بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۸۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
سهیلا جلودارزاده

 تدبیر24» حضور زنان به عنوان وزیر در کابینه دوم آقای روحانی یکی از جدی‌ترین مطالبات مردم در دوران انتخابات بود. اکنون که به فصل انتخاب کابینه رسیده‌ایم، مردم نیز با تشکیل کمپین‌های مختلف، صدای مطالبات خود را به گوش دولتی‌ها می‌رسانند. از سوی دیگر، ادامه حضور زنانی که در دولت یازدهم تجربه موفقی داشتند نیز یکی دیگر از مطالباتی است که این روزها بر آن تاکید می‌شود. آنچه اهمیت دارد، توجه به این نکته است که اگر مطالبات مردم در چینش کابینه لحاظ نشود، ادامه مسیر دولت یازدهم و همچنین اجرای خواست ملت بسیار دشوار خواهد بود. کمتر از دو هفته دیگر، انتظارات به سر می‌رسد و منتخب مردم، پس از مراسم تحلیف، اسامی وزرای کابینه دوم خود را در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار می‌دهد تا مجلسی‌ها بررسی‌های خود را آغاز کنند. از سوی دیگر، مجلس دهم نیز متشکل از اعتدالگرایان و حامیان دولت است و مشاهده می‌شود که این مجلس نیز به دنبال حل و فصل مشکلات زنان است. بنابراین انتظار می‌رود مجلس نیز اقدامات موثری در زمینه پیگیری مطالبات مردم انجام دهد. برای بررسی این موضوع، سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس دهم گفت‌وگویی با «آرمان» داشته است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.


با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، مطالبه‌ای مبنی بر حضور زنان در هیات وزیران دولت دوازدهم در جامعه شکل گرفت. شما به عنوان نماینده مردم در مجلس، درمورد این مطالبه مردم و لزوم اجرای آن چه نظری دارید؟


حضور زنان در مجموعه مسئولیت‌های ارشد کشور به ویژه در قوه اجرایی می‌تواند گام مهمی در جهت توسعه کشور باشد. باتوجه به اینکه بسیاری از زنان در کشور هستند که سوابق و رزومه خوبی در دولت داشته‌اند، حضور وزیر زن در کابینه یک مطالبه عمومی است. پیگیری این مطالبه، یکی از الزامات رسیدن به توسعه پایدار است. چرا که به قول آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، توسعه بدون حضور زنان امکانپذیر نیست. این قشر 50‌درصدی جامعه بایستی در کشور نقش داشته باشند، به ویژه اینکه 64‌درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها متشکل از بانوان هستند. حدود 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و زنان بسیاری در رده‌های مختلف کشور خدمت کرده‌اند. این اشخاص آمادگی حضور در مسئولیت‌های ارشد قوه اجرایی را دارند. اگرچه در طول سال‌های مختلف گاهی به زنان جفا شده اما این جفا هم به دولت و کشور بوده و هم به مردم لطماتی وارد شده است. دختران این کشور به رغم شایستگی‌هایی که داشته‌اند در جایگاه خود قرار نگرفته‌اند و همچنین به زنان جامعه ستم شده است. ما امیدواریم در سال‌های کمال انقلاب اسلامی شاهد تحقق وعده‌های دولتمردان باشیم. بخش اعظم مردم نیز مطالبه‌هایی از این دست دارند که بر اهمیت این موضوع افزوده است. به خصوص آقای روحانی که حقوقدان هستند، امیدواریم که حق شایستگان را رعایت نموده و وارد رقابت‌های تشنگان قدرت نشود، چه اگر چنین اتفاقی رخ بدهد این حق نیز پایمال می‌شود.


چه مشکلاتی ممکن است از طریق کابینه بدون حضور زنان در کشور و دولت ایجاد شود و آیا این موضوع بر عملکرد دولت نیز تاثیر منفی خواهد داشت؟


مهم‌ترین آسیبی که از عدم حضور زنان در کابینه، به جامعه وارد می‌شود، دلسردی و ناامیدی قشر زنان است، زنانی که سال‌ها کارمند دولت بوده و شایستگی خود را نشان داده‌اند و از سوی دیگر، به اذعان همه، دست‌پاک‌ترین نیروهای کشور بوده‌اند. عدم تحقق این وعده آقای روحانی باعث ناامیدی جامعه زنان می‌شود و نسل بعد از آنها نیز دچار یاس خواهد شد. در حال حاضر حدود 36‌هزار دانشجوی دکتری داریم که بخش عمده‌ای از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. این افراد، مدیران آینده کشور هستند که نباید به رغم شایستگی‌هایی که داشته‌اند به حساب نیایند.


بسیاری معتقدند که تجربه حضور زنان در دولت یازدهم تجربه موفقی بوده است. حتی مردم در شبکه‌های اجتماعی نیز به این موضوع صحه گذاشته‌اند و کمپین‌های مختلفی خواهان ادامه حضور زنانی مانند شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار در دولت دوازدهم هستند. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟


ما در دولت یازدهم با تجربه بسیار خوبی از عملکرد زنان مواجه هستیم. کارنامه بسیار درخشانی از خانم مولاوردی و خانم ابتکار در معاونت زنان و سازمان محیط‌زیست وجود دارد. در دولت قبل بسیاری از وزرا، زمینه خوبی برای بانوان در وزارتخانه‌ها ایجاد کردند تا آنها بتوانند در عرصه‌هایی مانند معاونت وزارتخانه‌ها، شایستگی‌های خود را نشان دهند. البته این موضوع به همت خانم مولاوردی رخ داد. اکنون پس از حماسه 29 اردیبهشت و با توجه به مطالبات مردم و مسیری که از سال 92 آغاز کرده‌ایم، نیازمند توسعه حضور زنان هستیم. کاسته شدن از تعداد زنان در عرصه‌های ارشد مدیریتی آسیب‌زاست. جایگاه‌های ارزشمندتری نیز باید به زنان محول شود. اداره کل امور زنان باید بادقت بیشتری به وظایف خود بپردازد چرا که اگر این موضوع اتفاق افتاده بود الان بیش از یک وزیر زن در دولت داشتیم. اکنون باید در 4 سال دوم دولت آقای روحانی این موضوع جبران شود. اداره کل امور زنان باید فعال‌تر شود تا بتوانیم مشکلات جامعه زنان را حل و فصل کنیم. در کابینه دولت دوازدهم، حداقل اتفاقی که می‌تواند رخ بدهد در مورد بانوانی است که در کابینه دولت یازدهم حضور داشتند و لازم است که این زنان در دولت دوازدهم نیز به کار خود ادامه بدهند. از سوی دیگر، لازم است که وعده آقای جهانگیری تحقق یابد. او پیش از این قول داده بود که در وزارتخانه‌های مختلف، معاونت‌هایی به زنان سپرده شود و منتظر اجرای این وعده‌ها هستیم.


آیا در دولت اول آقای روحانی زنان موفق شدند به مطالباتی که از دستگاه اجرایی کشور داشتند، دست پیدا کنند؟


دولت یازدهم درگیر موضوع مهمی به عنوان برجام بود و یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دولت به آن پرداخته بود، مربوط به حوزه سیاست خارجی بود، جامعه زنان نیز با دولت همراهی کرد و مطالبات خود را آن‌طور که انتظار می‌رفت، پیگیری نکرد تا دولت بتواند ماموریت خود را به سرانجام برساند. هرچند که در حوزه زنان، مطالبات جدی وجود دارد. در برنامه ششم توسعه نیز به برخی مشکلات و معضلات بانوان پرداخته شده است که امید می‌رود آقای روحانی با جدیت برنامه توسعه را پیگیری کند. در خصوص اشتغال زنان، فقر و زنان، خشونت و دیگر معضلات این قشر کشور، مواردی در برنامه توسعه نوشته شده است. تحقیر زنان باعث می‌شود نسلی که تربیت می‌شود خودکم‌بینی داشته باشد و جامعه درحال‌توسعه دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل نیازمند اقدامات جدی دولت تدبیروامید برای تغییر نگرش نسبت به این قشر هستیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها