بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۶۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
میدان دهی دولت یازدهم به زنان
انتصاب وزیر زن از میان گزینه‌­های موجود به کارزار تازه­‌ای در انتخاب وزاری کابینه دولت دوازدهم تبدیل شده است اما بررسی عملکرد دولت یازدهم نشان می­‌دهد، حسن روحانی نگاه مثبتی نسبت به حضور زنان در چارت دولت داشته است.
تدبیر24»در حالی دیروز مراسم تحلیف حسن روحانی برگزار شد و دولت دوازدهم به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد که بحث‌­ها بر سر انتخاب وزیر زن در دولت آینده همچنان ورد زبان­‌هاست. به طوری که انتصاب وزیر زن از میان گزینه‌­های موجود به کارزار تازه­‌ای در انتخاب وزاری کابینه دولت دوازدهم تبدیل شده است؛ این موضوع در حالی است که بررسی عملکرد دولت یازدهم نشان می‌­دهد، حسن روحانی نگاه مثبتی نسبت به حضور زنان در چارت دولت داشته است.

بررسی حضور زنان در دولت یازدهم نشان می­‌دهد دولت روحانی با حضور سه زن در کابینه کار خود را آغاز کرد. به طوری که سازمان حفاظت محیط­‌زیست، معاونت امور زنان و خانواده و معاونت حقوقی رئیس جمهوری به ریاست سه زن بود. هرچند که خارج از کابینه نیز سمت­‌هایی که در گذشته کمتر به زنان سپرده شده بود مانند سخنگوی وزارت امور خارجه، فرمانداری و شهرداری به بانوان سپرده شد. براین اساس به خوبی مشخص است که دولت یازدهم تلاش کرد میدان بیشتری به زنان بدهد، اما موانعی بر سر راه داشت که به­‌ خوبی نتوانست این مطالبه مردم را جامه عمل بپوشاند.

هر چند بحث حضور زنان در کابینه مهم است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند از این موضوع مهم‌تر، انتخاب دقیق زنان براساس تخصص‌­ها و شایستگی آنها در کابینه است. براین اساس مساله اصلی این است که چه زنانی در کابینه استفاده شوند؛ به عبارت بهتر مساله مهم‌تر آن است که این انتخاب بر اساس شایستگی، مهارت­‌ها و آشنایی به امور باشد و تجربه و تخصص آنها، در سطح خوبی باشد.

یکی از موضوعات مهمی که در میان انتخاب وزرای زن در کابینه نادیده گرفته می­‌شود، اقدامات دولت تدبیر و امید در حوه زنان است. دولت یازدهم تلاش کرد با تغییر رویکرد نسبت به زنان به مسائل این بخش از جامعه با نگاه علمی­‌تری برخورد شود؛ برهمین اساس نیز به بحث عدالت جنسیتی در این دولت به خوبی پرداخته شد. به طوری که برنامه­‌ریزی­‌ها بر بهبود و ارتقای امور زنان منطبق با واقعیت­‌ها بود.

براین اساس می­‌توان گفت عملکرد این دولت در استفاده از توانایی‌­های زنان در دستگاه‌­های اجرایی موفق‌­تر از دولت­‌های گذشته بوده است و حداقل در سه یا چهار حوزه که در گذشته زنی اجازه راهیابی به آن را نداشت، ساختارشکنی کرده است؛ معاون رییس­‌جمهور در حوزه حقوقی، حوزه محیط زیست و حوزه معاونت زنان، هر سه زن بودند و در حوزه سازمان صنایع دستی و گردشگری و میراث فرهنگی هم، دولت یک خانم را انتخاب کرده که در دولت­‌های گذشته این امر سابقه نداشت.

به این­‌ترتیب، هر چند هزینه پذیرش مسئولیت سیاسی در میان زنان باید کاسته شود و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر این که شخص رئیس­‌جمهوری در این زمینه ورود کند اما یک پرسش اساسی مطرح می شود آیا صرف اینکه حتما یک وزیر زن در کابینه حضور داشته باشد، می­‌تواند جایگاه زنان را ارتقاء دهد و مسائل آنان را پررنگ‌­تر کند یا اینکه اگر فراوانی حضور زنان را در لایه­‌ها و بخش­‌های مختلف به صورت جدی­‌تر داشته باشیم، می­‌توانیم به مسائل زنان بیشتر بپردازیم و مسائل را حل و فصل کنیم؟

بنابراین هرچه در دولت تعداد زنان بیشتر باشد، بهتر می­‌توان از پتانسیل آنها استفاده کرد و به مسائل زنان پرداخت. اما موضوع مهم دیگر این است که زنان فقط نباید در امور مربوط به خودشان فعالیت کنند؛ بنابراین اگر زنانی متخصص و توانمند در حوزه‌­هایی مانند نفت و صنعت و...  وجود دارند نیز باید از پتانسیل آنها استفاده شود. براین اساس اگر در دولت آینده تعداد زنان در کابینه بیشتر باشد و همینطور زنان زیادی در رده­‌های مدیریتی در لایه‌های دیگر دولت و رده‌­های میانی مشغول به فعالیت شوند، این امر در مشارکت هر چه بیشتر زنان تاثیر دارد. موضوعی که دولت یازدهم توجه جدی به آن داشت و برهمین اساس شاهد افزایش مدیران زن در لایه­‌های میانی بودیم و وزیر کشور هم روز گذشته از شناسایی زنان توانمند برای استفاده از آنان در استانداری و فرمانداری ها خبر داد که نشان از عزم دولت دوازدهم برای رسیدن به این مهم است. قطعا تحقق این موضوع در رده های میانی موجب می­‌شود در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور زنان بیشتری در رده­‌های بالایی دولت باشیم چرا که این نیروی متخصص، با افزایش تجارب خود در حوزه­‌های تخصصی می­‌تواند با افزایش دانش و تجربه خودش را برای مقامات ارشد دولت آماده کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها