بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
محمدرضا تابش
 با وجود هجمه‌های وارد شده از سوی رقبای حسن روحانی، اصلاح‌طلبان برای کاهش این فشار تصمیم گرفتند با تشکیل کمیته‌های تعامل و ارزیابی در شورای عالی سیاست‌گذاری و فراکسیون امید مجلس به ریاست محمدرضا عارف، بخش قابل توجهی از این فشار را کاهش دهند. آنها درصدد هستند با ارزیابی وزرای دولت یازدهم و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها و بررسی گزینه‌های مدنظر دولت، حسن روحانی را در چینش کابینه و گرفتن رای اعتماد بالاتر از مجلس برای وزرا کمک کنند. آنها قصد دارند کمک کنند تا رئیس جمهور با توجه به انتظار مردم با تشکیل کابینه کارآمد و اثربخش بتواند مجری برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی‌اش باشد. بنابراین با تشکیل کمیته 6 نفره تعامل و ارزیابی در فراکسیون امید شامل تابش، حسین‌زاده، وکیلی، حضرتی، سلحشوری و پارسایی و کمیته 8 نفره«تعامل با دولت» در شورای عالی شامل مرتضی حاجی، عبدالواحد موسوی‌لاری، محمدرضا عارف، حسین مرعشی، محمود صادقی، ژاله فرامرزیان، افشین حبیب‌زاده و اسماعیل گرامی‌مقدم این تلاش عملیاتی شده است. محمدرضا تابش، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید در این باره به همدلی توضیحاتی داد که در ادامه می‌خوانید.
درباره تشکیل کمیته تعامل و ارزیابی که اخیرا در فراکسیون امید تشکیل شد توضیح دهید.
کمیته تعامل فراکسیون امید در ادامه تداوم ستاد انتخاباتی دکتر روحانی است که زمان انتخابات شکل گرفت و من و آقای حضرتی و خانم سلحشوری به کمیته سه نفره قبلی که شامل آقایان حسین‌زاده، وکیلی و پارسایی بود، اضافه شدیم. در حال حاضر دو کمیته تعامل و ارزیابی شکل گرفته است و از اسم این کمیته‌ها مسئولیت‌شان مشخص است. یکی از اهداف ما از تشکیل این کمیته‌ها این است که با دولتی که خودمان را هم‌پیمان و متحدش می‌دانیم ارتباط برقرار کنیم. برای پیروزی و موفقیت این دولت تلاش کرده‌ایم و در راستای منویات رئیس جمهور و برای محقق شدن وعده‌هایی که برای پیشرفت و تعالی و توسعه کشور به مردم داده است تلاش کنیم تا موفق شود. بنابراین یکی از وظایف ما این بود و بهترین راه را در این دانستیم که بر اساس سلایق رئیس جمهور و واقعیات جامعه پارامترها و مولفه‌ها را وزن دهیم. مثلا رئیس جمهور معترض بود درباره برخی موضع‌گیری‌هایش در دولت یازدهم، بعضی وزرا در حمایت از او سینه سپر نکردند. بنابراین یکی از مشخصه‌های کابینه جدید این است که خط‌‌‌‌ مشی اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی لحاظ شود و با خواست و سلیقه رئیس جمهور هم همخوانی داشته باشد. تخصص، صفات شخصی مثل پاکدامنی، درستی، صداقت و کارآمدی هم باید لحاظ شود.با در نظر گرفتن همه این شاخصه‌ها فرمتی را درنظر گرفتیم و در ملاقاتی که به زودی با رئیس جمهور خواهیم داشت، همه این ملاحظات و بررسی‌ها خدمت ایشان اعلام خواهد شد.
آخرین خبر از جلسه‌ای که قرار بود فراکسیون امید با رئیس جمهور داشته باشد چیست؟
همانطور که در خبرها هم آمد دکتر عارف روز چهارشنبه هفته گذشته به طور مقدماتی با رئیس جمهور جلسه‌ای داشت تا درباره تعامل بیشتر بین مجلس و دولت در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه جدید صحبت کنند و راهکارهایی ارائه کردند تا وزرایی که به مجلس معرفی می‌شوند، از رای بالایی برخوردار شوند.
همچنین قرار است این جلسه به صورت مشترک بین منتخبان فراکسیون و اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با رئیس جمهور به زودی برگزار شود.
این موضوع شائبه سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه دولت را تداعی نمی‌کند؟
به هیچ وجه به دنبال سهم‌خواهی از کابینه نبوده و نیستیم و این شایعات و اتهام‌زنی‌ها را جریان رقیب با اهداف مشخص بیان می‌کنند. به هیچ وجه در این باره وارد مصادیق نشده‌ایم و گزینه‌ای را پیشنهاد نداده‌ایم تا چنین شائبه‌ای ایجاد کند، مگر اینکه دولت خودش بخواهد که ما فردی را معرفی کنیم و در آن صورت هم با رای مجمع، وارد مصادیق می‌شویم.
درباره کمیته ارزیابی هم توضیح دهید.
درباره کمیته ارزیابی نیز شاخص‌ها و پارامترهایی را مشخص کرده‌ایم و به رای و نظر دوستان گذاشتیم و 18 وزیر کابینه یازدهم را بر مبنای آن ارزیابی کردیم. برخی از وزرای فعلی نمره قبولی آوردند و گروهی دیگر نمره متوسط کسب کردند و برخی دیگر نیز مشروط و رد شدند. بنابراین استفاده یا عدم استفاده از این وزرا طبق این معیارها به خواست و نظر رئیس جمهور بستگی دارد که این وزرا را در کابینه نگه دارند یا برای آنها جایگزین معرفی کنند.
انتقادی که به کابینه یازدهم وجود داشت این بود که روحانی از وزرای اصلاح‌طلب در کابینه خود استفاده نکرد. نظر شما در این باره چیست؟
من این‌طور فکر نمی کنم و معتقدم طرح سوال باید منصفانه باشد و مشکلاتی که سر راه رئیس جمهور برای انتخاب وزرا وجود داشت باید درنظر گرفته شود. ضمن اینکه آرایی که به رئیس جمهور داده شده است باید مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد که از آرای به دست آمده چه میزان سلبی، چه میزان ایجابی، چه میزان از ترس رقیب و چه میزان برای تقویت جریان اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی به صندوق‌ها ریخته شده است. این موضوع را باید یک تیم متخصص ارزیابی کند و حداقل 3 ماه زمان نیاز دارد. البته چنین تیمی تشکیل شده و درحال ارزیابی این موارد هستند. از این موضوع گذشته ساختار قدرت در ایران مهم است.
در کشور ما حوزه‌هایی هستند که زیر نظر شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی کار می‌کنند و رهبری در این حوزه‌ها قطعا نظر دارند. بنابراین اگر بخواهیم کار کشور پیش برود، باید منویات رهبری در این حوزه‌ها مورد توجه قرار بگیرد و تعامل بین سه قوه ایجاد شود. از طرفی هم این وزرا باید از مجلس رای اعتماد بگیرند. از سوی دیگر هم وزیر دادگستری را رئیس قوه قضاییه معرفی می‌کند. بنابراین معتقدم کابینه‌ای که باید رشد 8درصدی را رقم بزند وبر ابرچالش‌هایی مثل سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی، صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی، ورشکستگی‌ها و خیل معتادان، آمار بالای طلاق، آسیب‌های اجتماعی و وضعیت کمبود آب فائق بیاید، باید چینشش به نحوی باشد که مطالبات و خواست مردم و این چالش‌ها را مدنظر قرار دهد. همچنین باید منویات رئیس جمهور نیز در انتخاب این کابینه محقق شود و افرادی معرفی شوند که در حمایت از رئیس جمهور سینه سپر کنند. همچنین باید توجه داشت که رهبری نیز باید کلیت آن کابینه را قبول داشته باشند. بنابراین باید ساختار و کابینه را به نحوی بچینیم که مردم از رای و انتخابشان ناامید نشوند. از طرفی هم واقعیتی که در هرم و ساختار قدرت حاکم است و مسائل و معضلاتی که درکشور وجود دارد نیز باید مورد توجه بگیرد. در این صورت اگر فردی روی کارآمد که به تصور برخی در جاهایی ضعف دارد، مشخص است که الزام‌هایی باعث شده از این افراد در کابینه استفاده 
شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها