بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۸۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
پروانه سلحشوری

تدبیر24» یکی از مطالبات جدی مردم و جامعه از روحانی و همچنین یکی از وعده‌های مهم انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب، بحث حضور و استفاده از زنان در کابینه بود. مدت‌هاست که زنان انتظار دارند معیار انتخاب مدیران عالی و میانی کشور شایستگی باشد تا بانوان شایسته نیز بتوانند در این عرصه حضور یابند. برای بررسی این موضوع، پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان در مجلس با «آرمان» گفت‌وگو کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

باتوجه به اینکه همواره یکی از مطالبات مردم و جامعه زنان حضور شایسته‌تر بانوان در عرصه‌های مدیریتی کشور است، ارزیابی شما از نقش زنان طی یک دهه اخیر در کشور چیست؟

اگر این مساله را به‌صورت روند ببینید، ملاحظه می‌کنید به‌رغم اینکه تعداد زنان در سطوح عالی مدیریتی، کم بوده، اما نام‌های ماندگاری در این حوزه وجود دارد. در مجلس‌های گذشته بانوانی بودند که عملکرد بسیار خوبی داشتند. در سطوح معاونان و مشاوران رئیس‌جمهوری نیز کارنامه خوبی از زنان بر جای مانده است. به‌رغم انتقاداتی که برخی به دکتر ابتکار وارد می‌کنند، اما زحمات بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفته است. متاسفانه در مورد مدیریت زنان، همیشه «نیمه ‌خالی» لیوان دیده می‌شود. خانم ابتکار عملکرد بسیار خوبی داشته است که متاسفانه تنها کاستی‌ها در رسانه‌ها مطرح شده است. در معاونت میراث فرهنگی و معاونت زنان نیز کارنامه‌های بسیار خوبی از بانوان به چشم می‌خورد. در عرصه مدیریتی فعلی، وزیر نفت خواستار این شده است که از بانوان استفاده بیشتری در این وزارتخانه شود، چرا که او به بانوان میدان داد و ثمره آن را نیز مشاهده کرد. در وزارت کار و وزارت راه نیز مواردی از این دست مشاهده می‌شود. به نظر من اگر فرصت و میدان رقابت سالم در اختیار زنان قرار بگیرد، آنها می‌توانند خود را ثابت کنند. البته این موضوع نیازمند زمان است. متاسفانه از نظر سطح توسعه سیاسی زنان و حضور آنها در عرصه‌های مدیریتی، فاصله بسیاری تا توسعه داریم که نیازمند توجه ویژه آقای روحانی به این مساله است.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز گذشته اعلام کرد که در کابینه جدید بحث جنسیت مطرح نیست و شایسته‌سالاری مهم‌ترین ملاک آقای روحانی خواهد بود. آیا این موضوع می‌تواند چراغ سبز دولت به جامعه زنان برای حضور در کابینه باشد؟

ما این صحبت آقای نوبخت را به فال نیک می‌گیریم. البته می‌توان از منظر دیگری نیز از این بحث برداشت کرد. ممکن است منظور سخنگوی دولت این است که اگر از زنان استفاده نشود، اصل بر شایسته‌سالاری بوده است، اما ما وجه مثبت این سخن را در نظر می‌گیریم. ما امیدواریم و اصرار داریم که حتما در کابینه آینده از زنان استفاده شود. تلاش‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است. یکی از مطالبات جدی ما این است که هم در سطح وزرا و هم در سطح معاونان تمام وزارتخانه‌ها از بانوان استفاده شود. البته باید توجه داشت اگر تنها بخش معاونت حوزه زنان به زنان داده شود، کافی نیست و در بقیه سطوح نیز بانوان کشور این توانایی را دارند که مشغول به کار شوند و عملکرد مثبتی را از خود به نمایش بگذارند. حضور بانوان در سطوح مدیرکل‌ها، مدیریت‌های میانی، استانداران، فرمانداران و روسای دانشگاه‌ها نیز مطالبه دیگری است که فراکسیون زنان مجلس از رئیس‌جمهور دارد. امیدواریم موفق شویم در تمامی سطوح از مدیریت زنان بهره بگیریم.

فراکسیون زنان در جهت پیگیری مطالبه حضور بانوان در کابینه چه اقداماتی را انجام داده است؟

جلساتی در این زمینه برگزار شده است. در ایام انتخابات، فراکسیون زنان بسیار فعالانه به انتخابات ریاست‌جمهوری ورود کرد و از آقای روحانی که همخوانی بیشتری با مطالبات و گفتمان این فراکسیون داشت، حمایت کرد. حداقل انتظار ما این است که پاسخ این زحمات و کمک‌های زنان داده شود. بانوانی که داوطلبانه برای حمایت از آقای روحانی وارد شدند و حضور بسیار موثری داشتند، اکنون این مطالبه را دارند که تبعیض‌های جنسیتی از بین برود و در دولت جدید از بانوان توانمند استفاده شود. این مساله نیز به‌عنوان سهم‌خواهی نبوده و سهم‌خواهی، واژه مناسبی برای این مطالبات نیست. ما معتقدیم برای اینکه بتوانیم گام‌های خوبی در مسیر توسعه برداریم، باید در نوع تشکیل کابینه دولت تغییراتی جدی داشته باشیم. حضور بانوان شایسته در هیات وزیران و سطوح دیگر مدیریتی نیز یکی از گام‌هایی است که باید برای رسیدن به توسعه برداشته شود.

از نظر شما کرسی مدیریتی کدام وزارتخانه‌ها می‌تواند در اختیار بانوان قرار بگیرد؟

زنان توانمندی پذیرش مسئولیت در همه وزارتخانه‌ها را دارند، اما برخی از این وزارتخانه‌ها هستند که مدیران توانمندی در آن حضور دارند و نه‌تنها دولت، بلکه مردم نیز از عملکرد آنها راضی هستند. بنابراین نمی‌توان گفت مدیر یک وزارتخانه که عملکرد مثبتی هم داشته تغییر کند و از زنان استفاده شود. نمونه آن نیز وزارت فرهنگ و ارشاد است که آقای صالحی امیری به‌نظر من عملکرد خوبی داشته و او باید در این مسئولیت باقی بماند، اما وزارتخانه‌هایی مانند ارتباطات، آموزش و پرورش، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم، به نظر می‌رسد که پتانسیل‌های بهتری را برای حضور بانوان در اختیار دارند.

برخی معتقدند نباید دغدغه امروز زنان حضور در کابینه باشد و باید مشکلات این عرصه به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود. پاسخ شما به این موضوع چیست؟

حل و فصل ریشه‌ای مشکلات این عرصه تنها به کابینه مختص نیست. یکی از عوامل مهم این موضوع در بستر اجتماعی درجریان است. بارها به این نکته اشاره شده که بحث زنان را در دو سطح باید بررسی و معضلات آن را حل و فصل کرد. یک سطح آن در موضوع کابینه و مدیریت است و بخش دیگر آن نیز در جامعه و بستر اجتماعی است. برای تغییر و تحول بستر اجتماعی در این عرصه، نیازمند زمان هستیم، اما این بدین معنی نیست که اکنون باید از تلاش برای حضور زنان شایسته در کابینه فروگذاری کنیم و مساله حضور در سطوح عالی مدیریتی را فراموش کنیم. اگر امروز موفق نشویم از این فرصت پیش‌‌آمده استفاده کنیم ممکن است عقبگرد بزرگی در عرصه زنان رخ دهد. فراکسیون زنان نیز معتقد است که باید کارهای ریشه‌ای در سطح جامعه صورت بگیرد، ولی در عین حال تلاش برای این موضوع نیز به‌صورت همزمان باید انجام بگیرد.

کرسی‌های شورای شهر و مدیریت شهری نیز در انتخابات اخیر به اصلاح‌طلبان و چهره‌های همسو با دولت رسید. آیا این انتظار را می‌توان داشت که در این عرصه نیز از زنان استفاده بیشتری صورت بگیرد؟

مطمئنا زنان بسیار شایسته، متخصص و کارآمدی در عرصه مدیریت شهری نیز وجود دارد که قادرند در شهرداری حضور یابند. باتوجه به اینکه بخشی از کرسی‌های شورای شهر نیز به زنان سپرده شده است، انتظار می‌رود در حوزه مدیریت شهری نیز تحول‌های مثبتی در این زمینه صورت بگیرد. حداقل اگر شهردار از میان بانوان انتخاب نشود، امیدواریم که معاونان و مشاوران شهردار آینده پایتخت و دیگر شهرها و همچنین شهرداری‌های مناطق در پایتخت از میان بانوان انتخاب شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها