بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
در مراسم تحلیف ریاست جمهور شاهد صحنه‌های متعددی بودیم؛ از سلفی‌گرفتن نمایندگان مجلس با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و تا حضور کشورهای کمتر شناخته شد در این مراسم و ذوق‌زدگی رسانه‌ها از صف‌کشی کشورهای مختلف برای حضور در مراسم تحلیف در ایران.
 تدبیر24»واقعیت آن است که تنها نمایندگان مجلس شورای اسلامی نبودند که اصرار و اشتیاق داشتند که با فدریکا موگرینی، عکس‌ سلفی بگیرند، واقع مطلب آن است که ظرف چند روزگذشته رسانه‌های ایران مملو از ارسال دسته‌گل‌های فراوانی برای خودمان و افتخار از اینکه بیش از 80 رهبر، رئیس‌جمهور، پادشاه، وزیرخارجه و نماینده ویژه، معاون نخست وزیر و معاون وزیر خارجه در مراسم تحلیف حضور پیدا کرده‌اند، بود اما اگر کمی جدی به این موضوع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد شاید ما در میان کشورهای جهان از معدود کشورهایی باشیم که چنین مسائلی برای ما اهمیت بسیار دارد. اینکه 80 کشور جهان برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران سفر کرده‌اند از این نظر برای ما اهمیت فوق‌العاده دارد که ایران کشور بزرگ و تاثیرگذاری در عرصه بین‌المللی است. بسیاری از مطبوعات اصولگرا در ایران زمانی که دو وزیر خارجه از دو کشور مختلف همزمان به تهران سفر می‌کنند، با آب و تاب تیتر می‌زنند: «تهران مرکز رایزنی تحولات منطقه شد». حتی آمریکایی‌ها هم که در کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شرکت می‌کنند، تنها برایشان دستاوردهای مذاکره و حضور در این یا آن کنفرانس مهم است. شاید این نوع نگاه به موضوعات به یک اصل مهم و اساسی بازگردد که خلقیات ایرانی‌ها این سبکی است. بسیار مطلوب بود که به جای سلفی گرفتن نمایندگان با موگرینی در فکر تجدید نظر ساختارهای رسانه‌ای کشور در بررسی سیاست‌ ابعاد سیاست خارجی باشیم. سیاست خارجی ما سال‌هاست که به دستگاه تایید و تکذیب تبدیل شده است. اکنون درکشورهای توسعه یافته سیاست خارجی بر مبنای اقتصاد تعریف می‌شود. پس‌ اگر می‌خواهیم جایگاه بالایی برای کشورمان درمنطقه تصور کنیم از هم اکنون ذوق زدگی رسانه‌ای را کنار زده و سیاست خارجی اقتصاد محور را دردستگاه دیپلماسی نهادینه کنیم.



صادق زیباکلام،  تحلیلگر مسائل سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها