بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۴۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
غلامرضا ظریفیان
تدبیر24»هر چه به پیش می‌رویم بحث تعیین شهردار برای پایتخت جدی‌تر می‌شود.اداره امور شهر تهران از این جهت بسیار دشوار خواهد بود که شهردار کنونی پایتخت بدهی‌های بسیاری برجای گذاشته است و اداره شهر را در آینده دشوار خواهد کرد. شاید به همین دلیل است که صاحب‌نظران تأکید می‌کنند نباید از شهردار آینده انتظار معجزه داشت. نکته مهمی که این روزها در این خصوص در محافل خبری مطرح می‌شود بحث استقلال منتخبان مردم در شورای شهر است. بر کسی پوشیده نیست که اعضای شورای پنجم تصمیم‌گیر نهایی هستند و باید براساس اعتمادی که مردم در 29 اردیبهشت به آن‌ها کردند، شخصی را برای تصدی اداره پایتخت برگزینند که از دانش مدیریت شهری برخوردار باشد. اعضای شورای پنجم به دور از هرگونه لابی باید به بررسی صلاحیت گزینه‌های مطرح برای شهرداری تهران بپردازند. البته در این میان از نظرات و پیشنهادات صاحب‌نظران نیز بهره‌مند شوند اما نه به این صورت که مطیع کامل شوند و استقلال‌شان به‌عنوان نماینده مردم در پارلمان شهری زیر سؤال رود. در همین خصوص به گفت‌و‌گو با غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم دولت اصلاحات پرداختیم که ماحصل آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 تعیین شهردار پایتخت بحث داغ این روزهاست. در این خصوص برخی تأکید می‌کنند که پدرخوانده‌ها نقش‌شان را کنار بگذارند و منتخبان شورا در زمینه انتخاب شهردار تصمیم‌گیر باشند. درخصوص ضرورت حفظ استقلال منتخبان مردم در شورای شهر بفرمایید.

در حقیقت در جامعه ما احزاب و جریان‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف در تعیین کابینه و یا هنگام انتخابات و همچنین تصمیم‌گیری‌های مهم نقش‌آفرینی می‌کنند. اعلام‌نظر در هنگامه تعیین شهردار تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این خصوص شاهد اظهارنظرهای جناح‌ها و جریانات مختلف هستیم. تا زمانی که ما احزاب قدرت‌ لازم را نداشته باشند و وزن جریانات سیاسی متکی بر احزاب نباشد، طبیعی است افراد ذی‌نفوذ تأثیر خود را در تصمیم‌گیری‌ها خواهند گذاشت. در بسیاری از جوامع با نقش لابی مواجه هستیم و در ایران نیز لاجرم با این پدیده مواجه هستیم. نکته قابل توجهی که باید در این میان مورد توجه قرار گیرد این است که پدیده لابی‌گری را نمی‌توان با توصیه رفع کرد، بلکه باید با تقویت زیرساخت‌های نظام مدنی و گسترش روحیه مشارکت داوطلبانه و همچنین تقویت احزاب سیاسی به بهبود اوضاع پرداخت. طبیعی است که با تقویت احزاب، شاهد کاهش نفوذ و لابی برخی افراد خواهیم بود.

در مجموعه شورای پنجم این بضاعت را می‌بینم که به خوبی و پس از بررسی‌های لازم به انتخاب شهردار مناسب برای شهر تهران بپردازد. به نظر می‌رسد در مجموع کسی که به عنوان شهردار انتخاب شود، محصول خرد جمعی شورا باشد. طبیعی است اعضای شورا برای انتخاب فردی مناسب قطعاً به گفت‌و‌گو و مشورت با دیگر افراد خواهند پرداخت. به جرأت می‌توان گفت شورای پنجم این ظرفیت را دارد که نواقص سایر دوره‌ها را رفع کند و در عین حال گام‌هایی روبه جلو داشته باشد.  البته باید بر این نکته تأکید کرد که نباید از شهردار آینده انتظار معجزه داشت چراکه شهر تهران اکنون با مشکلات بسیاری مواجه است که و یک‌شبه ایجاد نشده‌اند که یک‌شبه نیز رفع گردند. شورای پنجم ظرفیت بسیار خوبی دارد و قطعاً ضمن مشورت از صاحب‌نظران و تکیه بر عقل و خرد جمعی به انتخاب مدیری کارآمد و شایسته برای شهر تهران می‌پردازد.

* طی فرمایشات‌تان به لابی‌هایی که در هنگام اخذ تصمیمات مهم وجود دارد، اشاره کردید. تا چه حد ضروری می‌دانید که در اجرای امور از عملکردهای سلیقه‌ای دوری و در چارچوب‌های پذیرفته شده و منطقی حرکت شود.

انتخابات باید متکی بر وزن‌های حزبی باشد که متأسفانه برای تحقق آن مسیر طولانی در پیش خواهیم داشت. باید به سمتی حرکت کنیم که احزاب و جریانات سیاسی کشور از یک کنشگری برخوردار شوند که متکی بر وزن‌شان باشد. مردم با رأی به لیست امید نشان دادند که انتظار تعیین شهرداری اصلاح‌طلب برای پایتخت دارند. طبیعتاً در تصمیم‌گیری‌های مهم شاهد اعلام‌نظر افراد ذی‌نفوذ خواهیم بود اما منتخبان مردم برای شورای پنجم باید این نکته را در نظر داشته باشند که استفاده از نظرات استقلال‌شان را زیر سؤال نبرد.

* به نظر شما لابی‌گری برخی افراد ذی‌نفوذ را می‌توان به‌عنوان سهم‌خواهی تلقی کرد؟

بله در شرایط کنونی می‌توان گفت هر جریانی به دنبال سهم‌خواهی برای خود است و تلاش می‌کند سهمی در امور داشته باشد. این واقعیت امروز جامعه ماست و باید کمک کنیم تا تصمیمات مهم به دور از هرگونه نفوذ فرد یا جریان خاصی و فقط با در نظر داشتن منافع و مصالح ملی اتخاذ شود. هنگام اخذ تصمیمات مهم همه باید منافع ملی و مصالح جمهوری اسلامی ایران را در نظر داشته باشند. تلاش‌ها باید به نحوی باشد که گام‌به‌گام در راستای کاهش و یا رفع نقاط ضعف حرکت کنیم و باید لابی‌ها و همچنین نقش دخالت‌های جناحی را تا حد امکان کاهش داد و به سمت جنبه‌های تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر رفت. شوراهای اسلامی شهر و روستا قطعاً برای تصمیم‌گیری نیاز به تصمیم‌سازی دارند و بهترین کار ایجاد اتاق فکر برای کمک به تصمیم‌گیری آن‌هاست. البته این نکته مهم را نیز باید متذکر شد که اعلام‌نظر صاحب‌نظران نباید به‌گونه‌ای باشد که اعضای شورا را در موضع منفعل قرار دهد. تحت هر شرایطی باید استقلال منتخبان مردم در شورای شهر حفظ شود که این مهم مستلزم اصلاح زیرساخت‌هاست.

* گمانه‌زنی‌هایی در این خصوص وجود دارد که محسن هاشمی یکی از گزینه‌های تصدی شهرداری پایتخت است و به همین جهت از شورای شهر خارج خواهد شد. بسیاری از اصلاح‌طلبان این اقدام را توهین به رأی مردم می‌دانند و عنوان می‌کنند که در چنین شرایطی ترکیب اصلاح‌طلب شورا به هم می‌ریزد. شما این امر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به غیر از اعضای شورای شهر نیروهای توانمند و کارآمد دیگری نیز در کشور داریم که صلاحیت شهرداری پایتخت را دارند. از این‌رو می‌توان گفت نیازی نیست که به این منظور یکی از منتخبان مردم از شورای‌ شهر خارج شود و بهتر است اعضا در شورا بمانند و از توان بیرون از شورا برای این امر استفاده کنیم و قطعاً این امر به صلاح خواهد بود.

نوآوران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها