بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
ظریفیان:
غلامرضا ظریفیان

تدبیر24غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سهم‌خواهی و فشار برخی جناح‌ها به رئیس‌ جمهور در چینش کابینه و انتخاب وزرا اظهار داشت: از زمان انتخاب رئیس‌جمهور تا معرفی کابینه شاهد گمانه زنی‌های مختلف، ارائه لیست‌های متنوع، لابی‌گری برای انتخاب یک فرد و انتظار برای در نظر گرفتن سهمیه های متنوع هستیم که این‌ها نشان می‌دهد هنوز انتخاب وزرا در نظام جمهوری اسلامی ایران یک مکانیزم روشن و شفافی ندارد.

وی افزود: گمانه زنی‌های مختلف در مورد وزاری پیشنهادی، وزارتخانه‌هایی که تا پایان دولت باید وظایف خود را انجام دهند را دچار فراز و نشیب کرده و وقت زیادی از افکارعمومی، رسانه ها و افراد می گیرد. این‌ها آسیب نظام انتخاب وزراست که حتی رئیس‌جمهور را هم با مشکل جدی روبرو می‌کند. به هر حال رئیس‌جمهوری که رای آورده وعده‌هایی داده و گفت‌وگوهایی کرده که برای تحقق آن وعده ها انتظاری جدی ایجاد شده ؛ بنابراین افرادی باید وارد کابینه شوند که بتوانند این وعده‌ها را محقق کنند.

وی با اشاره به این‌که «سهم‌خواهی‌ها و شرط‌ها رئیس‌جمهور را با معادلات پیچیده‌ای روبرو کرده است»، تصریح کرد: نظام انتخاب وزرا با اشکالات جدی روبرو است که ممکن است در نتیجه آن انتخاب احسن انجام نشده و مدیریت کشور تحت تاثیر عوامل دیگری قرار گیرد تا عواملی مثل شایستگی، کارآمدی، چابکی و وفاداری به وعده ها.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها  همچنین خاطرنشان کرد: البته برخی فشارها یا شرط‌ها برای این است که دست رئیس‌جمهور بازتر شود نه بسته‌تر . یعنی اگر با فشار به رئیس‌جمهور فردی وارد کابینه شود، در مجلس این هشدار داده می شود که به او رای نخواهند داد. البته بخش دیگری از این فشار ها هم تهدید است که اگر فلان فرد از فلان قوم یا جناح نباشد به او رای نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که راه حل شما برای این مشکل چیست؟ گفت: در نظام‌های دموکراسی در دنیا مدل‌های مختلف و تجربه‌های جهانی وجود دارد که باید از آن تجارت استفاده کرد. البته باید از تجارب بومی خود و تعامل و گفت‌وگو با نخبگان نیز بهره برد. راه دیگر هم تقویت احزاب وایجاد نظام انتخابات حزبی و همچنین ایجاد یک بانک اطلاعاتی از افراد متخصص و با تجربه  است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها