بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
کمبود منابع مالی در حوزه سلامت همه مردم را درگیر می‌کند؛ از کارکنان حوزه سلامت تا بیماران، بویژه بیمارانی که تحت تاثیر همین بی‌پولی‌ها هنوز "خاص" نشده‌اند.
تدبیر24»مدتی پیش وزیر بهداشت اعلام کرد "۴۰ بیماری می‌توانند تعریف بیماری خاص داشته باشند. در این زمینه ابتدا دولت باید بررسی‌های اعتباری را انجام دهد و سپس مجلس آن را تصویب کند"؛  این یعنی برای ورود نام‌های تازه به لیست بیماری‌های خاص باید منابع مالی به حد کفایت در اختیار بیمه‌ها قرار گیرد، بعد از آن می‌توان به گسترده شدن سطح پوشش بیمه‌ای برای بیماران خاص و نادر و صعب العلاج امیدوار بود. این درحالیست که اکنون سازمان تامین اجتماعی تنها از بیماری‌های هموفیلی، تالاسمی، پیوند، ام اس، دیالیز،  بیماری‌های صعب العلاج و سرطان حمایت می‌کند.  

دکتر محمد آقاجانی- معاون درمان وزیر بهداشت- نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین وظیفه حکومت‌ها در حوزه سلامت علاوه بر ایجاد دسترسی به خدمات درمانی برای همه، کاهش پرداخت از جیب مردم در بیماری‌های صعب العلاج و هزینه‌های کمرشکنی است که خانواده‌ها را زیر خط فقر می برد. به همین دلیل در طرح تحول نظام سلامت در این حوزه اتفاقات مهم افتاد، اما ما هنوز با  ایده آل‌های خود فاصله داریم.

وی ادامه می‌دهد: از داروهای مورد نیاز بیماران خاص در این دولت حمایت شد؛ به طوری که  سالیانه حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای داروهای بیماران خاص پرداخت می شود. بیشتر بیماران صعب العلاج نیز از این یارانه برخوردار هستند، اما در آینده این حمایت‌ها باید به پوشش بیمه‌ای ثابت تبدیل شود.

معاون وزیربهداشت با بیان اینکه در طول این مدت وزارت بهداشت از منابع تحت اختیار خود به پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی و دارویی بیماران خاص و صعب العلاج کمک کرد، ادامه داد: امید ما این است که مصوبات دولت در زمینه منابع مالی و پوشش بیمه‌ای، ثابت شود. ما برای بیماری‌های نادر و خاصی که در حال حاضر پوشش بیمه‌ای کامل ندارند، برنامه داریم و شناسایی بیماران به طور کامل انجام شده است، اما آنچه ما و سازمان‌های بیمه‌گر را آزار می‌دهد، عدم تخصیص به موقع منابع است که وضعیت فعلی اداره بیمارستان‌ها را نیز دچار مشکل کرده است.

آقاجانی همچنین اضافه می‌کند: با توجه به وضع موجود باید سازمان‌های بیمه‌گر همین پوشش بیمه‌ای را به موقع پرداخت کنند و در گام بعد به فکر گسترش این پوشش باشند. ما در طول این مدت اجازه نداده‌ایم  به بیماران صعب العلاج، خاص و نادر فشار زیادی وارد شود؛ یعنی هزینه‌های سنگین درمان، جراحی دارو، تصویربرداری، آزمایش‌ها و فرانشیز آنها را پوشش دادیم، اما گاهی پرداخت همین فرانشیز هم برای این خانواده ها دشوار است؛ به همین دلیل این حمایت‌ها باید در دولت دوازدهم ادامه پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها