بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
قاسم میرزایی نکو

تدبیر24»حسن روحانی سه هفته بعد کابینه دوازدهم را به مجلس معرفی می‌کند تا مورد بررسی نمایندگان قرار بگیرد. به همین دلیل نقش مجلس در آینده کشور در این برهه زمانی بسیار مهم و حیاتی است. اگر مجلس نقش خود را به خوبی ایفا نکند و اگر دولت با مانع‌تراشی‌های غیر اصولی مانند مانع‌تراشی‌های مجلس نهم مواجه شود، بدون شک نتیجه جز به ضرر مردم نخواهد بود. برای بررسی همین موضوع، قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس دهم و عضو فراکسیون امید با «آرمان» گفت‌وگویی کرده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

برخی نمایندگان مجلس اظهار کرده‌اند که اگر شاخص‌های آنها در کابینه رعایت نشود، به هیات وزیران رأی اعتماد نمی‌دهند. مجلس پنجم اصولگرا به کابینه اصلاحات رأی کامل داد، اما مجلس دهم معتدل چنین برنامه‌ای دارد! توضیح شما درباره این موضوع چیست؟

ضمن اینکه از کلیت و نظر جمع نمایندگان حمایت می‌کنم، اما مسلما این حق دولت است که کابینه‌ای را که مد نظر دارد و می‌تواند با آن هماهنگ و همراه باشد، انتخاب کند. از سوی دیگر نیز این حق مجلس است که کابینه را مورد ارزیابی قرار داده و رأی اعتماد بدهد، اما اینکه به اجبار به دولت تحمیل شود که چه کاری صورت دهد و از چه کسانی استفاده کند، خلاف قانون، دموکراسی، سیاست و رویه اداره یک کشور است. رئیس دولت باید با هیات وزیرانی فعالیت کند که این افراد مورد تایید و حمایت رئیس‌جمهور باشند و همین موضوع نیز از سوی هیات وزیران نیز وجود داشته باشد؛ یعنی کابینه دولت، اهداف، گفتمان و برنامه رئیس‌جمهور را قبول داشته باشند و از آن حمایت کنند. اما در این میان مطالبات و درخواست‌هایی از سوی مجلس وجود دارد که در رابطه با این درخواست‌ها، حتما گوش شنوایی از سوی دولت وجود دارد و رئیس‌جمهور کابینه‌ای انتخاب می‌کند که مورد تایید نمایندگان دلسوز قرار بگیرد؛ کابینه‌ای که چابک و پرکار باشد، تمام هم و غم خود را به برنامه‌های دولت معطوف کند و همچنین در مبارزه با فساد جدی بوده و این موضوع را سرفصل و اولویت کار خود قرار دهد. این سه شاخص اگر در انتخاب کابینه رعایت بشود، بدون شک نتیجه آن باعث پیشرفت کشور خواهد شد. دولت نیز با توان بالایی به حل و فصل مشکلات مردم مشغول می‌شود.

بسیاری از صاحبنظران معتقدند که کابینه جدی نیازمند تغییرات است. این تغییرات در کابینه باید بر مبنای چه اصولی باشد؟

مردم فریاد زده‌ و به همه پیغام داده‌اند که چه چیزی را می‌پسندند و چه چیزی را نمی‌خواهند. در قبال همه اینها، مردم به دنبال این بودند که همفکران خود را در مجموعه دستگاه اجرایی کشور قرار دهند تا این افراد پیگیر مطالبات آنها باشند. بعد از تمام این تغییرات و مسائل نباید افرادی را در مجموعه داشته باشیم که در بدنه دولت و یا حتی کابینه حضور داشته و علیه برنامه‌های دولت عمل کنند. این یکی از نکاتی است که مردم گفته‌ و فریاد زده‌اند. توجه داشتن به خواست و مطالبه مردم منجر به پیشرفت و موفقیت دولت می‌شود. توجه به مطالبات مردم بر همه مسئولان، اولی است.

گفته می‌شود که برخی اصلاح‌طلبان به‌دنبال سهم‌خواهی هستند و بحث عدم رأی اعتماد به کابینه روحانی نیز برگرفته از همین موضوع است. پاسخ شما به این موضوع چیست؟

در بحثی که رئیس فراکسیون امید مطرح کرد، گفت ما سهم‌خواهی نمی‌کنیم و به دنبال سهم نیستیم. حقیقتا نیز نباید سهم ‌خواست، چرا که مردم نظر داده‌اند و خواسته‌های آنها باید مورد توجه باشد. اگر چنین شود و نظرات شخصی و غیرتشکیلاتی نمایندگان خاص مورد توجه قرار نگیرد، بهترین رویه ممکن است. اگر سهمی به برخی افراد داده شود، همان گرفتاری‌های سابق در کشور رخ می‌دهد. به نظر من باید یک بار برای همیشه تصمیم ‌گرفته شود که همه آنهایی که لایق هستند، حضور یابند. آنهایی که امتحان خود را پس داده‌اند، ادامه دهند و آنهایی که کارنامه موفقی ندارند، کنار بروند. شرایط کشور طوری نیست که بتوانیم آزموده را بیازماییم و خطاهای گذشته را تکرار کنیم.

برخی اصولگرایان نیز سعی در فشار به دولت دارند تا بتوانند به این طریق برای خود سهمی در کابینه داشته باشند. روحانی چگونه باید با این موضوع مقابله کند؟

از نظر من آقای روحانی باید به خواسته مردم توجه ویژه داشته باشد. خواسته مردم نیز خواسته اصلاح‌طلبی است.‌ امید، آینده، اعتدال و گفت‌وگو، خواسته‌های مردم است و این موضوع را می‌توان از نتایج انتخابات‌های اخیر متوجه شد. مردم فریاد زده‌اند که بازگشت به گذشته‌ و گفتمان دلواپسان را نمی‌خواهند. اگر در این موضوع مسامحه‌ای صورت گیرد، به ضرر همه است. البته باید توجه داشت اگر چهره‌ای اصولگرا وجود داشته باشد که دلسوز و کارآمد بوده و جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، اما بدون شک در گروه اصلاح‌طلبان نیز از این دست افراد کم نیستند که بتوانند با عملکرد خود حتی نظر اصولگرایان را نیز جلب کنند. آقای حجتی نمونه بارز این افراد است.

به‌نظر شما پاشنه آشیل دولت در کابینه جدید کدام وزارتخانه‌ها هستند؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت مسکن، راه و شهرسازی و همچنین وزارت کارورفاه اجتماعی، از جمله مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت محسوب می‌شوند. اگر این سه وزارتخانه به‌درستی ساماندهی نشوند مشخص نیست که چه آینده‌ای در انتظار کشور است. در وزارت صنعت حتما نیاز به تغییرات گسترده‌ای داریم که یک تیم چابک، جدید و کارآمد سرکار بیاید و برنامه‌ها را پیش ببرد. این وزارتخانه با تحولات دقیق و صحیح باید به جایگاه خود بازگردد تا شاهد شکوفایی بخش صنعتی باشیم. وزارت مسکن نیز بسیار «بزرگ» است و نیاز است که با تغییرات و تقسیم‌هایی علمی، تحولاتی در آن صورت بگیرد که نقش واقعی خود را ایفا کند. وزارت کار نیز متولی اشتغال است که امروز یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور است. پاشنه آشیل اصلی دولت، وزارتخانه‌های اقتصادی هستند. اگر این وزارتخانه‌ها به‌درستی بسته شوند و با هم هماهنگ باشند، قادریم به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها، اقدامات مهمی انجام دهیم. این چند وزارتخانه با همکاری بانک مرکزی اگر به‌درستی برنامه‌های خود را اجرا کنند قطعا تحولاتی بنیادین صورت خواهد گرفت.

دولت دوازدهم چه مسائلی را باید مهم‌ترین دغدغه‌های خود بداند؟

دولت دوازدهم باید توجه ویژه‌ای به برنامه توسعه داشته باشد که زحمات بسیاری برای تدوین آن کشیده شده است. مساله دوم نیز مساله اشتغال جوانان است. اگر پارتی‌بازی‌ها و رانت‌خواری‌ها برچیده شود و همه مدیران کشور ملزم شوند که بر اساس شایسته‌سالاری، افراد را جذب کار کنند، کمک بسیاری به جوانان خواهد شد. اولویت سوم نیز بحث سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است که کشور در این موضوع نیازمند مرمت و رسیدگی بسیار زیادی است. اگر سرمایه‌گذاری در کشور رونق نگیرد، عملا قادر نیستیم کار ویژه‌ای در کشور صورت دهیم. مسئولان عالی‌رتبه کشور نیز بر لزوم این موضوع تاکید کرده و صحه گذاشته‌اند. اولویت بعدی نیز مساله توریسم و جذب گردشگران به کشور است. باتوجه به مدیریت‌هایی که بر این موضوع حاکم بوده، به‌نظر من دقت کافی صورت نگرفته است. طبق برآوردها گردشگری می‌تواند به‌اندازه نفت برای کشور منفعت به‌همراه داشته باشد. البته باید چارچوب‌های اصلی و برنامه جامع آن نوشته و تایید شود تا بلاتکلیفی در بحث گردشگری از بین برود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها