بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
رحمانی فضلی:
«آقای دکتر روحانی با من (برای وزارت کشور) صحبت کردند و صحبت‌های اولیه شده است. ایشان اول باید به جمع‌بندی برسد و بعد تصمیم خود را اعلام کند... با من از سوی رئیس‌جمهور صحبت‌هایی شده ولی معرفی در اختیار ایشان است.»
تدبیر24»خبرگزاری ایلنا در واپسین روزهای دولت یازدهم با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت‌وگویی مفصل را ترتیب داد.

گزیده آن را با هم می‌خوانیم:

- آقای دکتر روحانی با من (برای وزارت کشور) صحبت کردند و صحبت‌های اولیه شده است. ایشان اول باید به جمع‌بندی برسد و بعد تصمیم خود را اعلام کند... با من از سوی رئیس‌جمهور صحبت‌هایی شده ولی معرفی در اختیار ایشان است.

- آقای روحانی روی مسئله انتخابات خیلی تاکید کردند و تاکید داشتند که باید بتوانیم در انتخابات‌های بعدی آن را به صورت کاملاً الکترونیک برگزار کنیم.

- در این چهار سال تقریباً خودسری‌هایی که در گذشته مرسوم بوده را نداشتیم.

- در موضوع (بر هم خوردن سخنرانی و حمله به) آقای مطهری هم که در اوایل دولت ما رخ داد، سریعاً برخورد کردیم. همه عوامل را شناسایی کردیم و مستندات را فوراً به دادگاه فرستادیم و هنوز هم قوه قضائیه در حال پیگیری آن است.

- این که چه کسانی دستور این حمله به نماینده مجلس را داده بودند را دادگاه باید پیدا کند و این وظیفه ما نیست. دادگاه در مراحل رسیدگی به پرونده باید آمران را پیدا کند. عین همین موضوع قبلاً در قم اتفاق افتاده که زمان ما هم نبود. در آنجا به رئیس مجلس با کفش و دمپایی و مهر تعرض شد و هیچ‌یک از افراد و عوامل آن دستگیر و به دادگاه معرفی نشدند ولی ما در موضوع آقای مطهری این کار را کردیم و این پرونده الان در مسیر رسیدگی است.

- در ماجرای حمله به سفارت عربستان ما ظرف ۱۰ روز تمام عواملی را که آنجا بودند، شناسایی کردیم و با همه مشخصات و اسناد به قوه قضائیه دادیم و آنها هم برخی از این افراد را بازداشت کردند و مدتی هم در بازداشت بودند. الان هم مراحل بازجویی، بازپرسی و اقدامات قانونی در حال طی شدن است.

- من در تماس با استانداری خراسان رضوی اعلام کردم که اگر آقای مطهری آمادگی دارد، در همان محل صندلی بگذارید و آقای مطهری روی صندلی بایستد و سخنرانی خود را انجام دهد که اعلام کردند فضای این کار هم مهیا نیست و قوه قضائیه هم گفته اصلاً‌ نمی‌گذاریم چنین سخنرانی صورت گیرد. پس وقتی دادستانی حکم داده مسئله به وزارت کشور مربوط نیست.

- آن طور که ما تصور می‌کنیم رابطه رئیس قوه قضائیه با قضات و دادستان‌ها یک رابطه حاکمیتی آمرانه نیست. همه قضات استقلال قضایی دارند و به اقتضای شرایط خودشان تصمیم می‌گیرند اما ما هر گاه در مسائل این گونه گیر کرده‌ایم و به ایشان مراجعه کردیم با نظر حسن، دستور پیگیری دادند.

- از نظر بنده به عنوان وزیر کشور موضوع سفارت عربستان مسئله‌ای بود که باید با سرعت انجام می‌شد چون حیثیت بین‌المللی ما در این رابطه مطرح بود و یک مسئله صرفاً داخلی نبود. ما آسیب بسیار زیادی از این موضوع دیدیم. رابطه ما با عربستان بعد از این موضوع به چالش کشیده شد. البته قبل از آن هم مسائلی با عربستان داشتیم اما حمله به سفارت عربستان درست در شرایطی رخ داد که بحث منا و کشتارهای صورت گرفته، مطرح بود و همین موارد می‌توانست آنها را به چالش بسیار بزرگی بکشد اما دیدیم که حمله به سفارت عربستان به خبر اول دنیا تبدیل و به ضرر ما شد. برای همین معتقدم رسیدگی به پرونده حمله به سفارت عربستان باید سرعت پیدا می‌کرد.

- حدود هفت استاندار احضار شده‌اند. این که می‌گویم حدود هفت استاندار برای این است که هر چند روز یک بار یک استاندار دیگر به احضارشده‌ها اضافه می‌شود.

- طبق آن چه معاونت حقوقی بنده پیگیری کرده، آمار آن چه مدیران استانی ما به خاطر آن احضار شده‌اند، اعم از استاندار، فرماندار و بخشدار حدود ۶۲ یا ۶۳ مورد است. ما حدود ۴۰۰ فرماندار و ۲هزار بخشدار داریم و ۶۰ نفر احضار شده‌اند.

- کیفرخواست یکی از همکاران ما این است که با ماشین مقابل یک ستادی ایستاده و با دوستان حاضر در آن ستاد احوالپرسی کرده است و همین به عنوان تخلف تلقی شده است یا یکی از استانداران رفته در جایی سخنرانی کرده که عکس آقای روحانی هم از قبل از انتخابات در آن سالن بوده است و الان هم وجود دارد اما می‌ گویند این سخنرانی به همین دلیل تبلیغاتی بوده است. وقتی ما می‌آییم در رسانه‌ها مطرح می‌کنیم استانداران را احضار کرده‌ایم و کیفرخواست برای آنها صادر شده، گویی جانی قاتل، سارق و قاچاقچی را احضار کرده‌ایم.

- دولت روحانی دولت اعتدال است. نه دولت اصلاح‌طلب است و نه دولت اصولگراست. بنابراین وقتی ایشان بنده را در وزارت کشور انتخاب کردند به من گفتند فراموش نکن افرادی را که می‌خواهی به عنوان مدیران خود انتخاب کنی حتما باید تفکر اعتدالی داشته باشند. دوم این که باید برنامه‌های دولت را قبول داشته باشند. سوم گفتند که باید تجربه داشته باشند و چهارم باید برای مردم وقت بگذارند.

- فرماندار تهران از زمان آقای احمدی‌نژاد مانده است من‌ همان زمان هم اعلام کردم که فرماندار تهران را خودم به شخصه می‌شناسم و ایشان در صداوسیما مدیر بنده بوده است. ایشان انسانی کاملا متدین و خوب است و گفتم با شناختی که از ایشان دارم می‌دانم مدیر متدین و معتدلی است و برنامه آقای روحانی را هم قبول دارد.

- در مورد جابه‌جایی استانداران هیچ وقت تحت فشار نبودم.

- بنده وزیر آقای روحانی هستم. ایشان هر گاه احساس کند در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌ام، وظیفه شرعی‌اش است که من را عوض کند. چون باید در این مورد در پیشگاه خدا پاسخگو باشد. اگر روزی احساس کند که ضعف دارم و مدیران دیگر از قوی‌تر و توانمندتر هستند، اگر عوض نکند پیش خدا حجتی ندارد. من هم همین رابطه را با مدیرانم دارم. این مدیران کار می‌کنند و آنها را ارزیابی می‌کنم و هر لحظه‌ای که احساس کنم جمع‌بندی ارزیابی‌ها به نوعی است که فلان مدیر، توانمندی لازم را ندارد و افرادی بهتر از او هستند حتما او را عوض خواهم کرد.

- وزیر کشور هیچ نقش آمریتی در شورای امنیت کشور ندارد. همین طور هم رییس‌جمهور نقش آمریتی بر اعضای شورای عالی امنیت ملی ندارد. در این جایگاه‌ها بحث اقناعی است و یک موضوع باید مطرح شود و روی آن استدلال شود و جمع‌بندی صورت گیرد و تصمیم‌ گرفته شود. نقش استاندار هم در شورای تامین که نماینده قوه قضاییه و فرمانده سپاه در آن حضور دارند، آمرانه نیست و حتما نیاز به مراحلی دارد.

- به کار گیری عنوان معامله در مورد حضور من در دولت کاملا توهین است.

- لاریجانی درباره حضورم در وزارت کشور «اصرار» هم نداشت.

- من مطلع هستم که توصیه لاریجانی به زنگنه این بود که در این شرایط کشور حتما بماند و اتفاقا پیگیر این مساله هم بودند و حتی به من هم گفتند مواظب این وزرای خوب کابینه باشید که حتما باقی بمانند یا در مورد آقای هاشمی هم اصرار به ماندنشان داشتند. این با معامله فرق می‌کند. آقای لاریجانی فارغ از این که رییس مجلس است، فرد توانمند و دلسوزی است و نیروها را به خوبی می‌شناسد.

- الان هم آقای روحانی از همه افراد و جناح‌ها و شخصیت‌های معتمد خود لیست می‌گیرد. بنابراین آقای لاریجانی هم به عنوان یک فرد توانمند و قابل اعتماد می‌تواند به آقای روحانی لیست بدهد.

- تقریبا ماهی یک بار با ایشان (علی لاریجانی) ملاقات می‌کنم.

- آقای لاریجانی یک چهره شاخص سیاسی است و ظرفیت بروز و ظهور در جایگاه ریاست‌جمهوری را هم دارد و فردی وزین و توانمند است. برای همین هم در تحلیل‌ها این مساله مطرح است که شاید ایشان در انتخابات آینده حضور داشته باشد اما از طرفی هم مثل ایشان ۲۰ نفر دیگر هم چنین ظرفیت‌هایی را دارند و خدا را شکر نیروهای پرورش داده شده انقلاب ما هم بسیار زیاد است به گونه‌ای که شاهدیم هر دوره چه تعدادی برای ثبت نام در این انتخابات مراجعه می‌کنند.

- افرادی در سطوح آقای لاریجانی و روحانی توقع ندارند که وزیر کشور جمهوری اسلامی به خاطر رفاقت قانون و حق‌الناس را زیر پا بگذارد. این دو بزرگوار و افرادی که در این سطح مطرح می‌شوند، اصلا این طور نیستند.

- علی لاریجانی در روند رای اعتماد من مداخله نکرد.

- هر وقت در صحن مجلس مورد سوال بودم آقای لاریجانی رییس مجلس نبوده و اگر هم ریاست را بر عهده داشته، صحن را ترک کرده و کار را به نواب خود سپرده است. عمدا این کار را می‌کند که بعدا متهم نشود و برای این که برخی خیال نکنند لاریجانی جلسه را به گونه‌ای اداره کرده که طرفداری من را بکند. این از نظر اخلاقی بسیار کار شایسته‌ای است و من هم بسیار آن را می‌پسندم.

- ۱۷ سال است من با ایشان (علی لاریجانی) رفاقت کردم و نان و نمک یکدیگر را خورده‌ایم و هیچ ابایی از بیان این رابطه ندارم و به همین نسبت هم همین رابطه را با روحانی دارم.

- کمکی که شورای نگهبان در انتخابات به بنده کرده است، واقعا قابل تحسین است و لازم است همین جا از این بابت تشکر کنم.

- درست یک هفته بعد از انتخابات نزد آقای روحانی رفتم و به ایشان قسم دادم که بینی و بین‌الله اگر فردی قوی‌تر و و مطمئن‌تر از من بدانید و رفاقت و دوستی با من موجب شود، من را برندارید، حجتی در پیش خدا ندارید و آماده هستم وزارت کشور را تقدیم کنم.

- برداشت شورای نگهبان در مورد مینو خالقی مناسب نبود.

- لاریجانی نظر وزارت کشور درباره مینو خالقی را تایید کرد.

- در اصفهان هیچ کسی از هیات نظارت و هیات اجرایی آن را برای خانم خالقی امضا نکردند بنابراین اعتبارنامه‌ای نبود که من آن را امضا کنم. البته در مجلس هم پیگیری‌هایی شد. در مجلس استفساریه رای آورد اما شورای نگهبان آن را رد کرد. خب آقای مطهری عزیز هم می‌توانست این را از طریق شورای نگهبان پیگیری کند. خانم خالقی هنوز هم حضور دارند ای کاش با او هم صحبت کنید و از او بپرسید عملکرد وزارت کشور این خصوص چگونه بوده است.

- از نظر من به عنوان وزیر کشور حق خانم خالقی این نبود ولی باز هم از نظر تفسیری مسئولیت با شورای نگهبان است.

- در حدی که در چارچوب وظایفم باشد، مساله حصر را پیگیری می‌کنم.

- ممنوع‌التصویری آقای خاتمی در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح نشده و به تصویب هم نرسیده است. ما در شورای عالی امنیت ملی به هیچ عنوان چنین مصوبه‌ای نداشتیم. حداقل با قاطعیت می‌گویم از زمانی که من در شورا بودم، این مساله مطرح نشده است.

- آقای آملی لاریجانی در مورد اصل برائت مساله‌ای را گفتند که برداشت من طور دیگری بود که اخیرا هم آقای روحانی همین برداشت را مطرح کردند. آقای آملی لاریجانی هم گفتند از نظر ما برائت از منظر حقوقی اینکه شما می‌گویید نیست ما هم گفتیم اگر استاد این کار شمایید ببخشید به هر حال شما آن طرف نشستید و قدرت دست شماست و ما هم تابع هستیم. (خنده) من به عنوان وزیر کشور اگر به نظری برسم‌، همان نظر خودم را اعمال می‌کنم چون در برابر اعمالم باید پاسخگو باشم. ممکن است شما صدبار بگویید نظر من درست نیست، اما من نظر خودم را انجام می‌دهم.

- پیدا شدن دستگاه شنود در منزلم اصلا صحت ندارد و من شایعات را بارها تکذیب کردم.

- پرونده املاک نجومی پیگیری شد و گزارش تهیه کردیم و آن را برای رییس‌جمهور و قوه قضاییه فرستادیم. ما مستندات و گزارش‌ها را می‌دهیم ولی قوه قضاییه باید اثبات کند این اسناد و گزارش‌ها حق یا باطل است.

- پیگیری ما به این معنا نیست که قوه قضاییه به حرف ما گوش کند این قوه هم بر اساس مستندات و گزارش‌های دریافتی خود عمل می‌کند.

- درباره پرونده قتل آتنا اصلانی از روز اول به نیروی انتظامی دستور پیگیری دادم و نیروی انتظامی هم با سرعت عمل کرد و قاتل را پیدا کردند و تحویل قوه قضاییه شد. وقتی پرونده تحویل قوه قضاییه می‌شود ،خود خانواده آن فرد و وکلای آنها مسئول پیگیری موضوع هستند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها