بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
یک نوازنده تار، آواز را هنری مردانه دانست و گفت که خانم‌های خواننده بهتر است به اجرای تصنیف و ترانه مشغول باشند.
تدبیر24»نشست آیین آواز، یازدهمین نشست آیین آواز عصر 27 تیرماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

 این نشست با آواز حضور شهاب الدین قلم نویس در مایه دشتی آغاز شد. او یکی از دو هنرجوی برگزیده کلاس‌های حسام الدین سراج است که در این شب، به حاضران معرفی شد. آواز قلم نویس را دو نوازنده جوان به نام‌های بهزاد شایان‌فر (سنتور) و مهدی قاسمی (تمبک) همراهی کردند.

در ادامه نوبت به ارائه مبحث فنی و تئوریک رسید. ابتدا سراج به عنوان استاد میهمان این ماه به همراه علی شیرازی کارشناس مجری برنامه روی صحنه آمدند تا درباره موضوع «زیبایی شناسی آواز ایرانی» صحبت کنند.

شیرازی اعلام کرد: نخستین بار است که بحث تئوریک در دو بخش عرضه می‌شود و البته وقت محدودتری نسبت به گذشته در اختیار میهمانان قرار خواهد گرفت.

سراج نیز به تعریف زیبایی شناسی پرداخت و مصداق‌های آن را در هنر آواز ایرانی برشمرد. او همچنین از تحریر به عنوان مؤلفه‌ای مهم در هرچه زیباتر و غنی‌تر شدن آثار آوازی ما نام برد و در ادامه نیز بر ضرورت درستی ادای کلام و شعر در یکایک کلمات و حتی حروف شعری تأکید کرد.

 نکته جالب در میانه‌های ارائه این مبحث، اجرای قطعه‌های مثالی آوازی بود که سراج هم این کار را به سبک و سیاق نشست آیین آواز به خوبی انجام داد.

شیرازی نیز تاکید کرد که از ابتدای راه‌اندازی سلسله نشست‌های آیین آواز هم هدف اصلی، پرداختن به مباحث فنی و تئوریک در هنر آواز بوده تا به امید خدا بتوانیم بر بخشی از فقر تئوریک موجود در این هنر غلبه کنیم.

با پایان نخستین بخش مبحث فنی، سلیمان رضایی دومین هنرجوی کلاس‌های حسام الدین سراج به همراه امیر متولی (نوازنده سه‌تار) روی صحنه آمدند و آوازی را در دستگاه راست پنجگاه اجرا کردند.

 سپس قاسم رفعتی (خالق و مجری آواز مشهور سحرگهان) به درخواست سراج و شیرازی روی صحنه آمد و به همراه تار شهرام میرجلالی آواز زیبای دیگری را در مایه ابوعطا از خود به یادگار گذاشت.

در ادامه نوبت به دومین بخش مبحث فنی رسید که این بار با حضور میرجلالی برگزار شد و شیرازی هم او را همراهی کرد.

میرجلالی نیز شمه‌های دیگری از موضوع زیبایی شناسی آواز ایرانی را عرضه کرد و ضمن برشمردن عوامل مهمی که در زیبایی آواز دخالت و حضور دارند، طبق تجربه شخصی خودش آواز را هنری مردانه قلمداد کرد و گفت که خانم‌های خواننده بهتر است به اجرای تصنیف و ترانه مشغول باشند و آواز را به خوانندگان مرد بسپارند. این صحبت با انتقاد علی شیرازی همراه شد که تعدادی از آوازخوانان برتر یک سده اخیر را نام برد و سخن میرجلالی را با چالش روبرو کرد.

با پایان این بخش، سراج و میرجلالی، آوازی را در دستگاه سه‌گاه به عنوان حسن ختام این نشست اجرا کردند.

علی رستمیان، محمود مخدوم، فاضل جمشیدی، علیرضا فریدون‌پور، وحید تاج، هادی حسینی، محمدرضا گلبانگ، مجید پایدار، مهدی اصغرپور، محمود حشمت، مازیار عطاریان، عارف احسن، حسام‌الدین صحرایی، سعید ناظمی، محمد قزلباش، محمد کاریزنوی، علی اکبر کهربایی و علیرضا حاجی طالب از هنرمندان حاضر در این نشست بودند.

در پایان برنامه، کارشناس  مجری برنامه اعلام کرد که دوازدهمین نشست آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 24 مرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

عکس از بهاره اسدی
عکس از بهاره اسدی
برچسب ها: آواز ، هنری مردانه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها