بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
دکتر روحانی در دیدار رییس جمهور افغانستان:
رییس‌ جمهور با اشاره به اشتراکات گسترده تاریخی و فرهنگی مردم ایران و افغانستان، از گسترش و تقویت همکاریهای تهران – کابل استقبال کرد و ابراز امیدواری نمود روابط دو کشور در همه عرصه های مورد علاقه، هر چه سریع‌تر به سطح مطلوب برسد.

تدبیر24»حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان ، با تاکید بر اهمیت تقویت ارتباطات و تعاملات گسترده و عمیق دو کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای گسترش و تثبیت امنیت و رفاه مردم افغانستان دریغ نخواهد کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مردم افغانستان حداقل از 40 سال پیش گرفتار بی‌ثباتی و ناامنی بوده‌اند، اظهار داشت: ایران همواره در فراز و نشیب‌های تاریخ افغانستان در کنار این ملت رشید، شجاع و مقاوم بوده و خواهد بود.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان روابط خوب با افغانستان است، خاطر نشان کرد: بندر چابهار با توجه به اتصال به خط ریلی می‌تواند مورد استفاده افغانستان نیز باشد و از این طریق همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و معدنی را گسترش دهد.

دکتر روحانی گفت:خوشبختانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به مرزهای افغانستان رسیده و تمایل داریم مرز بین ایران و افغانستان مرز دوستی و همکاری باشد.

رییس‌ جمهور حضور و مداخله کشورهای خارجی را از جمله مشکلات جدی منطقه برشمرد و تروریسم را معضل مشترک همه کشورهای منطقه و جهان خواند و اظهار داشت: همکاری نزدیک‌ و جدی‌تر ایران و افغانستان برای حل معضلاتی همچون تروریسم ضروری است.

دکتر روحانی در ادامه به موضوع اهمیت محیط زیست و ضرورت تلاش همگانی کشورها برای حفظ آن اشاره کرد و گفت: اگر دریاچه‌ها و تالاب‌های موجود در مناطق مرزی ایران و افغانستان احیاء نشوند، گرد و غبار در آینده می‌تواند مشکلات بسیار جدی برای همه مردم ساکن در این مناطق ایجاد کند. این یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت زیست محیطی است.

رییس‌ جمهور گفت: ریشه حل همه مشکلات مذکور توسعه و پیشرفت است چرا که پیشرفت و رونق کار و زندگی برای مردم می‌تواند بسیاری از معضلات و مشکلات را رفع کند و تسریع در توسعه روابط دو کشور نیز نیازمند چارچوبی همانند سند جامع روابط دو کشور است  که  امیدوارم هر چه سریع‌تر این سند نهایی شود تا مبنا و راهنمایی برای توسعه روابط مشترک باشد.

دکتر روحانی همچنین ساماندهی موضوع حضور مهاجرین افغانستانی در ایران را ضروری ذکر کرد و اظهارداشت: با توجه به وجود اراده جدی در دولت‌های ایران و افغانستان باید نسبت به حل و فصل این موضوع اقدام شود.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با تبریک کسب رأی اعتماد دوباره ملت ایران به دکتر روحانی، گفت: علاقه و اراده افغانستان ایجاد مناسبات باثبات بین دو کشور است.

رییس جمهور افغانستان امنیت و ثبات را نیاز جدی افغانستان برشمرد و با تشکر از مساعدت و کمک‌های مستمر دولت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت افغانستان تصریح کرد: مسایل داخلی ما در مبارزه با تروریسم سامان مطلوبی یافته، ارتش ما در مقابله با حملات تروریستی توانایی‌های قابل قبولی به دست آورده و حالا باید روی توانایی پلیس برای مقابله با ناامنی‌های داخل شهرها تمرکز کنیم.

رییس جمهور افغانستان اضافه کرد: دولت افغانستان به دنبال آن است تا با همکاری همسایگانی چون ایران امنیت مرزهایش را ارتقاء داده و آنها را تبدیل به مرز دوستی و همکاری نماید.

اشرف غنی گفت: تبدیل شدن افغانستان به نقطه اتصال ایران از طریق بندر چابهار به کشورهای شمالی و شرقی افغانستان یک هدف بنیادین برای ماست و در این راستا از گسترش و اتصال خطوط ریلی استقبال می‌کنیم.

رییس جمهور افغانستان با تأکید بر ضرورت ساماندهی وضعیت مهاجرین افغانستان در خارج از این کشور و بویژه ایران، اظهار داشت: ایجاد تحول اقتصادی در افغانستان می‌تواند باعث جلوگیری از مهاجرت شود.

برچسب ها: تدبیر24 ، روحانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها