بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۵۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
بررسی مطبوعات؛
تاکید سپاه و دولت بر همبستگی همگرایی در جهت حفظ منافع ملی و تکاپو برای رونق اقتصادی، همان ضرورتی است که جامعه ایران برای گریز از التهابات سیاسی و حرکت در راستای پیشرفت به آن نیاز روز افزون دارد.
تدبیر24»دیدار رییس جمهوری با فرماندهان سپاه مهمترین محور خبری و تحلیلی روزنامه های امروز سوم مرداد ماه بود. حجت الاسلام «حسن روحانی» در این دیدار بر حمایت دولت از سپاه پاسداران تاکید کرد. تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و گمانه زنی درباره آینده سیاسی عربستان سعودی و انتقال قدرت در این کشور هم دیگر کانون توجه روزنامه ها بود.

**بازتاب دیدار فرماندهان سپاه و رییس جمهوری
دیدار دوم تیرماه رییس جمهوری با سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اهمیت این دیدار از رصد و توجه روزنامه های امروز دور نماند. برخی از آنها این دیدار را در آستانه تشکیل کابینه جدید، مهم ارزیابی و برخی دیگر آن را نشانه ای از پایان اختلاف های آشکار و نهان تحلیل کردند. اظهارات «غلامرضا تاجگردن» رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره حمایت کامل دولت از سپاه نیز مورد توجه برخی روزنامه ها قرار گرفت.
روزنامه «اطلاعات» درباره این دیدار نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیروز و در دیدار فرماندهان عالیرتبه سپاه، با قدردانی از تلاش‌های نیروهای مخلص سپاه، بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تاکید و ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهای مسلح، به سرعت بیشتر در تحقق خواست‌های مردم بینجامد و همه نهادها و دستگاه‌های مسئول، با شفافیت کامل در حوزه‌های تخصصی خود بر کارآیی مجموعه بیفزایند و تقویت توان رزمی‌سپاه و ارتش با بهره گیری از فناوری‌های نوین، امنیت ملی کشور را بیش از پیش تضمین کند.
«دیدار روحانی سرداران» عنوان گزارش و تحلیل روزنامه «آرمان» از دیدار فرماندهان سپاه با رییس جمهوری است که در بخش هایی از آن می خوانیم: روز گذشته فرماندهان عالیرتبه سپاه با رئیس جمهور دیدار کردند. این دیدار که در آستانه تشکیل دولت دوازدهم برگزار شد، در زمانه‌ای که از همه طرف بر طبل شایعات کوبیده می‌شود، نتیجه‌ای جز افزایش وحدت نخواهد داشت. افزایش وحدت هم لامحاله موجب افزایش امید،‌ نشاط و آرامش اجتماعی و سیاسی خواهد شد که نتیجه قطعی آن رفع دغدغه‌ها و مشکلات مردم خواهد بود. اکنون که جامعه از تب و تاب‌ انتخابات فاصله می‌گیرد نیاز بیشتری به برگزاری چنین نشست‌ها و دیدارهایی در جهت هم‌گرایی حداکثری احساس می‌شود. جامعه در دوران پساانتخاباتی نیاز به وحدت تمام نیروهای موثر دارد و تردیدی نیست که وحدت به معنی افزایش قدرت و توان ملی در مواجهه با مشکلات داخلی و خارجی خواهد بود.
روزنامه «ایران» در یادداشتی به قلم «مصطفی درایتی» فعال سیاسی آورد: مردم هنگامی که مسئولیت انتخاب دارند، به‌خوبی از عهده مسئولیت‌شان برمی‌آیند و بعد نوبت منتخبان و سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز است که همدل و همراه در جهت حفظ منافع ملی، مصلحت کشور و مطالبات بحق مردم حرکت کنند. برای همه روشن است که علاوه بر ملزومات داخلی، جایگاه و قدرت و دامنه تاثیرگذاری کشور، از انسجام داخلی قوت می‌گیرد؛ لذا بر همه مسئولان، دستگاه‌ها و جریان‌های سیاسی بایسته است در راستای حفظ منافع ملی و تحقق مطالبات مردم هم‌افزایی، همسویی و همراهی داشته باشند.
روزنامه «جوان» با تاکید بر حمایت دولت و رییس جمهوری از سپاه نوشت: رئیس‌جمهور در دیدار فرماندهان عالیرتبه سپاه، با قدردانی از تلاش‌های نیروهای مخلص سپاه، بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم بر حمایت کامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه مأموریت خود تأکید کرد. ساعتی بعد از این دیدار مشاور فرهنگی روحانی که معمولاً وظیفه تفسیر برخی اخبار کوتاه دولت را بر عهده می‌گیرد، یک تفسیر خاص از این دیدار کرد و با انتشار عکس دیدار نوشت: «این فقط یک تصویر نیست، بلکه یک مسیر است، آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت برای مردم و نظام در گرو اجماع راهبردی میان دولت و مجموعه دفاعی کشور است.» اگر این تفسیر کوتاه را ملاک بگیریم باید گفت که مجموعه دولت از این دیدار و نتایج آن راضی بوده است.
«سپاه در خدمت جمهور» عنوان گزارش روزنامه «قانون» از دیدار رییس جمهوری با فرماندهان سپاه است. در بخش هایی از این گزارش آمده است: روز گذشته، انتشار فوری یک خبر، حس‌ تدبیر وامید را میان مردم بازنشر کرد. خبر، دیدار سران سپاه پاسداران با رییس‌جمهور ایران اسلامی بود.گفت‌وگوهایی که میان روحانی و سران‌سپاه بیان شد، از اهمیت بالایی برخوردار بود. در این رزمایش اقتدار و وحدت، هیچ‌یک از طرفین با طعنه و کنایه با دیگری سخن نگفت. همه دور یک میز نشستند و از خوبی‌ها گفتند. در این دیدار سردار سرلشکر جعفری نیز به عنوان فرمانده کل سپاه، انتخاب دوباره حسن روحانی و حضور گسترده مردم در انتخابات را البته با کمی تاخیر،تبریک گفت و آمادگی سپاه برای همکاری همه جانبه با دولت در تحقق اهداف انقلاب اسلامی را اعلام کرد.
روزنامه «شرق» در گزارش خود سخنان تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را بازتاب داد و نوشت: تاجگردون دیروز با بیان اینکه موفقیت‌ها و مقاومت‌های سنگین در بیرون از کشور نتیجه همین هم‌گرایی‌های داخلی است،‌ یادآور شد که نباید دو طرف کاری کنند که این نتیجه هدر برود. اگر در فضای سیاسی حرف‌هایی زده و رسانه‌ای می‌شود، بحث دیگری است و بهتر است این موضوع به نحو بهتری مدیریت شود؛ چراکه دولت یازدهم در میان دولت‌های پیشین بیشترین کمک را به بخش دفاعی کرده است. در چهار سالی که من با دولت یازدهم در بخش تنظیم بودجه کار کردم، شاهد این بودم که دولت برای تقویت بنیه دفاعی کاملا همکاری کرده،‌ درحالی‌که درباره افزایش اعتبار در حوزه‌های دیگر به‌دلیل محدودیت منابع، گاهی مقاومت‌هایی وجود داشت، اما در حوزه دفاعی کوچک‌ترین مقاومتی از سوی دولت نبود.

**اما و اگرهای تغییر واحد پول ملی
هیات دولت در جلسه اول مرداد ماه لایحه پولی و بانکی را در قالب گزارشی مورد بررسی قرار داد. یکی از موارد بررسی لایحه تغییر پول ایران از ریال به تومان و تعیین آن بر اساس 10 ریال بود. بعد از اعلام موافقت هیات دولت با تغییر واحد پول خبر تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان دوباره مورد توجه روزنامه ها قرار گرفت.
روزنامه ایران در این باره نوشت: با نزدیک شدن به مراحل پایانی بررسی لوایح اصلاح نظام بانکی دولت، به نظر می‌رسد بزودی این لوایح به مجلس تقدیم شود. اما سؤالاتی مانند اینکه چطور قرار است پول ملی از ریال به تومان تغییر کند؟ تکلیف اسکناس‌های موجود چه می‌شود؟ آیا قرار است صفری حذف شود یا نه فقط پول ملی در زبان و محاوره تغییر نام یافته است؟ سؤالات متداولی است که هر بار با زمزمه تغییر واحد پولی از ریال به تومان در بین مردم مطرح می‌شود.
ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در کانال تلگرامی خود در این باره نوشته بود که رفرم یا اصلاح پولی فرآیندی است که در اولویت‌های بانک قرار دارد.در این زمینه مطالعات جامعی در بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی صورت گرفته و پیش‌نیازهای آن به‌طور کامل شناسایی شده است.
همچنین این روزنامه در سرمقاله خود به قلم سید «بهاءالدین حسینی هاشمی» کارشناس پولی و بانکی با اشاره به ضرورت های تغییر در واحد پول ملی نوشت: در همه کشورها تعداد برگ‌های اسکناس سرانه اهمیت دارد. در کشور ما به دلیل اینکه عملیات پولی رواج بالایی دارد، نسبت سرانه اسکناس به کشورهای دیگر بیشتر است. متوسط سرانه کشور ما صد برگ اسکناس برای هر نفر است و در برخی کشورها پایین‌تر و به اندازه سی برگ است. 80 میلیون جمعیت را ضرب در صد بکنیم، 8 میلیارد برگ اسکناس در کشور وجود دارد. این روند باید عوض شود. جایگزینی هر اسکناس حدود 100 تا 150 تومان هزینه دارد. این‌ها را ضرب در هم کنیم، رقمی حدود 8 هزار میلیارد تومان هزینه جایگزینی اسکناس‌ها می‌شود. از طرف دیگر، هر قدر هم مراودات بانکداری الکترونیک بیشتر و رایج‌تر می‌شود، نسبت سرانه اسکناس پایین می‌آید.
روزنامه قانون در گزارش خود با عنوان « ارتجاع قجـری» درباره تغییر واحد پول ملی نوشت: برخی کارشناسان نیز معتقدند مسائل مهم‌تری در نظام بانکی کشور وجود دارد که بحث حذف صفر از واحد پولی یا تبدیل واحد پولی از ریال به تومان در حال حاضر جایگاهی در نظام پولی کشور ندارد و حتی ممکن است هزینه‌های بسیاری را به سیستم مالی دولت تحمیل کند.
«احمد حاتمی یزد»کارشناس ارشد بانکی معتقد است اگر چنین لایحه‌ای در جلسه هیات دولت به تصویب رسیده باشد از نظر بنده مایه تاسف است. در شرایطی که مشکلات و مسائل بسیار حاد، اضطراری و فوری در نظام پولی و بانکی کشور ما وجود دارد که نیازمند بررسی کارشناسی و حل و فصل است، پرداختن به مسائل فرعی و ویترینی نظام پولی و بانکی توسط هیات دولت به هیچ عنوان کار درستی نیست.
در روزنامه «دنیای اقتصاد» می خوانیم: با وجود اتفاق نظر کارشناسان مبنی بر اثرگذاری تصمیم تغییر واحد پول بر انطباق پول ملی با واقعیت‌های اقتصادی و کاهش خطا و سهولت قرائت و محاسبه آمارهای اقتصادی، برخی از کارشناسان معتقدند آثار خوشایند این تغییر، با وجود داشتن هزینه‌های هم‌ارز با تغییرات بزرگتر، به مرور در سایه تورم دورقمی محو خواهد شد و اثر نهایی این تغییر چیزی جز تحمیل هزینه در قالب چاپ اسکناس و تغییر در دفاتر حسابداری نخواهد بود.
یکی دیگر از انتقادات کارشناسان بر الزام موسسات مالی و اعتباری به عضویت در صندوق ضمانت سپرده در مصوبه هیات دولت مطرح شده است. به عقیده کارشناسان اگرچه این اقدام در شرایط عادی می‌تواند به کاهش احتمال وقوع بحران بانکی بینجامد، اما در شرایط تنگنای فعلی در نظام بانکی، چنین الزامی با تحمیل حق بیمه تضمین سپرده بر اجزای نظام بانکی، دبی پایین جریان نقدینگی در نظام بانکی را بیش از پیش کاهش خواهد داد.
«اصلاحات پولی کلید خورد» عنوان گزارش روزنامه «جهان صنعت» است که در بخش هایی از آن آمده است: «تومان» پس از گذشت 88 سال، بار دیگر به واحد رسمی پول کشور تبدیل خواهد شد؛ خبری که بار دیگر به صدر اخبار رسانه‌های کشور راه یافت و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که حذف «ریال» از معاملات پولی کشور، چه کمکی به اقتصاد ایران خواهد کرد؟ باید ابتدا به این موضوع توجه کرد که اولویت شماره یک اقتصاد کشور، تغییر واحد پول و حذف یک صفر از پول ملی نیست زیرا این عمل در واقع نتیجه‌ای جز حفظ ظاهر و زیبایی به دنبال نخواهد داشت و تنها باعث سهولت در مبادلات روزمره مردم و کارهای محاسباتی کشور خواهد شد و با این اقدام هیچ گونه اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور ایجاد نخواهد شد‌.
در روزنامه «همدلی» هم می خوانیم: مقامات بانک مرکزی می گویند تغییر پول ملی به تومان، آثار اقتصادی از جمله تورم و یا اثرگذاری بر سایر شاخص‌های کلان اقتصادی را به دنبال نخواهد داشت و تنها موجب تسهیل مبادلات و برگشت به فضای عرفی جامعه می‌شود، چرا که اکنون نیز مردم در امور روزانه خود و مبادلات به غیر از مسائل بانکی تمام امور مالی خود را بر واحد تومان انجام می‌دهند. همچنین با تبدیل ریال به تومان باید اصلاحاتی در برخی بخش‌ها مانند دفاتر حسابداری، چاپ اسکناس، دسته چک و یا ضوابط نگهداری حساب‌ها در بانک‌ها انجام شده و به تومان تبدیل شود در عین حال که در بانکداری الکترونیک نیز تغییرات ایجاد خواهد شد که در مجموع موجب ایجاد مشکلی برای مردم نمی‌شود.

**گمانه های تغییر پادشاه در قلمرو سعودی
سفر تفریحی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به مراکش و سپردن امور کشور به فرزند و ولیعهد خود «محمد بن سلمان» کانون توجه و تحلیل روزنامه های ایران بود و بسیاری این اقدام پادشاه سعودی را زمینه سازی برای انتقال قدرت در این کشور ارزیابی کردند.
روزنامه «کیهان» نوشت: خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرده پادشاه عربستان که همه ساله تقریبا یک ماه را به تفریح و استراحت در خارج کشور سپری می‌کند، در آستانه سفرش طی «اقدامی نامتعارف»، تمام امور پادشاهی را به فرزندش «محمد» واگذار کرده است. ماجرای پادشاهی «محمد بن سلمان» 32 ساله، از همان زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که وی ناگهان به عنوان جانشین ولیعهد عربستان، بین مردم شناخته شد. رفته‌رفته با برکناری «بن‌نایف» از ولیعهدی و حصر اجباری وی در خانه آن هم به بهانه اعتیاد! این تحلیل‌ها به واقعیت نزدیک شد تا اینکه خبرگزاری رویترز همین چند روز پیش به نقل از «مجتهد» از قریب‌الوقوع بودن این کودتای خاموش پرده برداشت. به اعتقاد کارشناسان، قرارداد 500 میلیارد دلاری که سعودی‌ها با ترامپ امضاء کرده‌اند، در حقیقت دستمزد رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت از پادشاهی «محمدبن سلمان» بود.
«انتقال قدرت سعودی به پسر 31 ساله» عنوان گزارش روزنامه جوان از تحولات سیاسی در عربستان سعودی است که در بخش هایی از آن می خوانیم: یک ماه پس از انتخاب محمد بن سلمان به ولیعهدی عربستان، دربار سلطنتی عربستان طی فرمانی از فرزند شاه سعودی خواست تا در غیاب وی و سفر به خارج از کشور، اداره امور کشور را در دست بگیرد؛ اقدامی که گفته می‌شود گام آزمایشی و اولیه برای کناره‌گیری ملک سلمان از قدرت است.
در روزهای اخیر برخی منابع گزارش داده بودند در ماه‌های آینده ملک سلمان به نفع پسرش کناره‌گیری خواهد کرد. سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی که از زمان روی کار آمدن در ژانویه 2015 با تغییرات گسترده در کابینه این کشور راه را برای ولیعهدی و متعاقب آن پادشاهی محمد بن سلمان فرزندش هموار کرده بود، این‌بار گام نهایی را برای رسیدن بن سلمان به تاج و تخت برداشت.
روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر نخست خود درباره تمرین پادشاهی پسر پادشاه عربستان نوشت: آیا کلید انتقال پادشاهی به محمد بن‌سلمان زده شده است؟ روزنامه الرای الیوم نوشت انتقال قدرت کمتر از 5 ماه رخ نخواهد داد؛ زیرا عقیده بر این است که کناره‌گیری ملک سلمان پس از نهایی کردن پرونده‌های مهم داخلی و منطقه‌ای صورت خواهد گرفت. گام اول در راستای فراهم کردن مقدمات کناره‌گیری از تخت پادشاهی دور کردن محمد بن نایف به شیوه‌ای ظالمانه بود که رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه واشنگتن پست و نیویورک‌تایمز به آن اشاره کردند. گام دوم نیز به سفر ملک سلمان به شهر طنجه و استراحت در آنجا مربوط می‌شود و به این ترتیب اداره کشور را در اختیار ولیعهد و معاونان وفادار و نزدیکانش بگذارد؛ کسانی که از چند هفته پیش پست‌های حساس را به آنان داده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها