بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود:
رییس جمهور در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود با بیان اینکه ما صدای مردم را بار دیگر شنیده ایم، تصریح کرد که باید به امید آنها توجه کنیم.
تدبیر24»حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم طی سخنانی اظهار کرد: خدای بزرگ را سپاسگزارم که یکی از بهترین روزها را برای آغاز به کار دولت دوازدهم مقدر فرمود و در آستانه ولادت ثامن الائمه امام رضا (ع) هستیم.

وی تصریح کرد: امام علی ابن موسی الرضا (ع) که در دوران حیات پر برکتش شیعه دوباره متولد شد. امامی که فخر همه ما ایرانیان است،‌ از شیعه تا سنی،  از فارس تا آذری،‌ از کرد تا لر،‌ از عرب تا بلوچ و ترکمن،‌ همه رو به این آستان دارند و خاضعانه و عاشقانه می‌گویند السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع) .

رئیس جمهور افزود: آداب زیارت امام هشتم به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست. همه ما در برابر آن حضرت خاضع هستیم و افتخار خادمی او را داریم که او هماره ضامن استقلال کشورمان بوده و هست. ایران اگر امروز ایران است، اگر کشوری مستقل در جهان اسلام است و اگر با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و تاریخی دارد یکی از عوامل برجسته آن وجود بارگاه شریف آن حضرت در این سرزمین است،‌ چرا که مزار آن امام همچون پرچم برافراشته‌ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است.

روحانی همچنین بیان کرد: ایران با همه عظمت و شوکت تاریخی‌اش در برابر اسلام از سر اعتقاد تسلیم شد و به شوق برابری انسان‌ها در برابر خدا و حکومت قانون پیام وحی را به جان پذیرفت و آنچه ایران را به اسلام آورد،  نه برق شمشیر،‌ که نور نبوت و امامت بود و اینک هزاران سال پس از ورود اسلام به این سرزمین آن را چنان با حکمت محمدی آمیخته که جدایی آنها از هم ناممکن است.

وی اظهار کرد: ما ایرانی هستیم و مسلمان و دوستدار اهل بیت،  ما امامت را از امام علی (ع)، شهادت را از امام حسین (ع) و شریعت را از امام صادق (ع) آموختیم،‌ اما امام رضا (ع) به ما سیاست را آموخت و به ما آموخت که چگونه می‌توان در سخت‌ترین دوران که عصر جنگ قدرت است، عظمت شیعه را احیا کرد چون می‌توان در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت است،‌ با یک تصمیم درست به نفع آرمان امامت عمل کرد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: امام رضا (ع) با اکراه و اجبار نیابت در حکومت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان یک مذهب سیاسی و اجتماعی احیا کند و ارکان سلطنت عباسی را که به نام خلافت خود را وارث نبوت می خواندند به لرزه در آورد.

روحانی همچنین بیان کرد: حمد و سپاس خدای را که شاهد حضور اراده الهی در این سرزمین در سقوط طاغوت و صعود حق بوده‌ایم،‌ امامی که پس از سالها تبعید و مبارزه خودباوری،  استقلال،‌ آزادی و عزت را به ملتش ارزانی داشت و ملتی که از میان همه نظام های حکومتی جمهوری اسلامی را به عنوان تنها مسیر درست برای حراست از آزادی،‌ استقلال و فرهنگ خود برگزید،‌ اولین دستاورد آن تصویب قانون اساسی بود.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: قرن شمسی حاضر که به پایان آن نزدیک می‌شویم دوران تجربه اندوزی برای مواجهه هوشمندانه ایران اسلامی با جهان مدرن بود. ما در چهار دهه گذشته درس های زیادی آموختیم که آن را توشه راه در پیش روی خود قرار می دهیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت است و نباید هیچ یک از این دو نادیده گرفته شود. جامعه از نظر سبک زندگی تنوع دارد. زن،‌ مرد،‌روستایی و شهری به یک شیوه زندگی نمی کنند و این تفاوت تنوع را باید به رسمیت شناخت و پاس داشت.

روحانی با بیان اینکه همه اقوام پاره تن مام وطن هستند، یادآور شد: همه حق دارند خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه سیاسی،  اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی متوازن صورت گیرد. با وجود گام‌های بلندی که برداشته ایم هنوز تا رسیدن به قدرت تاثیرگذار در سطح منطقه و جهان فاصله داریم.

وی همچنین بیان کرد: نباید نقش مردم و جوانان را نادیده بگیریم. اذعان داریم که برای ساختن آینده‌ای که تجلی آزادی،‌ امنیت،‌ آرامش و پیشرفت باشد ناگزیر از اتکای بیشتر به توانمندی‌های بی پایان مردم و جوانان هستیم. امروز همه فعالان در کشور به این باور رسیده‌اند که فراتر از شعارهای رنگارنگ چاره‌ای جز جامعه‌ای عادلانه و با مشی اعتدالی نداریم.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه تاکید کرد: حمایت برابر و دور از فساد برای همه، بالا بردن آستانه تحمل و مدارا،‌ نظام اجتماعی قدرتمند برای حفاظت افراد جامعه در برابر سختی‌ها، تلاش دولت برای دستیابی مردم به حقوق خود، ریشه کن شدن فقر، مهار تورم،‌ سربلندی ملت در محافل بین المللی ، دستیابی به بازارهای منطقه و جهان،‌ رشد فضای آزادی و معنوی،  دسترسی آزاد به اطلاعات،‌ برابری مقابل قانون، آینده مطمئن، اظهار نظر، گفت‌وگو و در جریان امور کشور قرار گرفتن حق مردم است.

وی افزود: این احقاق حقوق جز با همیاری، همدلی،‌اعتدال،‌ دوری از افراط و تفریط،‌ اصالت دادن به قانون و فرهنگ قانون گرایی میسر نمی‌شود. مفتخریم که همه مردم اتفاق نظر دارند. در جمهوری اسلامی میزان رای ملت است و ملت از طریق صندوق رای نظرشان را درباره سیاست ها و شیوه‌های اداره کشور اعلام  می‌کنند و نظام امین رای مردم است و آن را حق الناس می‌دانند و توانسته اعتماد شهروندان به صندوق‌ها را جلب کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم با تمام وجود به میدان آمدند،‌ خاطر نشان کرد: مردم با رای دوباره خود با نظام، رهبری،‌ دولت و منتخب خود تجدید پیمان کردند و به میدان آمدند و به زیبایی کار خود را به پایان رساندند و اکنون بار مسئولیت به دوش ما نهاده شده که دوباره آمده‌ایم برای اعتلای اسلام سربلندی ایران،‌ اقتدار اسلام و خدمت به همه مردم ایران.

وی همچنین عنوان کرد: ما صدای مردم را بار دیگر شنیده ایم و باید به امید آنها توجه کنیم. ما برکات بزرگ این مردم سالاری دینی را دیدیم که از طریق نامزدهای مختلف خواست‌های مردم مطرح می‌شود و مردم از طریق رای دادن احساس می‌کنند که در تعیین سرنوشت خود مشارکت دارند که این باعث افزایش دلبستگی مردم به نظام می‌شود تا نظام عاریتی نباشد. امروز نظام در عواطف و قلوب مردم ریشه دارد.

روحانی با اشاره به اینکه نظام متکی به آراء مردم است، گفت: این باعث می‌شود که نظام دچار بن بست نشود. در دیکتاتوری‌ها چون خودشان را فارغ از مردم می‌دانند امکان حکومت براساس تحولات اجتماعی از بین می‌رود به همین دلیل با یک انقلاب و شورش حاکمان گویا تازه بیدار می‌شوند و صدای مردم را می‌شنوند.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: از برکات دیگر انقلاب این بود که نگاه حکیمانه امام در پیگیری نظام باعث شد نظام با تحولات خود را بازسازی کند. همه ما پذیرفته‌ایم که در جامعه 80 میلیونی به حکم طبیعت انسان درباره موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی،‌اقتصادی و فرهنگی طیف گسترده‌ای از مواضع وجود دارد و برای اداره این رای مردم است که از بین دیدگاه‌ها راه خود را انتخاب می‌کند. گردن نهادن به صندوق رای  بیانگر بلوغ و رشد جامعه است.

روحانی با بیان اینکه بدون شک دستاورد بزرگ مردم سالاری مرهون راهبری امام راحل است، اظهار کرد: امام با یک نگاه راهبردی و با یک مشی ملی بستر رشد و نمو فرزندان انقلاب با سلایق سیاسی مختلف را فراهم آوردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دستیابی به دستاوردهای مهمی در زمینه رفع فقر و ایجاد عدلت اجتماعی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود، اظهار کرد: دولت‌ها از ابتدای انقلاب خدمات فراوانی را ارائه کردند تا فاصله میان فقیر و غنی را کاهش دهند و در نتیجه این اقدامات نظام توانست نسبت درآمد 10 درصد غنی به 10 فقیر را از 25 برابر در سال 56 به 14 برابر در سال 94 کاهش دهد.

رئیس جمهور تاکید کرد: وجود بیمه همگانی و اجرای طرح تحول سلامت،‌ قدم‌های خوبی است که برداشته شده و با این حال همچنین وضعیت فقر زیبنده مردم و نظام جمهوری اسلامی نیست.

روحانی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت دوازدهم ریشه کن کردن فقر مطلق از کشور و ایجاد نظام تامین اجتماعی و حفظ آن است اظهار کرد: امیدواریم در پایان این دوره شاهد کارنامه درخشانی در زمینه کاهش فقر و ایجاد عدالت اجتماعی باشیم.

وی افزود: البته برای ایجاد عدالت اجتماعی و رفع فقر نیازمند تولید ثروت هستیم وگرنه فقر را میان مردم تقسیم می‌کنیم و رفع فقر نیز در گرو ایجاد شغل است که یکی از مجاری وجود فقر بیکاری است و به همین دلیل کشور ما نیازمند ایجاد شغل است تا شرایط نیز برای رشد اشتغال فراهم شود که می ‌دانیم برای ایجاد چنین شرایطی نیازمند فناوری‌های پیشرفته و نوین هستیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام،‌ اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی قرار داده است، گفت: ما به دنبال ایجاد یک انقلاب اقتصادی در کشور هستیم و امروز نیز کشورها در جهانی در هم تنیده در همسایگی هم قرار گرفته‌اند که نمی توان در چنین شرایطی توسعه ملی را جز با تعامل سازنده با جهان که در سند چشم انداز نیز به آن اشاره شده است ممکن ساخت.

روحانی ادامه داد: کشور ما اگرچه از سر عزتمندی هزینه استقلال خود را می‌پردازد،  اما هیچگاه تحمیل انزوا را از سوی دشمنان نمی‌پذیرد و خواست بدخواهان در جهت دور نگه داشتن ایران از بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی و حضور در عرصه بین الملل و تعامل با جهان را نمی‌پذیرد و ما نیز معتقدیم برجام سند حسن نیت جمهوری اسلامی در ایجاد تعاملی سازنده با جهان است.

وی با بیان اینکه اعلام می‌کنم با پایان انتخابات فصل همدلی و همراهی آغاز شده است، گفت: امروز وقت آن است که با گفت‌وگو و انسجام به دنبال پیدا کردن بهترین‌ راهکارها با همراهی همه شخصیت‌ها و آحاد مردم برای ایجاد پیشرفت و توسعه و ساختن آینده ای درخشان هستیم و من نیز از خداوند برای این ملت بزرگ و صبور آینده‌ای روشن مسئلت می‌کنم.

رئیس جمهور در پایان  اظهار کرد: ای خداوند اینک که این ملت بزرگ بار دیگر این بنده کوچک را برای خدمت به خود برگزیده است و من را شایسته خدمت به آرمان‌های این ملت یافته است، امیدوارم تا در تحمل سختی‌ها و ناملایمات صبور باشم و در مقابله با ظلم و جور جسور و در شنیدن صدای مردم شنوا و در پاسخ به مطالبات آنان توانمند و در رساندن این ملت به مطلوبات خود پایبند و در بازشناسی ناراستی‌ها و کژی‌ها بینا و در کنار زدن پرده ریا و تزویر توانا باشم و همچنین از خداوند می‌خواهم که حسادت‌ها را به همکاری و ایجاد اختلافات را به همدلی بدل کنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها