بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۸۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
گزارشی درباره چالش‌های پسا انتخاباتی اصلاح‌طلبان
به نظر می‌رسد شورای شهر تهران بیش‌ازاندازه برای اصلاح‌طلبان هزینه در برداشته و این جریان به‌جای اینکه تمرکز خود را روی دولت آینده و یا بهبود جایگاه فراکسیون امید در مجلس کند، بدون در نظر گرفتن عواقب این رفتار به شورای شهر اهمیت بیشتری می‌دهد.
تدبیر24» انتخابات ریاست جمهوری سال 96 اگرچه برای اصلاح‌طلبان دستاورد مهمی داشت و حسن روحانی به پشتوانه حمایت اصلاح‌طلبان برای چهار سال دیگر به ریاست جمهوری رسید اما در رفتارشناسی اصلاح‌طلبان تغییر ایجاد کرده است.  به همین دلیل باید رفتارشناسی جریان اصلاحات را به قبل و بعد از انتخابات تقسیم‌بندی کرد. 

قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جریان اصلاحات به‌صورت واحد و منسجم تمرکز خود را روی حمایت از حسن روحانی در انتخابات قرار داده بود و به دلیل خطر به قدرت رسیدن رقیب یک همپوشانی مثبت در جریان اصلاحات وجود داشت. 

بااین‌وجود به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان تنها برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ریزی داشته‌اند و پس از انتخابات با یک افق چندوجهی مواجه شده‌اند که شاید کمتر برای آن برنامه‌ریزی داشته‌اند.

 بدون شک پس از انتخابات ریاست جمهوری بیشترین وقت و انرژی اصلاح‌طلبان معطوف به شورای شهر پنجم و همچنین انتخاب شهردار تهران بوده است.شورای شهری که درگذشته و به‌خصوص در شورای اول شهر تهران یکی از پاشنه آشیل‌های اصلاح‌طلبان بوده است. 

ماجرا از زمانی شروع شد که پس از معرفی اعضای لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر برخی از نخبگان جریان اصلاحات با این لیست مخالفت کردند و با رئیس دولت اصلاحات جلسه برگزار کردند. 

بر اساس اظهارات علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت رئیس دولت اصلاحات نیز با این لیست موافق نبوده و پس از شش روز حاضرشده از آن حمایت کند.

پس‌ازاین بود که اصلاح‌طلبانی که در شورای چهارم حضور داشتند و در لیست جدید نبودند به‌شدت از پشت پرده بسته شدن لیست انتقاد کردند و آن را ناعادلانه خواندند.

از سوی دیگر برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب مانند رسول منتجب نیا، هادی خامنه‌ای و محسن رهامی که در سال پایانی دولت یازدهم مدعی سهم بیشتر اصلاح‌طلبان در دولت حسن روحانی بودند دوباره این موضوع را مطرح کردند و علیه شورای عالی سیاست‌گذاری موضع‌گیری کردند.

درنتیجه با موضع‌گیری این افراد علیه شورای عالی سیاست‌گذاری ضرورت در نظر گرفتن شرایط جدید برای شورای عالی سیاست‌گذاری نیز مطرح شد. این در حالی است که از سوی دیگر فراکسیون امید که با هزینه زیاد جریان اصلاحات وارد مجلس شده این روزها از ارتباط با حسن روحانی و نحوه چینش اعضای کابینه آینده رضایت ندارد و به شکل‌های مختلف تلاش می‌کند درزمینه انتخاب اعضای کابینه آینده تأثیرگذار باشد.

درنتیجه در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان با سه دغدغه مهم یعنی آینده شورای شهر و انتخاب شهردار تهران، وضعیت تغییر ساختاری شورای عالی سیاست‌گذاری و همچنین دغدغه فراکسیون امید نسبت به آینده دولت حسن روحانی مواجه شده‌اند.

این در حالی است که سرنخ تمامی این اتفاقات و به نتیجه نرسیدن‌ها درنهایت به تدبیر رئیس دولت اصلاحات و نفوذ وی روی شخصیت‌های جریان اصلاحات خلاصه می‌شود. 

درنتیجه رئیس دولت اصلاحات به یک وزنه بی‌بدیل در جریان اصلاحات تبدیل‌شده که سخن وی برای همه اصلاح‌طلبان فصل الخطاب است. اصلاح‌طلبان به‌جای اینکه از ظرفیت رئیس دولت اصلاحات در حل مشکلات ملی و حتی بین‌المللی استفاده کنند ایشان را به اتاق فکر خود محدود کرده و به دنبال این هستند که از تمام ظرفیت ایشان برای جریان اصلاحات استفاده کنند. 

به نظر می‌رسد شورای شهر تهران بیش‌ازاندازه برای اصلاح‌طلبان هزینه در برداشته و این جریان به‌جای اینکه تمرکز خود را روی دولت آینده و یا بهبود جایگاه فراکسیون امید در مجلس کند، بدون در نظر گرفتن عواقب این رفتار به شورای شهر اهمیت بیشتری می‌دهد.

 این در حالی است که اختلاف‌سلیقه در شورای شهر به شورای عالی سیاست‌گذاری نیز کشیده شده و برخی از اصلاح‌طلبان با اعتراض به ترکیب شورای عالی سیاست‌گذاری که عمدتاً از دو حزب کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت تشکیل‌شده خواستار تغییر در ترکیب این شورا شده‌اند.

مهم‌ترین مطالبات اصلاح‌طلبان در این زمینه نیز تعادل بخشی به شورای عالی سیاست‌گذاری و همچنین تغییر رویکرد این شورا از شخص محوری به حزب محوری است. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود با انتخاب اعضای کابینه آینده و همچنین شهردار تهران جریان اصلاحات آبستن تغییرات مهمی از درون خواهد بود.

رویداد24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها