بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۴۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان از مصرف 86 درصد منابع کشور خبر داد و گفت: این میزان مصرف به این معنی است که هم‌اکنون در شرایط بحرانی قرار داریم.
تدبیر24»«یوسف رضاپور» دیروز(دوشنبه 26 تیرماه) در حاشیه بازدید خبرنگاران استان زنجان از عملیات اجرایی پروژه سد مخزنی و نیروگاه مشمپا، در نشست خبری با یادآوری تغییر شرایط اقلیمی از یک سو و افزایش بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی از سوی دیگر موجب وضعیت بحرانی آب زیرزمینی در کشور شده است، افزود: این وضعیت به‌ گونه‌ای است که هم‌اکنون تعداد 350 دشت از 609 دشت کشور به دلیل افت آب‌های زیرزمینی ممنوعه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نقشه دشت‌های ممنوعه کشور، عموم دشت‌های فلات مرکزی ایران از استان زنجان تا همدان، قزوین تا البرز، تهران تا اصفهان و فارس و بوشهر و سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی و رضوی، سمنان و ... ممنوعه بوده و دشت‌های غیرممنوعه کشور صرفا در ناحیه پرباران شمال و زاگرس و غرب کشور قرار دارد که یا اصولا سفره آب زیرزمینی ندارد یا پراکندگی بالایی داشته و نیازی به آب زیرزمینی ندارد.

این مسئول با اشاره به این‌که استان زنجان نیز شرایط مشابهی داشته و دشت‌هایی که سفره آب زیرزمینی دارند، ممنوعه بوده و دو منطقه طارم و ماه‌نشان که ذخایر آب زیرزمینی ندارند، آزاد هستند، تصریح کرد: متأسفانه رفتار مصرفی ما هیچ‌گونه تغییری به خود ندیده است و این در حالی است که وضعیت بارش‌ها نیز طی سال‌های اخیر کاهش یافته و به جرأت می‌توان گفت که با خشکسالی مواجه هستیم.

رضاپور با بیان این‌که علی‌رغم همه اقدامات فرهنگی انجام شده، در هیچ‌یک از بخش‌ها از جمله کشاورزی و آب‌شرب شاهد کاهش مصرف نبوده‌ایم، اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم همه اقدامات فرهنگی، هنوز الگوی مصرف در کشور اصلاح نشده و این تفکر در عموم وجود دارد که همه چیز در این زمینه بر عهده دولت است، در حالی که دولت آن دسته از کارها را بر عهده دارد که مربوط به حوزه زیرساخت است و بخش عمده به مبحث فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف صحیح برمی‌گردد.

وی با اشاره به این‌که طبق آماربرداری‌های انجام شده، متوسط سالانه افت آب زیرزمینی محدوده‌های مطالعاتی استان زنجان 113 میلیون مترمکعب بوده و بر اساس آخرین آماربرداری سراسری منابع آب استان، میزان برداشت چاه‌های غیرمجاز استان 312 میلیون مترمکعب و آمار اضافه‌برداشت‌ چاه‌های مجاز نیز 152 میلیون مترمکعب برآورده شده است، گفت: این بدان معنی است که می‌توان فقط با کنترل اضافه‌برداشت‌ چاه‌های مجاز بیلان، منابع آب زیرزمینی را مثبت و علاوه بر جلوگیری از افت سالانه آبخوان‌ها به تغذیه و بالا آمدن سطح آب زیرزمینی کمک کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: اثرات منفی تغییر اقلیم بر روی منابع آب زیرزمینی، افزایش بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی، بهره‌وری بسیار پایین آب در بخش کشاورزی، پایین بودن راندمان آبیاری، بهره‌وری پایین محصولات کشاورزی، ضعف قوانین و مقررات، عدم تناسب قوانین بخش اب با شرایط موجود منابع آبی، عدم همسویی دستگاه‌های دولتی، عدم مشارکت بهره‌برداران در مدیریت منابع آب، اطاله دادرسی به دلیل کثرت پرونده‌ها و نیز تقابل روش فعلی وزارت نیرو با رویکرد بهره‌برداران، از جمله مهم‌ترین عوامل اصلی بحران آب به‌شمار می‌رود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها