بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
منابع دولتی اندونزی احتمال دادند برنامه اجرایی انتقال پایتخت این کشور از 'جاکارتا'، شهری که به گفته کارشناسان زیست محیطی تا سال 2030 بخشی از آن در آب اقیانوس فرو می رود و برنامه نجاتش نیاز به سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری دارد از سال آینده شروع شود.
تدبیر24»این منابع تاکید کردند که برنامه های کلان انتقال پایتخت از جاکارتا به کلان شهری دیگر از ابتدای سال 2018 میلادی و یا حداکثر سال 2019 میلادی شروع می کنند.
براساس گزارش رسانه های اندونزی، 'بامبانگ براجونگورو' وزیر برنامه ریزی و توسعه ملی اندونزی گفت که 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری این کشور تاکید کرده است طرح های مطالعاتی انتقال پایتخت اندونزی تا پایان سال جاری میلادی پایان یابد.
این مقام اندونزیایی، انتقال پایتخت را اقدامی دشوار دانست، اما درعین حال تاکید کرد که طرح های مطالعاتی این انتقال از مدت ها قبل آغاز شده و عملیات اجرایی آن نیز چهار سال زمان می برد.
به نوشته روزنامه اندونزیایی 'تمپو'، بامبانگ بدون ذکر نام دقیق پایتخت جدید اندونزی، گفت که جغرافیای آن خارج از استان جاوا و احتمالا جایی در جزیره بورنئو خواهد بود.
اگرچه برخی منابع، ترافیک سنگین و شلوغی بیش از اندازه کلان شهر جاکارتا، پایتخت فعلی اندونزی را علت تغییر احتمالی پایتخت دانستند، اما دیگر منابع خبری روند فرو رفتن تدریجی این شهر در آب اقیانوس را از جمله دلایل اصلی این موضوع اعلام کردند.
پیشتر دولت اندونزی اعلام کرده بود تا پایان سال جاری ارزیابی شهرهایی که ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت این کشور 268 میلیون نفری را دارند، نهایی خواهد شد.
جاکارتا پایتخت سیاسی اقتصادی اندونزی با مساحتی حدود 661 کیلومتر مربع بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد، در حالی که شهر پیشنهادی فعلی با عنوان 'پلانگ کارایا' در جزیره بورنئو بیش از دو هزار و 678 کیلومتر مربع مساحت و تا سال 2014 فقط حدود 230 هزار نفر جمعیت داشته است.
جاکارتا پیش از سال 1949 به نام 'باتاویا' شناخته می شد و از آن سال تاکنون به عنوان مرکز سیاسی اقتصادی چهارمین کشور پرجمعیت جهان مشخص شد.
جغرافیای اندونزی متشکل از بیش از 17 هزار جزیره در جنوب شرق آسیا در دل آب های اقیانوس آرام پهن شده که بزرگترین آنها جزیره سوماترا و جاوا (با بیش از نیمی از جمعیت کشور)، بورنئو (که در اندونزی به کالیمانتان مشهور است)، سولاویز و گینه می باشند. اکثر این جزایر کوهستانی و با قله هایی به ارتفاع 3 تا سه هزار و 800 متر هستند.
ایده انتقال پایتخت اندونزی به شهر ' پلانگ کارایا' در دوره سوکارنو رهبر فقید این کشور در سال 1957 مطرح شد . البته براساس گزارش موسسه «بریتیش کسترول» جاکارتا بدترین وضعیت ترافیکی را در سال 2015 در جهان داشته است .
اندونزی سالانه 23 میلیارد دلار در زیرساخت های شهری هزینه می کند که به گزارش بانک توسعه آسیایی این رقم در سال جاری میلادی 51 میلیارد دلار کمتر از میزانی است که این کشور سالانه برای حفظ رشد کنونی اقتصادی و ریشه کن کردن فقر نیاز دارد.
علاوه براین، حفر چاه های جدید برای آب شرب تازه در جاکارتا زنگ خطر را برای این شهر به صدا در آورده است و پیش بینی کارشناسان زیست محیطی حاکی است که پایتخت اندونزی فقط تا دوسال دیگر بالاتر از سطح آب اقیانوس خواهد بود .
کارشناسان زیست محیطی موسسه تحقیقاتی 'دلتارس' هلند به روزنامه گاردین گفتند جاکارتا با توجه به این مشکلات دو راهکار بیشتر ندارد «عقب نشینی یا پیشرفت». این شهر برای جلوگیری از غرق شدن نیاز به طرح 40 میلیارد دلاری دارد .
براساس این گزارش جاکارتا که یکی از پرسرعت ترین شهرهای دنیا از نظر رشد را داراست با همان سرعت نیز در حال فرو رفتن درآب است .
طبق پیش بینی کارشناسان زیست محیطی 'دلتارس' هلند، مساحت خشکی در جاکارتا سالانه شش اینچ ( حدود 20 سانتی متر) کاهش می یابد و با این احتساب تا سال 2030 شمال پایتخت اندونزی چند متر به زیر آب فرو می رود.
دولت اندونزی اعلام کرده است برای نجات جاکارتا و کند کردن روند زیر آب رفتن این شهر طرح های گسترده زیرساختاری به ارزش 40 میلیارد دلار را در دست اجرا دارد که از جمله آن پروژه ساخت دیوار دریایی به طول 21 مایل و ساخت 17 جزیره مصنوعی برای مقابله با سیلاب ها در شهر است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها