بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ثبات در کابینه را عامل پیروزی می‌بینم و این امر با تکرار کابینه سابق محقق می‌شود. دولت و رئیس‌جمهور به‌عنوان قوه مجریه یکی هستند و نمی‌توان برای آن تفکیک قائل شد بنابراین تغییرات نمی‌تواند عامل موفقیت به‌حساب آید، البته موانعی در کار دولت وجود دارد که باید تلاش کرد جهت هموار شدن مسیر ازسر راه برداشته شود.
تدبیر24»محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ثبات در کابینه را عامل پیروزی می‌بینم و این امر با تکرار کابینه سابق محقق می‌شود. دولت و رئیس‌جمهور به‌عنوان قوه مجریه یکی هستند و نمی‌توان برای آن تفکیک قائل شد بنابراین تغییرات نمی‌تواند عامل موفقیت به‌حساب آید، البته موانعی در کار دولت وجود دارد که باید تلاش کرد جهت هموار شدن مسیر ازسر راه برداشته شود.

کمتر از یک ماه به زمان معرفی اعضای دوازدهمین کابینه ریاست جمهوری به نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت دریافت رأی اعتماد باقی‌مانده است. الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در خانه ملت در همین رابطه در حساب کاربری توئیترخود نوشت:« اخبار خوب و خوشایندی از کابینه مخصوصاً درتیم اقتصادی به گوش نمی‌رسد.»

مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین نقدهایی بود که مردم نسبت به دولت روحانی در چهار سال گذشته داشته‌اند و انتظاری که از این دولت برمی‌آمد، برآورده نشد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که رئیس‌جمهور نتوانست در این زمینه از خود چهره موفقی را به نمایش گذارد، نبود هماهنگی در گروه اقتصادی او بود.

هر یک از اعضا گروه اقتصادی او به لحاظ نوع نگرش اقتصادی به‌گونه‌ای می‌اندیشید که نتیجه آن ایجاد مانع برای پیشبرد برنامه‌ها وعدم دستیابی به آنچه توقع مردم می‌رفت، بود.

محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با رویداد۲۴درباره ویژگی‌های کابینه آینده گفت: زمانی که رئیس‌جمهور برای دو دوره انتخاب می‌شود به معنی تداوم یا تحقق اهداف برنامه‌های او است. مجری برنامه‌های رئیس‌جمهور وزرا هستند بنابراین ثبات در مدیریت و تداوم کار یک وزیر در همان وزارتخانه می‌تواند عامل موفقیت برای رئیس دولت محسوب شود، اما زمانی بخواهند با تغییر افراد در کار تغییراتی به وجود آورند، فرد جدید با گروهی تازه‌ وارد خواهد شد که برنامه‌ها را هم احتمالاً تغییر می‌دهد که تمام این‌ها اتلاف وقت به‌حساب می‌آید.

وی در ادامه اضافه کرد: بهترین فرد برای کابینه جدید همان کسی است که نیمی از برنامه‌ها را به اجرا درآورده است. در کل ثبات در کابینه را عامل پیروزی می‌بینم و این امر با تکرار کابینه سابق محقق می‌شود. دولت و رئیس‌جمهور به‌عنوان قوه مجریه یکی هستند و نمی‌توان برای آن تفکیک قائل شد بنابراین تغییرات نمی‌تواند عامل موفقیت به‌حساب آید، البته موانعی در کار دولت وجود دارد که باید تلاش کرد برای هموار شدن مسیر ازسر راه برداشته شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مشکلات تکرار گروه اقتصادی باوجود نقدهایی که به آن در دولت یازدهم وجود داشت، توضیح داد: ریشه مسائل اقتصادی در کمبودها است. منابع کافی برای اجرا برنامه‌ها وجود نداشت و هنوز هم ندارد. منابع ما یا باید از سوی بخش خصوصی تأمین شود که قدرتمند نیست یا اینکه از خارج کشور کمک شود که بستر مناسب برای آن فراهم نشده است.

هاشمی در این رابطه اظهار داشت: هزینه‌های جاری در دولت‌ها به‌مراتب بالا است و همین امر فرصت کار آیی عمرانی را از آن گرفته است، بنابراین علت مشکلاتی که احتمالاً نارضایتی مردم را به وجود آورده است به کمبود منابع بازمی‌گردد که این مسئله با تغییر وزیر یا گروه اقتصادی برطرف نمی‌شود.

وی در این خصوص ابراز کرد: گروه اقتصادی موجود نسبت به زمانی که کار را شروع کرد، تجارب مفیدی به دست آورده وبر نقاط ضعف آگاهی یافته است، نباید کشور را با آزمون‌وخطا اداره کرد و گروه دیگری آورد که آنان زمانی را برای یافتن مشکلات صرف کنند. دوره چهارساله به پایان رسیده و گروه موجود آماده‌به‌کار است و مشکلات را می‌داند، کافی است شرایط برای آنان فراهم شود زیرا درصورتی‌که وضع به همین منوال پیش رود، امیدی هم به بهبود اوضاع نخواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: مشکلات با تعویض آدم‌ها از بین نمی‌رود و درصورتی‌که مشکلات به فرد ربط پیدا می‌کند آن را باید تعویض کرد.

هاشمی در ارتباط باوجود ناهماهنگی داخل گروه اقتصادی دولت بیان کرد: همراهان اقتصادی دولت در تئوری ممکن است هرکدام از یک نظریه پیروی کنند ولی در عمل تابع برنامه هستند. مسئله‌ای که در گروه اقتصادی دولت دیده می‌شود این است که نسبت به برنامه هماهنگ اندیشیده می‌شود، اما این احتمال وجود دارد در سر کلاس دانشگاه نظر دیگری مطرح کنند.

وی در ادامه افزود: دولت برنامه محور است و وزیر تابع برنامه او حرکت می‌کند و به دنبال نظرات شخصی خود نمی‌رود، اما در همه‌جا اختلاف‌سلیقه وجود دارد یعنی جایی پیدا نمی‌شود که تمام مدیران به‌مانند یکدیگر بیندیشند ولی زمانی که سازمانی بر اساس برنامه اداره شود، نظروسلیقه شخصی حاکم نیست.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها