بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۵۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
تحلیلگران عرصه روابط بین الملل توقف حمایت پنهانی آمریکا از شورشیان مخالف «بشار اسد» را هدیه ای بزرگ به روسیه و ناشی از شکست سیاست های کاخ سفید در سوریه ارزیابی می کنند.
تدبیر24»به تازگی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد برنامه مخفیانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تسلیح و آموزش معارضان مسلح سوریه را متوقف می کند.
تحلیلگران در مورد اتخاذ این رویکرد به ویژه نگاه «دونالد ترامپ» به مخالفان سیاست های آمریکا ارزیابی های گوناگونی ارائه می کنند. تمایل ترامپ برای همکاری با روسیه در بحران سوریه و ناتوانی واشنگتن در برکناری اسد و ناکارآمدی این شورشیان برای سیاست های آمریکا را از مهمترین دلایل این اقدام ترامپ به شمار می رود.

** هدیه ای برای اسد و متحدان
نخستین رسانه آمریکایی که خبر این تصمیم را منتشر کرد روزنامه «واشنگتن پست» بود که هفته گذشته خبر توقف اقدامات مخفیانه سی.آی.ای (CIA) در سوریه را منتشر کرد. چنین عنوان شد که این سیاست با هماهنگی میان ژنرال «اچ.آر. مک مستر» مشاور امنیت ملی و «مایک پمپئو» رئیس سیا، پس از رایزنی با دیگر مقام های آمریکایی اتخاذ و به ترامپ اعلام شد.
تارنمای خبرگزاری «رویترز» در مورد توقف برنامه های مخفی آمریکا برای تسلیح و آموزش گروه های شورشی در جنگ با دولت بشار اسد نوشت یک مقام آگاه در دولت آمریکا این اقدام کاخ سفید را گامی برای توسعه روابط با روسیه دانست زیرا این کشور در کنار گروه های مورد حمایت ایران توانسته است موفقیت هایی را کسب کند و دولت اسد را در 6 سال جنگ داخلی در قدرت نگاه دارد.
این عملیات از سال 2013 به عنوان بخشی از تلاش های دولت «باراک اوباما» برای سرنگونی اسد آغاز شده بود. با اینحال بنا بر اعتراف بسیاری از تحلیلگران و رسانه های جهان، طرح نتوانست موفقیتی را کسب کند.
رسانه های آمریکایی مدعی هستند تصمیم برای توقف عملیات پیش از دیدار «دونالد ترامپ» با «ولادیمیر پوتین» در اجلاس جی20 هامبورگ اتخاذ شد. رویترز مدعی است این تصمیم ارتباطی با مذاکرات رهبران روسیه و آمریکا نداشته است. یک مقام دولتی در آمریکا هم گفته است در این زمینه توافقی میان ترامپ و پوتین صورت نگرفته است نه در مورد حاکمیت اسد و نه در موضوع سوریه؛ اما درکل این یک پیام برای پوتین است تا بداند دولت آمریکا خواهان گسترش روابط با روسیه است.
اعلام چنین سیاستی در این مهم است زیرا دونالد ترامپ تحت نظارت شدید کنگره به ویژه در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و ارتباط کارزارهای انتخاباتی با مسکو قرار دارد روسیه نیز هرگونه دخالت مسکو در این تحولات را رد کرد.
تارنمای روزنامه «گاردین» نوشت رئیس جمهوری آمریکا طرح ناموفقی را متوقف کرد که در آن به آموزش و تسلیح شورشیان میانه رو در جنگ با بشار اسد می پرداخت. این اقدامی است که بیش از همه خوشایند رئیس جمهوری روسیه است. روسیه در کنار ایران نقش حیاتی را در ابقای بشار اسد ایفا کرده اند.
تحلیلگر این روزنامه انگلیسی اعتقاد دارد تصمیم ترامپ یک پیروزی برای اسد، ایران و پوتین است. البته این موفقیتی برای آمریکا هم است زیرا ترامپ خط مشی درستی را در پیش گرفته است. پایان بخشیدن به حضور روسیه در سوریه نادرست است چون مسکو در حال مقابله با القاعده و داعش است. علاوه بر این مشخص شده است که شورشیان موفقیتی را به دست نخواهند آورد.
«چالز لستر» کارشناس موسسه خاورمیانه نیز به واشنگتن پست ابراز کرد: ما در حال افتادن به دام روسیه هستیم و با این کار شورشیان میانه رو در سوریه را بیش از پیش تضعیف می کنیم. ما داریم گلوی آن ها را قطع می کنیم.
رسانه ها این را نشانه عقب نشینی ترامپ در مقابل روسیه تفسیر می کنند. به گواه یک شاهد در هامبورگ، ترامپ در یکی از جلسات از جای خود برخاست و کنار پوتین نشست. وی سپس حدود یک ساعت در حالی با پوتین مذاکره کرد که تنها یک مترجم روس حضور داشت. نبود مقام رسمی آمریکایی به عنوان نشانه ای از نقض پروتکل به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
تارنمای THE HILL نیز در گزارشی نوشت ترامپ با این تصمیم گیری بازیچه پوتین می شود. تارنمای کنگره نوشت روسیه برنامه حمایت آمریکا از شورشیان را حمله به منافع خود تفسیر می کند و به همین دلیل برای برچیدن آن لابی انجام داد.

**شکست سیاست های آمریکا در سوریه
ناامیدشدن از پیروزی در سوریه و شکست در اقدامات کاخ سفید از دیگر تحلیل های است که در مورد توقف حمایت پنهانی سیا در سوریه مطرح می شود. روزنامه گاردین اعتقاد دارد به طور تقریبی برای کاخ سفید آشکار شده است که بیشتر سلاح هایی که به سوریه داده می شد به دست تندروها می افتاد. آمریکا دیگر هیچ اهرمی را در زمینه برخورد با اسد ندارد. آمریکا از تجربه های نامطبوع متعدد خود در خاورمیانه آموخته است که سیاست تغییر خشونت بار رژیم ها در خاورمیانه دموکراسی و حقوق بشر را در منطقه موجب نمی شود.
تارنمای نشریه «آتلانتیک» پایان حمایت آمریکا از شورشیان را امری غیر قابل اجتناب دانست و نوشت به طور قطع راهبرد و امیدواری ترامپ این است که بتواند روسیه را در زمینه برقراری آتش بس میان دولت و گروه های شورشی به همکاری وادار کند. در سال 2017 گروه های مورد حمایت آمریکا گاهی اوقات با دولت سوریه می جنگیدند هرچند در یک موضع ضعیف تر بودند و حمایت واشنگتن از آن ها کمتر شده بود.
رسانه های آمریکایی از ترامپ به علت پیشنهادهای مسالمت جویانه به روسیه و پایان حمایت از شورشیان انتقادهای زیادی کرده اند. ممکن است برخی این طور تحلیل کنند که اسد از این جهت فرد مورد قبولی است که درحال جنگ با داعش است و روسیه نیز کلید اصلی برای پایان جنگ است.
به گزارش آتلانتیک اوباما و ترامپ هیچ گاه نگران شورشی ها نبودند و برنامه ای برای حفظ آن ها نداشتند. بهترین سناریو برای روسیه اجرای آتش بس در بخش هایی از سوریه است که جایگاه اسد را محکم تر می کند. در بدترین حالت اسد و متحدان وی از ضعف شورشی ها استفاده کنند تا گروه های آسیب پذیر را نابود کنند و قلمروی بیشتری را کسب کنند.
تارنمای خبرگزاری سی.ان.ان نیز در گزارشی اقدام ترامپ را هدیه ای زیبا برای روسیه توصیف کرد و افزود: این تصمیم گیری یکی از خواسته های همیشگی پوتین در مورد سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه بوده است. ضمن اینکه آمریکا این کار را در ازای هیچ انجام داد.
سی.ان.ان سیاست های ترامپ در مورد سوریه را آشفته توصیف و تاکید کرد کارشناسان سیاست های ترامپ در برخورد با اسد را کاملا پراکنده و غیر منسجم می دانند زیرا هنوز مشخص نیست که واشنگتن به اسد اجازه می دهد در قدرت باقی بماند یا خیر. اما آخرین تصمیم گیری ترامپ حاکی از آن است که دولت آمریکا دیگر به دبنال سرنگونی اسد نیست.
برچسب ها: ترامپ ، سوریه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها