بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۸۴۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
مقام انگلیسی:
یک مقام مطلع انگلیسی با اشاره به یادداشت اخیر بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور در 'واشنگتن‌پست' که به مناسبت دومین سالگرد توافق برجام منتشر شد اظهار داشت که این اقدام، در راستای تلطیف فضای ضدبرجام در آمریکا و جلب حمایت واشنگتن صورت گرفته است.
تدبیر24»این مقام انگلیسی روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا در رابطه با فلسفه ی نوشتن یادداشت یادشده از سوی وزیر خارجه این کشور توضیح داد: امروز دومین سالگرد تدوین برجام است و حقیقت این است که به علت مواضع دونالد ترامپ، برجام در آمریکا تحت انتقادات و حملات شدیدی قرار دارد. در این میان اعضای اتحادیه اروپا و ازجمله انگلیس از این وضعیت نگران هستند.
وی با بیان اینکه «دولت آمریکا بایستی به‌زودی در رابطه با توقف دوره‌ی شش‌ماهه برخی از انواع تحریم‌های این کشور تصمیم بگیرد» افزود: اگر واشنگتن این تحریم‌ها را متوقف نکند این مساله به معنای توقف برجام خواهد بود.
این مقام انگلیسی افزود: از سوی دیگر زمان نهایی شدن نود روزه ی بررسی و ارزیابی سیاست جدید دولت آمریکا در خصوص ایران درحال فرارسیدن است و اگر سیاست جدید دولت آمریکا ضد برجام باشد، دنیا در شرایط جدیدی قرار خواهد گرفت.
وی بیان داشت: بر همین اساس کشورهای اروپایی به سهم خود تلاش زیادی را آغاز کرده‌اند که بر تصمیم نهادهای تصمیم‌گیر در آمریکا تأثیر بگذارند و اهمیت تداوم برجام برای تقویت صلح و امنیت بین‌المللی را برای جامعه آمریکا تشریح کنند.
این مقام انگلیسی ادامه داد: این تأثیرگذاری در محیط آمریکا البته باید با ادبیاتی باشد که بتواند در آمریکا تأثیرگذار باشد. لذا مطمئن هستم که ادبیات بکار گرفته در این یادداشت برای ایران خوشایند نیست، اما باید به فلسفه این یادداشت توجه کرد.
وی ادامه داد: قصد و اراده‌ی بوریس جانسون جلب حمایت آمریکا در این مقطع حساس از برجام می‌باشد و ادبیات بکار گرفته نیز منطبق با گفتمان موردپذیرش در محیط سیاسی آمریکاست.
این مقام انگلیسی عنوان کرد: به هر صورت روابط ویژه‌ی آمریکا و انگلیس به‌گونه‌ای است که توصیه‌ها و تحلیل‌های مقامات سیاسی انگلیس در آمریکا مورد توجه قرار می‌گیرد و این اهمیت یادداشت بوریس جانسون را به‌خوبی نشان می‌دهد.
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس روز جمعه با انتشار یادداشتی در واشنگتن‌پست با اشاره به اهمیت توافق هسته ای با ایران تأکید کرد: بدون برجام، جهان در معرض خطر بزرگی قرار داشت.
وزیر خارجه انگلیس مدعی شد: تاکنون، این توافق که به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، موفق بوده است و ما معتقدیم این توافق بهترین گزینه برای جامعه بین‌المللی بوده است.
وی افزود: پیش از حصول این توافق، تأسیسات زیرزمینی اتمی ایران نزدیک به 20 هزار سانتریفیوژ و بیش از 8 تن اورانیوم غنی‌شده در سطح پایین را در خود جا داده بود. درصورتی‌که این ذخایر اورانیوم را در سانتریفیوژها به کار بگیرید، می‌توانید ظرف چند ماه اورانیوم لازم برای ساخت یک سلاح اتمی را به دست آورید. ایران نیز به‌طور مداوم بر تعداد سانتریفیوژهای خود می‌‎افزود؛ به همین دلیل، شرایط در حقیقت خطرناک‌تر شده بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس عنوان کرد: درصورتی‌که اقدامی دراین‌باره صورت نمی‌گرفت، زمان دستیابی به سلاح اتمی به چند هفته کاهش می‌یافت.
وی افزود: خوشبختانه، تحت توافق برجام، ایران دوسوم سانتریفیوژهای خود را از کار انداخت و 95 درصد ذخایر اورانیوم خود را واگذار کرد. امروز، ایران نه‌تنها چند هفته، بلکه حداقل یک سال تا به دست آوردن اورانیوم لازم برای تهیه سلاح اتمی فاصله دارد و ازآنجاکه این توافق قدرت‌ جدیدی به بازرسان بین‌المللی بخشیده است – در حقیقت سخت‌گیرانه‌ترین نظارتی که در تمام کشورهای جهان اعمال‌شده است – ما در کشف تلاش‌های احتمالی تهران برای تولید سلاح هسته‌ای شانس بسیار بیشتری داریم.
جانسون در پایان تأکید کرد: در چشم‌انداز طوفانی خاورمیانه، موفقیت در اجتناب از بحران‌ها اندازه‌گیری می‌شود. برجام خطر بزرگ پیدایش ایران اتمی را برای دستکم یک دهه برطرف کرده است. بدین ترتیب، یکی از تهدیدهای نگران‌کننده ما کاسته شد.
'رکس تیلرسون' وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که واشنگتن درحال بازنگری جامع سیاست های خود در قبال ایران است.
وی عنوان کرده بود که توافق هسته ای با ایران یا «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در جلوگیری از دست یابی تهران به سلاح هسته ای «شکست» خورده و صرفا دستیابی ایران به سلاح هسته ای را به تعویق انداخته است.
توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتی دشوار و طولانی بود که بدون احتساب سوابق بحث با تروییکای اروپایی، دستکم از توافق نوامبر 2013 ژنو، به مدت حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه 2015 (23 تیر 94) در وین به سرانجام رسید.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها