بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
هرساله شماری از هموطنان به دلیل حوادث ناشی از کارجان خود را از دست می دهند ،ارتقای سطح ایمنی محیط کار و همچنین توجه جدی به قوانین مربوط به کارمی تواند جلوی بروز اینگونه حوادث را بگیرد یا اینکه شمار آنها را کاهش دهد.
تدبیر24»بخش عمده ای از حوادث کار قابل پیشگیری است ، برنامه های پیشگیری از وقوع حوادث، همچون استفاده از وسایل حفاظت فیزیکی (برای جلوگیری از سقوط حین کار، استفاده از کلاه ایمنی در کارگاه ها)، آموزش بهداشت کار و نظارت موثر بر کارگاه ها می تواند در کاهش حوادث حین کار و مرگ و میر ناشی از آن موثر باشد.
اهمیت حوادث ناشی از کار، جدای از بار مالی فراوانی که برای افراد، خانواده ها، شرکت ها و سازمان ها به بار می آورد در سطح کلان می توان دارای ابعاد اجتماعی و سیاسی وسیعی نیز شود، نمونه های حوادث ناشی از کار که در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفته اند و از یک حادثه صرف کاری به یک اتفاق اجتماعی و سیاسی تبدیل شده اند کم نبوده است که از آن جمله می توان به آتش سوزی در بازار و حادثه ساختمان پلاسکو و معدن یورت استان گلستان اشاره کرد.
خسرو ،کارگر ساده ساختمان بود و هنگام کار با دستگاه مخلوط کن سیمان در آن سقوط کرد و همین سقوط هم منجر به مرگش شد؛حادثه ای دلخراش که حتی تصورش فکر و احساسات هر انسانی را جریحه دار می کند .
علی، یکی دیگر از کارگران ساختمانی است که صبح یک روز زمستانی برای یک لقمه نان و تامین مخارج خانواده راهی محل کارش؛ یعنی یک ساختمان چند طبقه در دست احداث، شد که متاسفانه به دلیل رعایت نشدن ایمنی محل کار و ضریب ایمنی توسط کارفرما ، دچار حادثه شد.
وی هنگام جوشکاری تیر آهن ها به پایین سقوط کرد ،سقوطی در حدود 50 تا 60متری به محض سقوط همکارانش با پیکر نیمه جان او مواجه شدند و فوری اورژانس را خبر کردند؛ اما دیگر دیر شده بود و فوت کرد.
یکی از حوادثی که در سال گذشته بازخورد رسانه ای زیادی در سطح ملی و جهانی داشت حادثه دلخراش و تاسف برانگیز ساختمان پلاسکو بود که در آن حادثه متاسفانه چندین آتش نشان شهید و چند تن از کاسبان این ساختمان کشته شدند ، حادثه ای که شاید با پیش بینی های به موقع ایمنی و بررسی و جدی گرفتن های قوانین چه از سوی مالکان و چه مسئولان ذیربط چنیین اتفاقی نمی افتاد .
حادثه دیگر که امسال شاهد وقوع آن بودیم در معدن ذغال سنگ یورت استان گلستان به وقوع پیوست و تعدادی از کارگران و معدنچیان را به کام مرگ کشاند و شاید هم عامل اصلی آن جدی نگرفتن ایمنی کار در معدن بود.
هرچند بر اساس گزارش های اعلام شده بیشترین حادثه کار متوجه کارگران ساختمانی است، اما تمام کارگران و کارکنان دستگاه ها ، شرکت ها و ادارات هم به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی ساختمان ها و ایمنی کار در معرض خطر قرار دارند ،خطری که شاید در بسیاری از موارد جبران آن ممکن نباشد و مصدومان به جا مانده این گونه حوادث نیز علاوه بر از تحمیل فشار های روحی و روانی و اقتصادی بر خانواده بار مالی زیادی را هم بر سیستم سلامت تحمیل می کند .
بنابراین ضروری است ایمنی محیط های کار از هر حیثی مانند، ایمنی فیزیکی محل کار و ایمنی خود کار در نظر گرفته شود و شان انسانی کارگر حفظ شود و کارفرما هم با اندکی هزینه بیشتر سلامت محیط کار و کارگران خود را تضمین کند، اینجاست که باز، پیشگیری مقدم بر درمان است ومی طلبد که با آموزش های لازم محیطی امن برای کار فراهم شود و دیگر این چنین نباشد که تهیه یک لقمه نان به قیمت جان تمام شود .

**یک هزار و 645نفر درسال گذشته به دلیل حوداث کار کشته شدند
معاون آموزشی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به خبرنگار ایرنا گفت : در سال گذشته یکهزار و 645 نفر در حوادث کار جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال 1394 که شمار تلفات حوادث کار یکهزار و 494 نفر بود، 1 / 10 درصد افزایش داشت .
محمد صادق قریشی افزود: در سال گذشته یکهزار و 623 مرد و 22 زن بر اثر حوادث کار جان خود را از دست دادند که بیشترین آنها در تهران با 399، فارس با 112 و خراسان رضوی با 109 جانباخته بودند.
وی ادامه داد: در این مدت استان های کهکیلویه و بویراحمد با 9، خراسان شمالی با 10 و خراسان جنوبی با 12 فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشتند.

**سقوط از بلندی بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را دارد
قریشی گفت : در سال گذشته سقوط از بلندی بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص داد که با 5 / 49 درصد تلفات در رتبه اول مرگ و میر ناشی از حوادث کار قرار می گیرد، در این سال 675 نفر به اثر سقوط از بلندی در حین کار جان خود را از دست دادند.
وی تصریح کرد: پس از سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت با 375 فوتی در رتبه دوم دلایل مرگ در حوادث کار قرار می گیرد که 4 / 27 درصد از تلفات حوادث کار را شامل می شود.
معاون آموزشی مرکز تحقیقات پزشکی قاونی خاطرنشان کرد : کمبود اکسیژن (106 فوتی)، برق‌گرفتگی (218 فوتی)، سوختگی (119 فوتی) و سایر موارد (152 فوتی) از دیگر دلایل مرگ در حوادث کار در سال 95هستند.
قریشی افزود : در سال گذشته 27 هزار و 892 مصدوم ناشی از حوادث کار برای معاینات بالینی (جسمانی)به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که در مقایسه با سال قبل ازآن (1394) با شمار مصدومان 27هزار و 510 نفر 4 / 1 درصد بیشتر شده است.

**توصیه هایی برای ارتقای سطح ایمنی محیط کار
وی گفت : یکی از مهم ترین دلایل به وجود آمدن چنین حوادثی، رعایت نکردن اصول اولیه ایمنی در کارگاه است که متاسفانه به علت گسترش نیافتن فرهنگ استفاده از اصول ایمنی و محدودیتی که در اجرا برای نیروی کار ایجاد می کند، کارگران رغبتی به استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نشان نمی دهند.
قریشی ادامه داد: به همین علت حضور کارشناسان ایمنی در انجام مراحل کار در کارگاه، امری ضروری است که چنین حساسیتی در اغلب موارد وجود ندارد.
وی تصریح کرد: نبود افراد آموزش دیده متناسب با نوع فعالیت و تجهیزات لازم و در کل نبود عوامل بازدارنده و شناخت از آن عامل مهمی در افزایش کشته شدگان و مجروحان حوادث کار است.
معاون آموزشی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت : بررسی دقیق درباره تجهیزات ایمنی کارگاه و همچنین نظارت های وزارت کار در این خصوص از سوی مراجع قانونی نیز ضروری است.
وی اضافه کرد: عوامل محیطی، صفات شخصی مانند سرسختی، عصبانیت، عجله و بی باکی، شرایط ناایمن، عمل ناایمن، اشتباه فردی، ضعف مدیریت، میزان تحصیلات و استفاده نکردن یا استفاده نامناسب از وسایل حفاظت فردی و خط مشی مدیریت از موثرترین عوامل حوادث کار یه شمار می آیند.
قریشی خاطر نشان کرد: از اعمال ناایمن می‌توان مواردی مانند کار بدون مجوز، استفاده از ابزار معیوب، عدم توجه به اخطارها، عدم استفاده از وسائل حفاظت فردی، سرعت زیاد ماشین آلات، بلندکردن اشتباه بار، شوخی و تعمیر ماشین حین حرکت را نام برد.
وی افزود: برای کاهش چنین حوادثی و به حداقل رساندن آسیب های ناشی از آن باید بدانیم که مسئولیت عمده وقایع نامطلوب به عهده مدیران است و سرپرستان و استادکاران افراد کلیدی در پیشگیری از حوادث به شمار می آیند.
برچسب ها: قیمت جان ، لقمه نان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها