بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۸۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
تضارب آرا در جوامع مردم‌سالار یکی از خصایص و ویژگی‌هایی است که بالندگی و پویایی را در پی دارد. در جامعه مردم‌سالار ایران نیز که قدرت بین ارکان حاکمیت تقسیم شده، امکان بیان نقطه نظرات مختلف وجود دارد. البته طبیعی است که طرح هر دیدگاهی با موافقان و مخالفانی مواجه می‌شود.
تدبیر24»خبرآنلاین با این مقدمه نوشت: وقتی برجام در مراحل نهایی تدوین بود، گروهی در ایران موافق و عده‌ای مخالف آن بودند. مخالفت‎هايي که از هر تريبوني عنوان مي‎شد و بعضا با واکنش رئيس جمهور و اعضاي تيم مذاکره کننده هسته‎اي روبرو مي‌شد. اين روال تا ايام انتخابات رياست جمهوري دوازدهم ادامه يافت و سايه‎اش بر مناظره‎هاي انتخاباتي نيز پهن شد. البته همه نامزدها از برجام به عنوان يک سند بين المللي ياد مي‎کردند که بايد مراقب اجرايش از سوي طرفين بود و مانع از نقض آن شد. اگرچه موضع نامزدهاي اصولگرا در قبال برجام نرم‎تر از گذشته به نظر مي‎رسيد اما حسن روحاني انتقادهاي پيشين اين طيف را بي جواب نگذاشت و در دومين مناظره انتخاباتي گفت: مردم دیدند که در دوره برجام چه کردند، روی موشک شعار نوشتند! مسائل زیر زمینی را نشان دادند! ما از روز اول اخلاق و اسلام را دنبال کردیم و هنوز هم این کار را می‌کنیم.

پس از اين سخنان بود که برخي در مقام تحریف صحبت‌های حسن روحانی برآمدند و سعی کردند سخنان او را مصداق مخالفت با صنعت موشکی جلوه دهند. به ویژه زمانی که حسن روحانی پس از پيروزي در انتخابات در جمع فعالان اقتصادی از نحوه خصوصی سازی انتقاد کرد و بیان کرد: ابلاغ سیاست‌های اصل 44 برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند. رئیس جمهور همچنين در صفحه توئیتر خود نوشت: اصل ۴۴ برای واگذاری اقتصاد به مردم بود اما بخشی از اقتصاد که دست دولت بی‌تفنگ بود را به "یک دولت با تفنگ" تحویل دادند.

در ادامه اين سخنان رئيس جمهور، جریانی که همواره با ایجاد جنگ روانی و بلوا قصد موقعیت‌سازی برای خود را دارد، بر شدت حرکت‌های اختلاف افکنانه‌اش میان سپاه و دولت افزود.

حمايت دولت از حمله موشکي سپاه

اما وقتی رئیس جمهور از حمله موشکی سپاه به تروریست‌های داعش حمایت کرد، اين موضوع به مذاق غوغاسالاران خوش نيامد. روحاني گفته بود: موشک ما دفاعی است، برای قدرت دفاعی اجازه نمی‌گیریم. تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم یک تصمیم ارگانی، جناحی و فردی نیست بلکه تصمیم همه ملت ایران است، اقدام علیه مقر تروریست‌ها تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده و حتی اختیارات بالاتر از این اقدام هم به نیروهای مسلح خود داده‌ایم. ما اجازه نخواهیم داد که تروریست‌ها بخواهند ایران را میدان تاخت و تاز خود قرار بدهند و اربابان آنها نیز باید بدانند که ایران با سایر کشورهای منطقه تفاوت دارد.

البته اطلاعیه سپاه در تشریح عملیات موشکی عليه داعش بار ديگر مستمسکي شد براي اختلاف افکنان تا آن را مصداق تکذیب صدور مجوز از سوي شورای عالی امنیت ملی تفسیر کنند؛ چراکه در این اطلاعیه آمده بود «عملیات موشکی لیله القدر در سلسله مراتب نظامی و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) انجام پذیرفت».

سياست دولت در ارتباط با سپاه

بعد از آنکه تحرکات این جریان اختلاف‌افکن برای همگان مشهود شد دو عضو کابینه دولت تدبیر و امید در مواضعی جداگانه به روشنگری هدف جریان تخریب برآمدند. محمود واعظی وزير ارتباطات در واکنش به تلاش تخریب کنندگان برای مقابل هم قرار دادن دولت و سپاه، گفت: هرکسی می‌خواهد تقابل بین دولت و سپاه به وجود بیاورد، باعث تضعیف کشور، آرمان‌های انقلاب و منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب می‌شود. سیاست قطعی دولت این است که با سپاه به عنوان نهاد انقلابی ارتباط نزدیکي داشته باشد.

مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور نیز یادآور شد: متأسفانه برخی جریانات تخریبگر طی 4 سال گذشته، همواره علیه دولت یا بعضا شخص آقای رئیس جمهور فعال بودند و فعالیتشان را متوقف نکردند و دوباره فصل جدیدی را شروع کردند. سپاه به عنوان یکی از نهادهای نظامی در کنار ارتش و نیروی انتظامی وظایف ذاتی، قانونی و حقوقی دارد و وظایف خود را انجام می‌دهد. دولت نیز یک قوه بزرگ است بنابراین تقابل دولت با یک نهاد نظامی اصلا بی معناست و به نظر می‌رسد این شیطنت‌های رسانه‌ای است. بعضا هم ممکن است القائات بیگانه باشد و متأسفانه در داخل هم برخی تکرار می‌کنند. سپاه به عنوان یک نهاد نظامی که از ابتدای انقلاب بوده و هست، تاکنون نقش بزرگی در کشور ایفا کرده و خواهد کرد. دولت هم طبق قانون در جهت تقویت بنیه دفاعی از همه نیروهای مسلح و نظامی و انتظامی حمایت کرده و این کار را ادامه خواهد داد. در مجموع اساسا این بحث ها انحرافی و مشکوک است که نباید به آنها دامن زده شود.

همنشيني روحاني و فرماندهان سپاه

بعد از موضعگیری واعظی و انصاری که بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، هم‌نشینی روحانی و فرماندهان ارشد سپاه خبرساز شد.

حسام الدین آشنا نخستین کسی بود که با انتشار تصویر دیدار فرماندهان سپاه با رئیس جمهور در کانال تلگرامی خود نوشت: این فقط یک تصویر نیست بلکه یک مسیر است. «آزادی، امنیت؛ آرامش و پیشرفت» برای مردم و نظام در گرو اجماع راهبردی میان دولت و مجموعه دفاعی کشور است.

سردار  غلامحسین غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز ابعاد بیشتری از این نشست را بازگو کرد و گفت: نشست رییس جمهور با فرماندهان سپاه یک جلسه اعتراضی نبود. مجموعه سپاه، جناب آقای روحانی را رییس جمهوری قانونی کشور می‌داند و غیر از این هم نمی‌تواند باشد. ما حتما باید به دولت کمک کنیم، کما اینکه رییس جمهوری محترم نیز سپاه و بسیج را بعنوان یکی از مولفه‌های قدرت ملی باور داشته باشند که الحمدالله این باور بود. رییس جمهوری در انتهای جلسه به من گفتند که از سال 58 بسیجی هستم و هنوز هم کارت بسیجی خود را دارم. حتما هم همین است ما هم غیر این چیزی نمی خواهیم. اصلا قرار نیست در نظام اسلامی که در راس آن ولی فقیه است خدای نکرده ما یک حرف‌هایی را بزنیم که برخلاف مصالح کشور باشد. رییس جمهوری محترم نیز علاقه‌مندی خود را به سپاه اعلام کردند و در مقابل سپاه هم این آمادگی را اعلام کرد و بنده هم در جلسه گفتم حداقل در 15 مصاحبه و سخنرانی من اعلام آمادگی برای کمک بسیج به دولت منتخب مردم کردم.

آب پاکي روي دست خناسان

این دیدار انعکاس زیادی در میان سیاسیون و رسانه‌ها داشت و سیاسیون برگزاری چنین جلساتی را مثبت و امیدوارکننده خواندند و رسانه‌ها نیز سرمقاله‌های متعددی در تأیید این اقدام نوشتند.

عباس سلیمی نمین گفت: تنها راهی که می‌تواند جلوی اختلافات را بگیرد علاوه برجلساتی که در شورای عالی امنیت ملی برگزار می‌شود و رئیس جمهور و فرمانده کل سپاه مرتب با هم ملاقات می‌کنند؛ برگزاری دیدارهای حضوری می‌تواند بسیار بسیار مفید باشد و به برخی تلاش‌هایی که ضد منافع ملی است پایان می‌دهد. همچنین مهدی شیخ عضو فراکسیون امید مجلس دیدار روحانی با فرماندهان سپاه را به‌موقع خواند و این نکته را نیز متذکر شد که اختلاف‌نظرها به وحدت نظام آسیب نمی‌زند.

ابتکار برگزاري این نشست، منصور حقیقت‌پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی را نیز به تحسین واداشت؛ به طوری که او از تعبیر ریخته شدن آب‌پاکی روی‌دست‌ اختلاف‌افکنان میان دولت و سپاه استفاده کرد.

وحدت پشتوانه امنيت
«وحدت دولت و نیروهای مسلح، منجر به امنیت و پیشرفت می‌شود» این جمله حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امورخارجه بود که از زاویه دیپلماتیک به پیامدهای مثبت این دیدار نگاه کرد و گفت: ما در منطقه‌ای پر خطر و متشنج به سر می‌بریم که همواره کشورهای مانند آمریکا و متحدانش چشم طمع به آن داشته‌اند. ناامنی در کشورهای همسایه مانند سوریه، عراق، بحرین و یمن را به خوبی مشاهده می‌کنیم. این درحالی است که درون مرزهای خود امنیت و آرامش را می‌بینیم. قطعا حفظ امنیت و آرامش در داخل کشور به سادگی مهیا نمی‌شود و نیازمند وحدت است. این نشست نشان می‌دهد وحدت در کشور، در راستای منافع ملی وجود دارد. مسلما هماهنگی میان دولت و نیروهای مسلح که نقش اولیه در برقراری امنیت را دارند لازم و ضروری است. برداشتی که از این نشست وجود دارد نشان می دهد این هماهنگی به وضوح در ارکان نظام مشاهده می شود.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز درباره اين ديدار نوشت: دیدار فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رئیس‌جمهور در هفته گذشته، گام هوشمندانه‌ای بود که در جهت اثبات انسجام داخلی برداشته شد. این اقدام به ویژه بعد از آنکه فرماندهان سپاه اعلام کردند ازدولت دوازدهم حمایت می‌کنند و رئیس‌جمهور روحانی نیز گفت: «وحدت همه نیروها و نهادها برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت به مردم ضروری است» به همان اندازه که دوستان ملت ایران و علاقمندان به انقلاب اسلامی را شاد کرد، دشمنان و بدخواهان را نگران ساخت و به تکاپو برای جلوگیری از وحدت و انسجام واداشت.

شاه بيت تمامي اظهارنظرها در اينباره آن است که با حفظ و تقویت انسجام داخلی و تحکیم روابط ارکان نظام است که کشور در برابر تهدیدها و توطئه‌های دشمنان نظام که بداخلاقی‌های ترامپ و کنگره آمریکا معمولی‌ترین آنهاست، پیروز خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها