بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری:
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: اقتصاد کشور چاره ای جز برونگرایی و صنعت صادراتی و تامین بازار خارجی ندارد.
تدبیر24»مسعود نیلی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران افزود: در کشور ما صنعت برای نیاز داخل تشکیل شده است و برونگرایی مبنای صنعت ما نبوده است.
وی اطهارداشت: ظرف چندسال گذشته رکود واژه ای است که زیاد استفاده می شود و می گویند واحدهای صنعتی دچار رکود شده اند و نیاز به حمایت دارند.
نیلی با بیان اینکه هر کسادی، رکود نیست، افزود: رکود نوساناتی است که در روند اقتصادی اتفاق میافتد و دوره کوتاهی است که برطرف می شود این موضوع در اقتصاد ایران نیز اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: اتفاقاتی که در سال های 1386 تا 1392 افتاده است اثرات ماندگاری به جا گذاشته که به راحتی نمی توان از آن گذشت برای نمونه می توان به متوسط درآمد خانوار شهری و روستایی در سال 1392 اشاره کرد که به ترتیب 22 و 38 درصد کمتر از سال 1386 بود که حتی بعد از جنگ نیز این اتفاق نیفتاده بود.
مشاور اقتصادی رییس جمهور افزود: همانطور که گفته شد اقتصاد کشور براساس بازار داخل بود و با توجه به کاهش درآمد خانوارها سطح تقاضا نیز کاهش یافت به طوری که میزان تققاضا در سال 1392 پایین تر از سال های 80 و 81 بوده است.
وی اظهارداشت: از سوی دیگر نرخ سرمایه گذاری در سال 1392 معادل سال 1380 بوده و شاهد نرخ رشد سرمایه گذاری منفی بوده است و میزان تقاضا برای کالاهای سرمایه گذاری نیز کم شده بود و تمام این موارد به این معناست که تولیدات صنعت به اندازه سال 80 و 81 مشتری داشته است.
نیلی تاکید کرد: برای اینکه کشور به جایگاه خود در سال 1386 بازگردد به هفت تا 10 سال زمان نیاز دارد که سه سال از این زمان را سپری کردیم هنوز باید مسیر طولانی را طی کنیم تا به سال 1386 برسیم.
وی اظهارداشت: هم اکنون صنعت کشور تقریبا دو برابر صنعت در سال 1386 است و 1.87 درصد است ولی به اندازه سال 1386 تقاضا وجود ندارد و اثر عینی و عملی آن این است که واحدهای تولیدی بیان می کنند که با کمبود نقدینگی مواجه هستند.
مشاور اقتصادی رییس جمهور گفت: بازار داخلی کفاف ظرفیت صنعت ایجا شده را ندارد و تنها راه برون رفت از این مشکل این است که صنعت را صادراتی کنیم و به بازارهای خارجی روی آوریم که این در عمل سخت است چرا که صنعتی که بازار داخلی مطمئنی نداشته باشد نمی تواند در بازارهای خارجی موفق باشد و این فاصله ای است که در شیوه تولید، مدیریت و موارد دیگر ایجاد شده و باید برطرف شود.
وی تصریح کرد: موضوع دیگر در بحث اقتصاد تغییر ترکیب تقاضا است و در گذشته بیشتر سرمای گذاری ها در بخش مسکن بود و صنایع به صنایع ساختمان معطوف بودند در حالی که هم اکنون حوزه مسکن دچار رکود شده است و از طرفی نیاز به سرمایه گذاری در بخش مسکن نیست و به اندازه کافی مسکن در کشور وجود دارد.
نیلی خاطرنشان کرد: مشکل اقتصاد کشور تطابق بازار و تولید ست و نیازمند گذار از بازار داخلی به بازار خارجی است که این انتقال به صورت خود به خود محقق نمی شود و یک بعد آن اقتصاد کلان است که در سند سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی نیز به آن توجه شده است البته باید الزامات آن نیز فراهم شود.
وی تاکید کرد: به هم رسانی کسب و کار و صنعت داخلی و جذب سررمایه گذاری خارجی برای ارتقای بنگاه های اقتصادی فرصتی است که سازمان توسعه و گسترش صنایع می تواند در این زمینه فعالیت کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها