بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
نقل و انتقالات لیگ هفدهم همچنان ادامه دارد و بازیکنان مهمی مثل آندرانیک تیموریان هنوز تیم خود را انتخاب نکردند.
تدبیر24»سایت نود نوشت: «در بین بازیکنانی که جا‌به‌جا شدند، بازیکنانی دیده می‌شوند که در این سال‌ها به صورت مرتب تیم عوض کردند. برای بازیکنی مثل محسن بنگر که ۳۸ سال دارد، حضور در پنجمین تیم لیگ برتری‌اش موضوعی طبیعی است اما بازیکنان جوانی دیده می‌شوند که در همین ۲۶، ۲۷ سالگی در پنجمین یا ششمین تیم‌شان توپ می‌زنند!

این مارکوپولوهای فوتبال ایران، این فصل هم تیم عوض کردند و در لیگ هفدهم با تیمی جدید در لیگ برتر حضور دارند.

برای انتخاب یازده بازیکن تیم منتخب مارکوپولوهای لیگ برتر سراغ بازیکنانی رفته‌ایم که در دو، سه سال اخیر زیاد تیم عوض کرده‌اند. بازیکنی مثل ایمان مبعلی با ۳۴ سال سن در تیم‌های زیادی بازی کرده اما او این فصل پس از سه سال بازی در نفت، تیم عوض کرد؛ به همین دلیل در تیم منتخب مارکوپولوها قرار نگرفت. لوسیانو پریرا هم بیشتر تغییراتش در تیم‌های غیر ایرانی بوده و به همین دلیل برای تیم منتخب لیگ برتر برگزیده نشده است.

با تیم مارکوپولوهای ایران آنها آشنا می‌شویم.

دروازه‌بان: محسن فروزان

فروزان این فصل با پارس جنوبی در لیگ برتر حضور دارد. این بازیکن ۲۹ ساله تا به امروز با تیم‌های پارس جنوبی، صبا، راه‌آهن، سیاه‌جامگان، استقلال، تراکتورسازی تبریز و گسترش فولاد در لیگ برتر حضور داشته است. به این فهرست تیم‌های خونه‌به‌خونه بابل، ملوان و داماش را هم اضافه کنید. ۱۰ تیم برای یک بازیکن ۲۹ ساله کمی زیاد به نظر می‌رسد. فروزان در شش سال اخیر با هفت تیم مختلف در لیگ برتر بازی کرد و معمولا هر شش ماه تیم عوض کرده است. او در تبریز، گیلان، مشهد بازی کرده و حالا به جنوب کشور رفته است.

دفاع وسط: محمد نصرتی

محمد نصرتی پنجشنبه اولین بازی خود را برای نفت تهران انجام داد. باورش کمی سخت است ولی نصرتی در ۱۶ سال اخیر ۱۷ مرتبه منتقل شده است. این بازیکن ۳۵ ساله در همین یک سال سه بار تیم عوض کرد. نفت تهران هفتمین تیم لیگ برتری نصرتی است. او قبلا برای پاس، پرسپولیس، تراکتورسازی، پیکان، ماشین‌سازی و گسترش فولاد تبریز هم بازی کرده است. این مدافع باتجربه تخصص خاصی در بازگشت به تیم‌ها دارد. او چند بار به پرسپولیس، تراکتورسازی، گسترش فولاد و النصر دوبی رفت‌وآمد داشته است. نصرتی در ۱۰ سال اخیر ۱۲ بار منتقل شده است؛ کمتر از یک سال در یک تیم.

دفاع وسط: محمدرضا خانزاده

از مارکوپولوهای جوان کشور محسوب می‌شود. با ۲۵ سال سن به خوبی تیم عوض می‌کند. او چند هفته پیش به پدیده مشهد پیوست. در سه، چهار سال اخیر برای راه‌آهن، پرسپولیس، ذوب آهن، فولاد و سیاه‌جامگان هم بازی کرده است. حالا در ۲۵ سالگی ششمین تیم لیگ برتری‌اش را هم تجربه می‌کند. خانزاده خیلی جوان است و اگر همین طور ادامه دهد تا ۳۰ سالگی حداقل در ۱۰ تیم بازی کرده است. عزت پورقاز هم نشان داده دیر در فوتبال ایران مطرح شده وگرنه شناگر قابلی است. از امین حاج‌محمدی هم نباید غافل بود.

دفاع راست: حسین کعبی

دفاع راست تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ این فصل تیم عوض نکرد اما پس از چهار سال دوباره به لیگ برتر بازگشته است. کعبی در این سال‌ها به خوبی تمام ایران را چرخید. سپیدرود یازدهمین تیم دوران ورزشی این بازیکن ۳۱ ساله است. کعبی بازی در چهار کشور مختلف را تجربه کرده است. او را باید از موارد عجیب لیگ برتر ایران دانست. کعبی در لیگ دوم در حالی که هنوز هفده سالش هم نشده بود، در لیگ برتر ایران برای فولاد بازی کرد. این بازیکن تند و تیز بلافاصله ملی‌پوش هم شد. کعبی دو فصل برای فولاد بازی کرد و سپس راهی السد قطر شد. کعبی در لیگ پنجم دوباره برای فولاد بازی کرد و سپس راهی امارات و تیم امارات شد. کعبی پس از یک نیم‌فصل بازی در امارات راهی پرسپولیس شد. کعبی در ۲۲ سالگی راهی لستر انگلیس شد؛ آنجا هم یک نیم‌فصل دوام آورد و به پرسپولیس بازگشت و با پرسپولیس قهرمانی در لیگ ایران را تجربه کرد. این بازیکن ملی‌پوش برای لیگ هشتم سایپا را انتخاب کرد. سایپا سومین تیم لیگ برتری کعبی بود. چرخش کعبی در تیم‌های لیگ برتری پس از آن شروع شد. او دو فصل برای استیل‌آذین بازی کرد، یک فصل و نیم پیراهن راه‌آهن را بر تن کرد، نیم‌فصل برای صنعت نفت آبادان توپ زد و یک فصل برای استقلال خوزستان بازی کرد. استقلال خوزستان آخرین تیم لیگ برتری کعبی بود. او در لیگ سیزدهم برای این تیم بازی کرد و اگر سن شناسنامه‌ای این بازیکن را ملاک قرار بدهیم، در ۲۹ سالگی از فوتبال ایران محو شد. این بازیکن فصل قبل در لیگ دسته اول برای سپیدورد بازی کرد و با این تیم به لیگ برتر صعود کرد. سپیدرود هشتمین تیم لیگ برتری کعبی است. او قبل از این برای سه تیم استان خوزستان و چهار تیم تهرانی در لیگ برتر بازی کرده بود و این بار در شمال ایران توپ خواهد زد. بابک حاتمی هم در این سال‌ها خیلی خوب تیم عوض کرده است. از میلاد فخرالدینی هم نباید غافل شد.

دفاع چپ: هاشم بیگ‌زاده

هاشم بیگ‌زاده ۳۳ ساله قبل از ۳۰ سالگی خیلی اهل تیم عوض کردن نبود اما از ۳۰ سالگی به بعد سفر کردن را آغاز کرد. هاشم این فصل( لیگ هفدهم) برای نفت تهران بازی خواهد کرد. در لیگ شانزدهم پیراهن صبا و تراکتورسازی را بر تن کرد. در لیگ پانزدهم نیم‌فصل اول در صبا بود و نیم‌فصل دوم ذوب‌آهن. بیگ‌زاده در دو سال اخیر پنج بار ترانسفر شده است؛ هر نیم‌فصل در یک تیم. نفت‌ تهران هفتمین تیم لیگ برتری بیگ‌زاده است. در این پست حمید علی‌عسگر و امیرحسین فشنگچی را هم نباید فراموش کرد.

هافبک: جاسم کرار

جاسم کرار با پیوستن به صنعت نفت آبادان یک فصل دیگر در لیگ برتر ایران ماند. این بازیکن ۳۰ ساله یکی از لژیونرهای با سابقه لیگ ایران محسوب می‌شود. او کار خود را در لیگ ایران در لیگ نهم با تراکتورسازی شروع کرد. جاسم کرار سپس برای لیگ یازدهم راهی استقلال شد، او تنها چند ماه در استقلال دوام آورد و پس از دعوا با مجتبی جباری به طور قرضی راهی شاهین بوشهر شد. کرار در بوشهر هم ماندنی نشد و به کشورش برگشت. جاسم پس از بازی در چند تیم عربی پس از سه فصل دوباره به استقلال بازگشت و در لیگ چهاردهم دوباره آبی‌پوش شد. کرار باز هم بدون حاشیه نبود اما این بار فصل را به پایان رساند و وارد لیگ پانزدهم شد. در لیگ پانزدهم روز از نو، روزی از نو، اختلافات کرار و استقلال به ویژه بر سر مسائل مالی باعث شد تا او خیلی زود استقلال را رها کند و راهی عراق شود. کسی انتظار نداشت این بازیکن را دوباره در ایران ببیند اما با شروع لیگ شانزدهم کرار به تراکتورسازی بازگشت؛ اولین تیمش در ایران. کرار در ابتدای فصل به صنعت نفت آبادان پیوست. نفت آبادان چهارمین تیم کرار در لیگ ایران به شمار می‌رود. او در ۱۳ سال اخیر ۱۲ بار تیم عوض کرده است.

هافبک: پیام صادقیان

یک سال ماندن در یک تیم برای پیام صادقیان یک رکورد محسوب می‌شود. او با ۲۵ سال سن به اندازه یک بازیکن ۳۰ ساله تیم عوض کرده است. صادقیان در ذوب آهن چهره شد و در سال ۱۳۹۲ پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد. پس از دو سال حضور در پرسپولیس مجبور به جدایی شد و از اینجا مارکوپولو بودن او استارت خورد. در لیگ پانزدهم نیم‌فصل اول را در نفت تهران بازی کرد و نیم‌فصل دوم را در صبا. در فصل قبل برای ماشین‌سازی باز کرد و در شروع فصل چند روز مهمان تیم نفت تهران بود. او در دو سال اخیر پنج بار تیم عوض کرده است. مقصد بعدی صادقیان کجاست؟

هافبک: آندرانیک تیموریان

هنوز مشخص نیست در این فصل پیراهن کدام تیم را بر تن خواهد کرد. آندرانیک تیموریان پس از جدایی از استقلال در میانه لیگ چهاردهم دیگر روی آرامش را ندید و تقریبا مجبور شد هر چند ماه تیم عوض کند. او در همان فصل( ۹۴-۹۳) پس از اختلاف با امیر قلعه‌نویی نیم‌فصل دوم پیراهن تیم سابقش تراکتورسازی را برتن کرد. آندو تنها چند دقیقه با یک فصل رویایی فاصله داشت اما اخراجش در بازی آخر مقابل نفت تهران همه چیز را خراب کرد و جام قهرمانی از دست او و هم‌تیمی‌هایش سُر خورد. تیموریان ترجیح داد فصل بعد در لیگ ایران توپ نزند و راهی لیگ قطر و تیم ام‌صلال شد. آنجا فقط چند ماه دوام آورد و به ایران بازگشت و با سایپا قرارداد بست. حضور تیموریان در سایپا چندان موفقیت‌آمیز نبود و او بیشتر مصدوم و محروم بود. کاپیتان تیم ملی برای شکوفایی دوباره به تبریز بازگشت و این بار با پیراهن ماشین‌سازی بر تن کرد تا ظرف دو سال پیراهن پنج تیم را بر تن کرده باشد. تیموریان در ماشین‌سازی هم نتوانست آن هافبکی که همه انتظار داشته باشند، بشود و حتی تیم ملی را از دست داد. تیموریان در نیم‌فصل دوم برای نفت تهران بازی کرد. بازیکنی که در سه سال گذشته هر نیم‌فصل پیراهن یک تیم را بر تن داشته واقعا شایسته عنوان مارکوپولو است. آندوی ۳۴ ساله تا به امروز ۱۴ بار تیم عوض کرده است. در این پست سامان آقازمانی را هم نباید فراموش کرد.

مهاجم: محمدرضا خلعتبری

خلعتبری ۳۳ ساله یک بار دیگر تیم عوض کرد و در لیگ هفدهم با پیراهن پدیده مشهد به میدان می‌رود. پدیده یازدهمین تیم خلعتبری به شمار می‌رود. این بازیکن ریزنقش ابتدا در شموشک و در لیگ سوم وارد سطح اول فوتبال ایران شد. سپس در ابومسلم چهره شد. اوج کار خلعتبری در ذوب آهن بود که حدود ۵ سال موفق در این تیم داشت. خلعتبری سپس بازی در تیم‌های الغرافه قطر و الوصل امارات را تجربه کرد. خلعتبری در ادامه به اصفهان بازگشت و این بار پیراهن سپاهان را بر تن کرد، سپس با عجمان امارات قرارداد بست که پس از چند هفته این قرارداد فسخ شد و پرسپولیسی شد. خلعتبری پس از یک سال بازی در پرسپولیس در لیگ چهاردهم دوباره سپاهانی شد و با این تیم قهرمانی در لیگ را جشن گرفت. او فصل گذشته از گسترش فولاد سر درآورد اما دوره موفقی را تجربه نکرد و نیم‌فصل راهی سایپا شد. اگر رفت‌وآمدهای خلعتبری به سپاهان و پرسپولیس را هم حساب کنیم، او ۱۳ بار تیم عوض کرده است و سابقه بازی در لیگ برتر با پیراهن هشت تیم را دارد.

مهاجم: محمد قاضی

این مهاجم ۳۲ ساله یک بار دیگر تیم عوض کرد و به پدیده ملحق شد. قاضی ابتدا در تیم‌های دسته اولی عقاب و هما چهره شد. در سال ۱۳۸۶ به فولاد خوزستان پیوست. پس از دو سال بازی برای فولاد، سه فصل موفق در ذوب آهن را پشت سر گذاشت. در لیگ دوازدهم برای پرسپولیس بازی کرد و سپس استقلالی شد. در ادامه به فولاد برگشت و سپس پیراهن صبای قم را بر تن کرد. او فصل قبل برای نفت تهران بازی کرد و در لیگ هفدهم پیراهن پدیده را بر تن می‌کند. قاضی در ۱۲ سال اخیر ۱۰ بار تیم عوض کرده است. پدیده هفتمین تیم لیگ برتری این بازیکن است. اگر حضورش در دوران جوانی در فجر را هم حساب کنیم، پدیده دهمین تیم قاضی محسوب می‌شود.

مهاجم: غلامرضا رضایی

بازی در در لیگ برتر با هفت تیم مختلف رکوردی است که غلامرضا رضایی به جا گذاشته است. او در این زمینه با قاضی برابر است و فقط یک تیم از خلعتبری کمتر دارد. این بازیکن ۳۲ ساله این فصل برای سپیدرود رشت بازی می‌کند. فجر سپاسی، فولاد، سایپا، پرسپولیس، نفت تهران و صبا دیگر تیم‌های غلامرضا رضایی‌اند. او در چهار سال اخیر پنج بار تیم عوض کرده است. از حسین ابراهیمی، همبازی رضایی در سپیدرود هم نباید غافل شد. در بین مهاجمان لیگ، ساسان انصاری هم در یک سال اخیر پیراهن چهار تیم را برتن داشته است.

سرمربی: لوکا بوناچیچ

آیا باورتان می‌شود که لوکا بوناچیچ در دوران مربیگری ۳۰ بار تیم عوض کرده است؟ او در سال ۱۳۸۲ وارد فوتبال ایران شد و هدایت فولاد را بر عهده گرفت. پس از آن حضور در تیم‌های استقلال‌ اهواز، سپاهان (دو بار)، مس کرمان (دو بار)، گسترش فولاد، ذوب آهن را تجربه کرد و حالا دوباره سرمربی گسترش است. لوکا عادت دارد هر سال تیم عوض کند. در همین ۱۴ سالی که او را می‌شناسیم ۱۷ بار با تیم‌های مختلف قرارداد امضا کرده است. در بین رفت‌وآمدهایش بین تیم‌های ایرانی سری هم به قطر، امارات و کرواسی زده است. گسترش، ششمین تیم لیگ برتری این مربی کروات است. لوکای ۶۲ ساله در نزدیک به ۲۵ تیم مربیگری کرده است. هیچ مربی‌ای در فوتبال ایران به اندازه لوکا تیم نداشته است.

برچسب ها: تدبیر24 ، مارکوپولو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها