بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
«هیچ کس همراه نیست»، «تنهای اول»، «رفیق بی‌کلک مادر»، «عاقبت فرار از مدرسه» حین رانندگی نگاهت به نوشته‌های پشت ماشین‌ها می‌افتد، کنجکاو می‌شوی تا جمله را تا آخر بخوانی، نوشته‌هایی که پشت ماشین‌ها توجه هر راننده‌ای را به خود جلب می‌کند و بدون توجه به جاده، ذهن هر فردی درگیر خواندن این نوشته‌ها می‌شود، نوشته‌هایی که وقتی مشغول خواندن آن هستی، سر پیچ خطرناک تا پا روی پدال ترمز بگذاری و به خودت بیایی، تصادف کرده‌ای....
تدبیر24»برخی راننده‌ها دل‌نوشته یا طرز فکر و رفتار و منش، تجربه و باور دنیای خود را پشت ماشین‌هایشان حک می‌کنند. 

به عقیده‌ی برخی جامعه‌شناسان هر قشری از جامعه برای ارتباط با دیگران، از نمادی استفاده می‌کنند که پشت‌نویسی ماشین‌ها نیز یکی دیگر از این نمادها بشمار می‌رود. ماشین‌نویسی بیشتر در میان رانندگان خودروهای سنگین رایج است، با این‌که این نوشته‌ها برای هر خواننده‌ای جذاب و خواندنی است، اما به همان میزان خطرناک و تهدید کننده‌ی جان رانندگان و مسافرن در جاده‌ها است. 

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی نصب هر گونه نوشته، علائم، نقوش تبلیغاتی و عکس روی شیشه پشت و کنار و اطراف خودرو بر خلاف مقررات است، چون با نصب نوشته‌ها، رانندگان تمرکز خود را از دست می‌دهند و به‌علت حواس پرتی موجب تصادفات در جاده‌ها می‌شوند. 

رامین 34 ساله لیسانس حسابداری که چندین سال است به‌عنوان راننده‌ی تریلی در یک شرکت باربری مشغول به کار است، اظهار می‌کند: معمولاً این نوشته‌ها از اشعار عاشقانه، نمادها، تصاویر، نقاشی‌هایی با مضامین طنز و مذهبی تشکیل می‌شود. برخی دیگر از این کامیون‌ها که استیجاری هستند، صاحب شرکت از درج این نوع نوشته‌ها بر روی کامیون شرکت ممانعت می‌کند. 

وی ادامه می‌دهد: به اعتقاد بنده کامیون‌های باری مدل پائین برعکس کامیون‌های لوکس بیشتر تمایل به درج چنین نوشته‌ها و تصاویری بر پشت  کامیون دارند. نسل‌های جدید بیشتر علاقمندند کامیون‌های مدل بالا داشته باشند.

وی با بیان این‌که مردم مناطق دور از شهرهای بزرگ یا محیط کوچک بیشتر به چنین کاری تمایل دارند، تأکید می‌کند: شاید نوعی بحران هویت عامل دیگر این کار باشد. به نوعی دیگر این افراد سعی در نشان دادن برتری یا خاص بودن خود به دیگران را ندارند، بلکه خواهان پیدا کردن جایگاه خود در جامعه هستند، شاید به‌عنوان افرادی خاص و متفاوت‌تر از دیگران و نه برتر از آنان! خواسته‌ی غیر مستقیم رانندگان این است که جامعه باید نگرش خود را نسبت به طبقه‌ی رانندگان تغییر دهد. 

وی ادامه می‌دهد: هم‌چنین با توجه به این‌که کامیون‌های لوکس قیمت زیادی دارند، کم‌تر کسی نقاشی کردن ماشین گران قیمتش را خواستار است و بر همین اساس نسل جدید قیمت و جایگاه اجتماعی کامیون خود را بالا می‌پندارد و دیگر نیازی به جلب توجه و زرق و برق انداختن کامیون خود نمی‌بیند. 

 سرهنگ «ناصر میکائیلی»، رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پشت‌نویسی ماشین‌ها اظهار می‌کند: به طور کلی این نوع نوشته دو نوع هستند، نوع اول نوشته‌هایی که رانندگان در قالب شعر یا شعار بیان می‌کنند و نوع دوم نصب بنر تبلیغاتی شرکت یا کارخانه‌ای بر روی کامیون است. اگر شرکت یا کارخانه‌ای بنر تبلیغاتی روی کامیون‌ها نصب کند باید درخواست خود را به راهنمایی و رانندگی اعلام کرده و پس از اخذ مجوز این کار را انجام دهد. 

وی با بیان این‌که نصب نوشته‌های پشت ماشین موجب حواس‌پرتی رانندگان در جاده‌ها می‌شود، اعلام می‌کند: برخی رانندگان با حس کنجکاوی در حین رانندگی مشغول خواندن این نوشته‌های پشت ماشین‌ها می‌شوند که در نتیجه موجب غفلت رانندگان از رعایت فاصله‌ی قانونی میان خودرو شده و این موجب وقوع تصادفات می‌شود. 

رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که درج نوشته پشت ماشین‌ها، موجب ایجاد خلل در عبور و مرور شده و امنیت رانندگان را به خطر می‌اندازد، یادآور می‌شود: طبق قوانین راهنمایی و رانندگی نصب هر نوع علائم یا نوشته، تصاویر و آگهی به بدنه‌ی خارجی وسایل نقلیه و قسمت درونی مسایل نقلیه‌ی عمومی مسافربری بدون داشتن مجوز لازم، ممنوع است. 

 وی ادامه می‌دهد: طبق کد تخلفی 2069، مبلغ جریمه برای تخلفات پشت‌نویسی ماشین در کلان‌شهرها و استان‌ها به مبلغ 30 هزار تومان، شهرستان‌ها و جاده‌های روستایی به مبلغ 20 هزار تومان برای رانندگان متخلف، تعلق می‌گیرد. 

یک روانشناس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رانندگانی که پشت‌نویسی ماشین را انجام می‌دهند، اظهار می‌کند: افرادی که این نوشته‌ها را پشت کامیون‌ها درج می‌کنند، رانندگانی هستند که چندین سال با این شغل سر و کار داشته و در جاده‌ها سفر می‌کنند. نمی‌توان گفت که فرد دچار مشکل شخصیتی است بلکه حالتی از توجه‌طلبی، اعتراض، انتقام یا حرف درونی و احساسات را با درج نوشته یا شعری پشت ماشین بیان می‌کنند. 

قلی‌پور ادامه می‌دهد: با توجه به فشار کاری و اجتماعی شغل رانندگان کامیون، شخصیت فرد نیز با این شغل تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و بیشتر رانندگان سعی بر پنهان کردن تنهایی خود در جاده‌ها هستند و نوعی بر تنهایی خود غلبه می‌کنند. 

وی با اشاره به این‌که افرادی که در این شغل مشغول به کار هستند معمولاً افرادی دارای منش و رفتار لوطی‌گری و جوانمردی هستند، یادآور می‌شود: از همین‌رو درج این نوشته به‌عنوان یک نوع فرهنگ در میان رانندگان رایج شده است. 

وی با بیان این‌که افراد با درج این نوشته‌ها تجربیات خود را در معرض دید عمومی قرار می‌دهند، اعلام می‌کند: برخی رانندگان خودروهای سواری نیز به درج چنین نوشته‌هایی می‌پردازند که این کار در مقایسه با رانندگان کامیون نرمال به نظر نمی‌رسد. به طور کلی افرادی که از لحاظ روانشناختی، توجه طلب و خودشیفته نیست دست به چنین اقدامی نمی‌زند. 

رانندگان دفترچه‌ای برای خود خریداری کرده تا نوشته‌ها و درد دل‌های خود را به جای پشت خودروها، در دفترچه یادداشت کنند و برای این‌که جان آدمی در خطر نباشد نوشته‌ها را پاک کنید.

برچسب ها: تدبیر24 ، طعم مرگ
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها