بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
مجادلات اخیر درباره کابینه و پیش از این و در ایام انتخابات ریاست جمهوری درباره رویکرد آتی نظام در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نشان از جامعه‌ای رو به کمال و بالندگی دارد که می‌خواهد با تضارب اندیشه بهترین‌ها را انتخاب کند.
تدبیر24»در این باره نکات زیر قابل توجه است.
1- جامعه نمی‌تواند یک صدایی و در انحصار یک تفکر باشد. اگر به تعداد آدمیان راه رسیدن به خدا وجود دارد، به همان نسبت اندیشه‌های متفاوت و بعضاً معارض هم وجود دارد که نمی‌توان انتظار داشت همگان همانند هم بیندیشند.
با این وجود جامعه نمی‌تواند آنارشی و هرج و مرج را هم تحمل کند. پس بهترین راهکار، پذیرش دموکراسی است تا هر جریان فکری سیاسی که اکثریت را داشت، بتواند برای مدتی معلوم زمام قدرت سیاسی را هم داشته باشد چرا که جامعه بسان یک موجود زنده دائم در حال تغییر و تحول است و اکثریت و اقلیت هم جابه‌جا می‌شود.
2- جامعه ایرانی در انتخابات 29 اردیبهشت با دو رویکرد در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو بود و مردم در یک فرآیند دموکراتیک با شرکت فعال و گسترده خود و با مشارکت بالای 70 درصدی رویکردی را انتخاب کردند که حسن روحانی سخنگوی آن بود. انتخابی که با مهر تأیید شورای نگهبان هم همراه بود و بزودی و در 12 مرداد با تنفیذ رهبری نظام و برگزاری مراسم تحلیف در 14 مرداد در مجلس شورای اسلامی به عینیت می‌رسد.
3- پس از تحلیف ریاست جمهوری وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی خواهد کرد تا نمایندگان منتخب ملت مهر تأیید بر انتخاب وی بزنند. واقعیت این است فرآیند انتخاب وزرا مدتی است شروع شده و در کشاکش دیدگاه‌های فاتحان 29 اردیبهشت در حال پیگیری است. پروژه‌ای که تا مرحله معرفی وزرا به مجلس ادامه خواهد داشت.
4- تا اینجای کار همه فرآیند طی شده قابل قبول است. رأی مردم، تأیید شورای نگهبان، پذیرش شکست از سوی رقیب و سرانجام تنفیذ طی آینده نزدیک. اما آنچه باعث نگرانی است، سهم‌خواهی غیرمنطقی از ریاست محترم جمهوری است.
واقعیت این است رأی 24 میلیونی دیگر رأی جناحی نیست. رأی جناح‌ها در انتخابات گذشته به منصه ظهور رسیده است. رأی حسن روحانی یک رأی ملی گسترده و فراجناحی بود که نباید مصادره جناحی بشود. همچنان کابینه فراجناحی با حضور اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل راهگشای مشکلات عدیده کشور است. شایستگان در انحصار یک جناح نیستند.
5- و اما سخن پایانی؛ به قول مولانا: آرزو می‌خواه ولیک اندازه خواه

غلامعلی دهقان

*فعال سیاسی اعتدالگرا
برچسب ها: وحدت ، وحدت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها