه در نمایشِ «فاوست» ریخت و قالبِ درام به ساختار ارسطویی نزدیک بود و در نمایشِ «سقراط» به سمت و سوی ساختارِ اپیزودیک و شیوه برشت؛ اما در این اثر بنابر ضرورتِ روایت و نیز گستردگیِ قصه به شکلِ عرضی از هر دو ساختار بهره ببریم.

همین امر موجب می‌شود نمایش با یک تک گویی آغاز شود که در ظاهر ارتباطی با اصلِ قصه ندارد و حضورِ کاراکترِ محوری و نیازِ دراماتیکِ او در تدوین و تکوینِ آن پیدا نیست. همین امر تک گویی‌های دوم و سوم را هم در برمی گیرد که با حضور روانشناس، نمایشنامه وارد عرصه دیالوگ میشود.

در این نمایشنامه کاراکترها بسیار از هم دورند اما بسیار ساده به هم پیوند می‌خورند. زبانِ اثر، چند لایه است: همان اندازه پارسیِ محاوره است که به یک باره لهجه زیبای شیرازی ذهن و گوشِ مخاطب را به سال های دوری از تاریخ می برد و در پایان شاهد زبانِ فاخر و کلاسیک پارسی هستیم.

همه این تجربه‌ها در متنِ نمایشی و محتوا، گروه اجرایی را به سمتِ تجربه تازه‌ای در فرم کشاند. ادعا نمی‌کنم که همه این تجربه پیش از ما نشده، قطعاً حذف کاملِ اشیا و دکور را در کارهای دیگر شاهد بوده‌ایم اما چگونگی حذفِ آن و جایگزین کردنِ آن در ذهن مخاطب آزمایشِ جذابی است که امیدوارم برای تماشاگران هم دریافتِ تازه ای به همراه داشته باشد. حذفِ اشیا، دکور، گریم و ... یعنی محوریت و در کانون قرار گرفتن عنصرِ «بازیگر» ... شک ندارم بازیگران اتفاقِ تازه ای را در دنیای حرفه ای خود تجربه کرده‌اند که اعتراضِ بدن، تنشِ صدا و اصوات بخشی از این تجربه است.

از پانزدهم فروردین هر روز تمرین‌ها را به مدت شش ساعت تا به امروز پشت سر گذاشته‌ایم و این تلاش تا سوم مرداد یعنی اولین روز اجرا برای تماشاگران ادامه خواهد یافت.»

نمایش «شرق دور، شرق نزدیک» با نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی با بازی حامد بهداد، کامبیز امینی، محسن گودرزی، بهناز نازی، کتانه افشاری نژاد، بهار نوحیان و مرجان فریقی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهد رفت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها