بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
محمد کیانو‌ش‌راد

تدبیر24»این روزها، مردم در شبکه‌های مجازی، نظر خود را معطوف به انتخاب کابینه جدید دولت کرده‌اند و با ایجاد کمپین‌های مختلف، مطالبات خود را در خصوص کابینه جدید نسبت به آقای روحانی مطرح می‌کنند. یکی از جدی‌ترین این کمپین‌ها بحث حضور زنان و جوانان در کابینه و همچنین ابقای مسئولانی مانند شهیندخت مولاوردی در کابینه جدید است چرا که عملکرد این افراد مورد رضایت مردم بوده است. از سوی دیگر، برخی سیاسیون مانند اسحاق جهانگیری نیز معتقدند که رئیس‌جمهور بایستی در انتخاب کابینه، مطابق نظر رأی‌دهندگان عمل کند. برای بررسی این موضوع، محمد کیانو‌ش‌راد، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب با «آرمان» گفت‌وگو کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.


در جریان انتخاب کابینه دولت دوازدهم بسیاری معتقدند که آقای روحانی باید در چینش کابینه مطابق نظر، رأی و مطالبات مردم عمل نماید. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟


تبعیت آقای روحانی از میل عمومی و خواسته اکثریت مردم عمل به عهد، پیمان و میثاقی است که او هنگام تبلیغات انتخاباتی با مردم بست و در ادامه با رأی مردم محقق شد. در نتیجه، هر عملی که به نوعی شائبه نقض این عهد و میثاق را به ذهن متبادر سازد، باید توسط آقای روحانی از کابینه دور شود. مردم در انتخابات اخیر پیامی دادند که مبتنی بر تداوم اصلاحات با روشی اعتدالی و تحقق خواسته‌های سیاسی و اجتماعی مردم است. مردم در ابعاد مختلف، انتظار تحول دارند. در بعد اجتماعی و اقتصادی کشور، مبارزه با فساد، رفع معضل بیکاری، حل مشکلات اقتصادی، گسترش سرمایه‌گذاری، رونق کسب و کار و... از جمله انتظارات مردم است. در حوزه سیاست داخلی نیز، بدنه اجرایی سیاسی دولت باید به برنامه‌های آن اعتقاد داشته و در جهت عمل به آنها گام بردارد. مهم‌ترین این مطالبات سیاسی نیز در حوزه وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها خود را نشان خواهد داد. در این چند سال گذشته شاهد مشکلاتی در حوزه سیاست داخلی کشور بوده‌ایم که مردم نیز از آقای روحانی می‌خواستند تا به حل و فصل این مشکلات بپردازد. رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول اجرای قانون اساسی می‌تواند با تذکرات قانونی و با در دستور کار قرار دادن این مشکلات کشور در شورای عالی امنیت ملی، خواسته‌های مردم را در حوزه سیاست داخلی جامه عمل بپوشاند. آقای روحانی در این جهت حرکت کرده و تصور می‌کنم او به‌رغم همه فشارهایی که امروز برای بستن کابینه متحمل می‌شود، به شیوه منطقی، نه اسیر فشارها برای پذیرش خواهد شد و نه دست به رفتارهای هیجانی و غیر واقع‌بینانه می‌زند. رئیس‌جمهور با صلابت کار خود را دنبال می‌کند.


یکی از مهم‌ترین وعده‌های آقای روحانی و مطالبه‌ای که از سمت مردم از دولت وجود دارد، حضور زنان و جوانان در کابینه است. اگر این مطالبات در کابینه اعمال نشود چه مشکلاتی را برای کشور به همراه خواهد داشت؟


 قاعدتا بخش عمده‌ای از حامیان آقای روحانی جوانان و زنان هستند. این چگونه منطقی است که تصور می‌کنیم اگر جوانان و زنان مسئولیت یک وزارتخانه را به عهده بگیرند، کشور دچار انحراف خواهد شد؟ در حالی که می‌توانیم فرصت کافی برای حضور زنان و جوانان فراهم سازیم، از طرح حضور زنان در وزارتخانه‌ها واهمه داریم. در صورتی که ما زنان بسیار شایسته‌ای برای مسئولیت‌های وزارتخانه‌ای در کشور داریم. استفاده از نیروهای جوان‌تر که البته شرط شایستگی و کارآمدی را نیز باید داشته باشند، نشان دهنده جهتگیری دولت به سمت بیشترین حامیان خود یعنی جوانان است. به اعتقاد من دولت باید بدون سروصدا، هیاهو و باپرهیز از عکس‌العمل هیجانی در برابر فشارها، با رفتارهای منطقی، اهداف خود را دنبال کند. به کار گیری اقلیت‌ها، زنان و جوانان چه مغایرتی با ارزش‌های اسلام و انقلاب دارد که برخی چنین واهمه‌هایی دارند و سعی می‌کنند دولت را از چنین انتخاب‌هایی برحذر دارند؟ دولت باید به فکر نگه داشتن اصلی‌ترین پشتوانه اجتماعی کشور باشد که مردم هستند. امروز نگه داشتن اکثریت مردم صرفا نگه‌ داشتن حامیان دولت نیست. رأی اکثریتی که به آقای روحانی داده شد واقعا رأیی بود که به استحکام کشور منجر خواهد شد. قاعدتا دلسرد شدن این اکثریت قابل توجه در جامعه ایران، آثار زیانباری برای امنیت ملی ایران در آینده به دنبال خواهد داشت. دولت با اقتدار، عقلانیت و صراحت باید در جهت اهداف اکثریت جامعه ایران گام بردارد و تخطی از این برنامه، خلاف عهد و پیمانی است که آقای روحانی با مردم در ایام انتخابات بسته است.


یکی از بحث‌هایی که این روزها زمزمه‌های آن شنیده می‌شود، جابه‌جایی افرادی است که در دولت یازدهم کارنامه مطلوبی نداشته‌اند. آیا جابه‌جایی افراد در کابینه به منزله تغییر چهره کابینه است؟


مردم از آقای روحانی انتظار حل مشکلات خود را دارند. قاعدتا رایزنی و گفت‌وگو با آقای روحانی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند به انتخاب بهتر کمک نماید. اتفاقا در این میان، اصلاح‌طلبان به‌رغم بیشترین فداکاری برای پیروزی آقای روحانی، کمترین فشار و تحمیل را بر او داشته‌اند. اصولا نیز اصلاح‌طلبان پیش از آنکه به فکر افراد مشخص حزبی و یا جناحی خود برای ورود به کابینه باشند در فکر تحقق برنامه‌ها و تصریح راهکار‌ها و راهبردهای اجرایی دولت هستند. به همین دلیل دولت عقد اخوت با هیچ‌کس نبسته و نباید ببندد. اگر در ارزیابی دولت یازدهم، آقای روحانی متوجه شد نیروی کارآمدی عهده‌دار مسئولیت نشده بود باید با تغییر و استفاده از نیروهای کارآمد، به سمت ایجاد وضعیت بهتر پیش‌ برود. قرار نیست که بده بستان در دولت صورت بگیرد و به ملاحظه برخی افراد، کسی را که شایسته و توانمند نیست برای ملاحظات غیر کارشناسانه از بخشی به بخش دیگر منتقل کنند. در میان اصلاح‌طلبان و در جامعه ایران به هیچ‌عنوان با موضوعی به‌عنوان قحط‌الرجال مواجه نیستیم. امروز برای هر معاونت و هر وزارتخانه، چهره‌های بسیار توانمند، خدوم و شایسته‌ای وجود دارد. دولت باید خود را تنها متعهد به آرمان‌ها و خواسته‌های مردم بداند و در چارچوب‌های قانونی به انجام برنامه‌هایی بپردازد که در نتیجه آن مردم امیدوارتر می‌شوند. دولت وارد بده‌بستان‌های سیاسی نشود. به همین طریق اگر وزیری در یک وزارتخانه کارنامه مطلوبی نداشته است، تغییر و جابه‌جایی او در کابینه به صرف آنکه قصد داشته باشیم یک چهره در دولت بماند، عملی ناصواب است که نتیجه آن به ضرر دولت است. مهم‌ترین مساله‌ای که دولت علاوه بر بحث‌های سیاسی با آن مواجه است این است که دولت برای فعال‌سازی بخش اقتصادی باید بدون درنظر گرفتن ملاحظات و طبق نظریه‌ای که قادر است مشکلات کشور را مرتفع سازد، افرادی را انتخاب کند که معتقد به آن نظریه هستند و توان اجرای آن را دارند. دولت باید توجه داشته باشد که حل همه مسائل اقتصادی را مردم از آن انتظار دارند و اگرچه تفکرات و جریانات دیگری نیز نقش بسیاری در موفقیت یا عدم موفقیت اقتصادی دولت دارند، اما آنها در مواجهه با مردم خود را کنار می‌کشند و تنها دولت طرف حساب مردم برای حل مسائل اقتصادی است. به همین دلیل دولت با هوشیاری و دقت بیشتر باید تیم اقتصادی خود را انتخاب کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها