بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
به نظر می رسد ترامپ در عزم خود برای خارج کردن امریکا از توافق هسته ای با ایران مصمم است. این تعهدی است که او در دوران کارزار انتخاباتی اش به رای دهندگان داده بود. ترامپ اگر تصمیم بگیرد امریکا از توافق هسته ای خارج شود کاری برخلاف توافق نامه ها و مقررات بین المللی انجام نداده با این حال، مقام های امریکایی و تحلیلگران مسائل سیاسی در آن کشور هشدار می دهند که ترک برجام از سوی امریکا به تشدید احتمالی اختلاف نظر میان ایالات متحده با متحدانش خواهد انجامید.
تدبیر24»به نظر می رسد ترامپ در عزم خود برای خارج کردن امریکا از توافق هسته ای با ایران مصمم است. این تعهدی است که او در دوران کارزار انتخاباتی اش به رای دهندگان داده بود. ترامپ اگر تصمیم بگیرد امریکا از توافق هسته ای خارج شود کاری برخلاف توافق نامه ها و مقررات بین المللی انجام نداده با این حال، مقام های امریکایی و تحلیلگران مسائل سیاسی در آن کشور هشدار می دهند که ترک برجام از سوی امریکا به تشدید احتمالی اختلاف نظر میان ایالات متحده با متحدانش خواهد انجامید. 

به گزارش سايت روزنو ، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در گزارشی درباره تبعات تصمیم ترامپ برای به انزوا کشاندن ایران برای امریکا می نویسد:«کاخ سفید با تعجب به صدور مجوز دیگری درباره تعهد ایران به برجام برای گزارش ۹۰ روزه دوم نگریست.
 اما همه شواهد نشان می دهند که بار دیگر اتش بار رییس جمهوری امریکا علیه توافق هسته ای تشدید شده و می تواند سبب تغییر موضع امریکا در قبال برجام شود. کاخ سفید بار دیگر باید نظر خود در پایان سپتامبر درباره برجام و عقب نشینی احتمالی از آن اعلام کند.
 به نظر می رسد که ترامپ موافق کارزاری است که طبق آن امریکا را از اجرای برجام خارج کند همان گونه که خود او در انتخابات این توافق را یک فاجعه خوانده بود. در سطح گسترده تر دیدگاه ترامپ تهاجمی و ملی گرایانه است و مغایر با چند جانبه گرایی و انترناسیونالیسم (جهان وطن گرایی) در رویکرد سیاست خارجی است. اگر ترامپ دستور خروج امریکا از برجام را صادر کند این اخرین میراثی از توافق های بین المللی منعقد شده دوران اوباما خواهد بود که او نابود خواهد کرد. 
توافق هایی که نمادی از تاکید اوباما بر رویکردهای چندجانبه گرایانه برای مسائل بین المللی و دیپلماسی با دشمنان بودند. ترامپ در مدت زمان کوتاهی پس از قرارگیری در قدرت معاهده تجاری ترنس پاسیفیک را لغو کرد و در ماه ژوئن امریکا از توافق نامه اقلیمی و آب و هوایی پاریس خارج شد. اما برخی از مقام های امریکایی و اعضای کنگره و تحلیلگران مسائل منطقه هشدار می دهند که خروج امریکا از توافق هسته ای که میان ایران و قدرت های جهانی منعقد شده است امریکا را منزوی می کند. 
این در حالیست که هدف ترامپ بالعکس به انزوا کشاندن ایران است. برخی می گویند بهتر است که اجرای مفاد برجام برای ایران را سخت گیرانه تر کرد. برخی دیگر توصیه می کنند که توافق هسته ای کارآمد است و باید فشار را بر ایران بر سر نفوذش در خاورمیانه و فعالیت هایش در منطقه متمرکز کرد». 
این روزنامه امریکایی در ادامه به نقل از «رابرت لیتواک» معاون رییس بخش روابط اکادمیک در مرکز مطالعاتی ویلسون می گوید:در صورتی که امریکا از برجام عقب نشینی کند توافق هسته ای ادامه می یابد اما دچار تغییر جهت سیاسی خواهد شد. در رسیدن به توافق این امریکا و جهان بود که در برابر ایران قرار گرفته بود با این حال اگر امریکا بخواهد یکجانبه توافق را ترک کند وضعیت برعکس خواهد شد و این دنیا و ایران خواهند بود که در برابر امریکا قرار خواهند گرفت در آن سناریو ایالات متحده بیگانه تر و منزوی تر از گذشته خواهد شد». 
این روزنامه اشاره می کند که سناتور باب کورکر از تنسی و رییس کمیته روابط خارجی سنا نیز این هفته هشدار داد که باید عواقب خروج احتمالی امریکا از برجام و روابط ایال متحده با متحدانش را مدنظر قرار داد.
 این روزنامه اما اشاره می کند که به نظر می رسد ترامپ بر روی توافق هسته ای تمرکز کرده فارغ از آن که این موضوع امریکا را منزوی می سازد یا خیر. 
این روزنامه با اشاره به اختلاف نظر تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا با ترامپ بر سر تایید پایبندی ایران به برجام که در گزارش اخیر دولت امریکا به نمایندگان کنگره اشکار شد اشاره می کند که بعید بنظر می رسد ترامپ بخواهد در گزارش بعدی تایید کند که تهران به برجام و اجرای مفاد آن پایبند بوده است. 
این روزنامه اشاره می کند که وزارت امور خارجه امریکا خود را برای اجرای سخت گیرانه تر مفاد برجام از سوی ایران اماده می سازد و به عنوان مثال در حال رایزنی با اژانس بین المللی انرژی هسته ای است که تا اجازه دسترسی به سایتتی های نظامی ایران داده شود این در حالیست که ایران به طور سنتی در باز کردن در سایت های نظامی خود حساس است و می گوید که این موضوع هیچ ارتباطی با برنامه هسته ای اش ندارد. برخی از تحلیلگران می گویند که ترامپ با علم به مخالفت ایران در پذیرش بازرسی از  تاسیسات اش این موضوع را مطرح کرده تا به بهانه آن امریکا را از برجام خارج کند. 
برخی از افراد در اطراف ترامپ معتقد به خروج کامل امریکا از برجام هستند از جمله جان بولتون برخی از مقام های وزارت خارجه امریکا می گویند که هیچ طرفی در ۱+۵ در میان کشورهایی چون روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان خواستار مذاکره مجدد بر سر برجام یا وادار کردن کشوری به خروج از برجام نیستند». 
این روزنامه در ادامه به نقل از الکس وطن خواه کارشناس مسائل منطقه اشاره می کند که امریکا بجای لغو برجام باید با ائتلاف با کشورهای منطقه در مقابل ایران و نفوذ آن کشور قرار گیرد. متحدان کلیدی امریکا در اطراف ایران هستند ترکیه، عربستان قطر و در کل شورای همکاری خلیج فارس ایالات متحده باید به تقویت نقش رهبری خود در منطقه بپردازد.
برچسب ها: تدبیر24 ، برجام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها