بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹
انتخابات 29اردیبهشت را به‌جرات می‌توان از بی‌نظیر‌ترین انتخابات‌ها در تاریخ ایران دانست، چون دو نسل جدیدی که پس از انقلاب شکل گرفته و فهم سیاسی پیدا کرده در این انتخابات حضور و مشارکت فعال داشتند.
تدبیر24»از سوی دیگر، گرچه فضای مجازی نیز در کانون ثقل اطلاع‌رسانی در انتخابات‌ گذشته بود، اما اصولا رسانه‌های سنتی اعم از صداوسیما، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و حتی تریبون‌های نمازجمعه و وعاظ تعیین‌کننده بودند. اما در انتخابات سال 96 چنان جامعه مدنی از طریق شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که تمام رسانه‌های متعارف تاثیرگذار بر روند انتخابات را تحت‌تاثیر قرار داد. به همین جهت بود که امسال شاهد انتخابات بی‌نظیری بودیم که طی آن یک جامعه مدنی و عقبه بسیاربسیار گسترده پشت‌سر حسن روحانی شکل گرفت. رئیس‌جمهور باید بداند رای انبوه مردم در 29اردیبهشت که با درنظرگرفتن آن آرایی که فرصت ریخته شدن در صندوق را نیافت، قریب به 27میلیون می‌شد، تنها نه به گفتمان رقیب نبود، بلکه رای به مطالباتی جدی بود که این دو نسل جدید در جامعه ایرانی داشته و دارند. کانون ثقل این مطالبات در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. بنابراین فارغ از هرگونه سهم‌خواهی، سهم‌پنداری، جنسیت و حتی فارغ از میزان میانگین سنی، اگر کابینه دوم آقای روحانی برخلاف کابینه اول کاملا کارآمد، منسجم و هماهنگ نباشد، قطعا آینده سیاسی تمام جریانات تاثیرگذار در صندوق رای را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. در این راستا شاید نتوانیم در چارچوب انتخابات‌های کشور شاهد خیزش‌های اجتماعی بزرگی باشیم، چون معتقدیم به‌رغم اینکه چه شخص و جناحی پیروز انتخابات است یک مشارکت گسترده می‌تواند به‌مثابه پشتوانه ملی و بین‌المللی قدرتمندی برای کشور باشد. بنابراین اگر آقای روحانی کابینه دوم خود را مشابه کابینه اول شکل دهد که در برخی زمینه‌ها تفاوت دیدگاه و عملکرد به اعوجاج از ایده‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهور منجر شود، در نهایت عملکرد کابینه و رئیس‌جمهور در چهار سال آینده نه‌تنها بر انتخابات‌های پیش‌رو تاثیرگذار خواهد بود، بلکه از نظر تحکیم بنیان‌های ملی و کاهش گسست‌های اجتماعی و نسلی در جامعه شاهد رخداد منطقی نخواهیم بود. اگر چنین مسیری امتداد یابد، با توجه به قدرتی که امروزه شبکه‌های اجتماعی در حوزه اطلاع‌رسانی بر افکار عمومی پیدا کرده‌اند، بی‌تردید بر آینده سیاسی شخصیت‌ها تاثیر خواهد گذاشت. رئیس‌جمهور در تلاش است تا صادقانه بودن گفتار خویش را به جامعه 24‌میلیونی شکل‌گرفته پشت‌سر خود نشان دهد که لازمه آن تشکیل کابینه‌ای کارآمد است. البته کابینه کارآمد نیز تعریف مشخص خود را دارد؛ یعنی افرادی که همسو با گفتمان آقای روحانی باشند. باید به این نکته نیز توجه کرد که خود رئیس‌جمهور راسا اعلام کرده بود بخش قابل‌توجهی از کابینه در انتخابات پشت‌سر او وارد انتخابات نشدند. بنابراین کابینه دوازدهم علاوه بر اینکه باید همسویی با گفتمان آقای روحانی را نشان دهد، از طرف دیگر باید همسو با پیام بسیار روشن مطالبات مردم در 29اردیبهشت باشد. اگر بپذیریم که زنان و جوانان در پیروزی آقای روحانی نقش قابل‌توجهی داشتند، بنابراین باید این دو قشر در عرصه مدیریت کشور در سطوح مختلف مدیریتی حضور داشته باشند. البته این بدین معنا نیست که کسی سهم‌خواهی کند، بلکه جامعه مخاطب خود را برای شکل‌گیری کابینه پذیرفته است. به عبارت دیگر چنان‌که آقای روحانی معتقد بود عقبه مدنی شکل‌گرفته پشت‌سر او نتیجه کار تشکیلاتی، اطلاع‌رسانی، تبلیغاتی و انتخاباتی اصلاح‌طلبان و معتدلین بود، طبیعتا کابینه نیز باید معرف برآیند چنین نیرویی در عرصه انتخابات باشد. کابینه شرکت سهامی نیست، اما دقیقا باید معرف جامعه مدنی شکل‌گرفته پشت‌سر رئیس‌جمهور در انتخابات باشد.



عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها