بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
24‌میلیون رأی پشتوانه 4‌ساله حسن روحانی در دولت است؛ 24‌میلیون رأی که تمام رفتارها و تصمیمات دولت را در زیر نظر دارند تا مبادا روحانی و یارانش از وعده‌های انتخاباتی خود عدول کنند.
تدبیر24»رئیس‌جمهور تا چند هفته دیگر کابینه خود را به مجلس معرفی خواهد کرد. در چنین شرایطی دکتر روحانی باید به‌صورت منطقی از مدیران و وزرای پشتیبان خود در کابینه استفاده کند. در میان 24‌میلیون رأی‌دهنده به دکتر روحانی، اصلاح‌طلبان سهم عمده‌ای داشتند و از پشتوانه‌های اصلی او در پیروزی اخیر بودند. البته درست است که اصلاح‌طلبان می‌گویند ما نمی‌خواهیم سهم‌خواهی کنیم و واقعا هم قصد چنین کاری را ندارند، اما در عین حال، آقای دکتر روحانی نمی‌تواند برنامه‌های خود را با افراد غیراصلاح‌طلب اجرا کند، چرا که بسیاری از آنان اعتقادی به این برنامه‌ها ندارند، یا حتی مخالف برنامه‌ها هستند. اگر دولت بخواهد به‌صورت منطقی درجهت توسعه پایدار کشور گام بردارد، باید از نیروهای توانمندی که در جبهه حامیان دولت تعریف می‌شوند، یعنی اصلاح‌طلبان، استفاده کند. دولت برای افزایش مشارکت حامیانش برای اجرای برنامه‌های خود، بایستی به‌صورت دقیق‌تر و قاطعانه‌تر رفتار کند، چراکه در صورت عدم بهره‌گیری از آنها که نیروهای شایسته‌ای هستند، با موانع متعددی مواجه می‌شود. همچنین باید برای تحقق برنامه‌های خود، ابتدا بسترسازی کند، سپس موانع را شناسایی کرده و درنهایت نیروهای مناسبی را که درجهت تحقق برنامه‌ها به دولت کمک می‌کنند، به‌کاربگیرد. دولت در این زمینه نباید تعارفی با دیگران داشته باشد. نشانه‌های اخیر در رفتارهای دکتر روحانی و به‌ویژه سخنرانی‌های اخیر ایشان، جامعه 24میلیونی رأی‌دهنده به او در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را به‌شدت امیدوار کرده‌است. رئیس‌جمهور همان‌گونه که خود در سخنرانی اخیر ابراز داشته، با سروصدا و انتقاد، میدان را خالی نمی‌کند و تصمیم گرفته قاطعانه به مسیر خود ادامه ‌دهد. شرط تحقق برنامه‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور، پافشاری بر اجرای برنامه‌ها و به‌کاربردن نیروهای مناسب است. در پایان باید اذعان داشت اگر میان وعده‌های رئیس‌جمهور و عملکرد دولت فاصله ایجاد شود، اعتماد عمومی مردم از بین خواهد رفت و این موضوع پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم می‌شود. دولت برای رویارویی با موانع نیاز به استفاده از همفکران دارد و اگر این‌گونه نشود، متحمل شکست سنگینی خواهد شد.


 محمدصادق جوادی حصار، تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها