بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
نیکی کریمی، مصطفی زمانی، مریلا زارعی و ... از بازیگرانی‌اند که در نقش خبرنگار بازی کرده‌اند.
تدبیر24»خبرآنلاین نوشت: «در آثار سینمایی و تلویزیونی ایران، بازیگران زن بیش از مردان در نقش خبرنگار ظاهر شده‌اند.

بسیاری معتقدند جای خبرنگار در سینما و تلویزیون ایران خالی است. این در حالی است که شخصیت اصلی برخی از آثار مهم هالیوودی خبرنگار است و داستان حول محور این شخصیت می‌چرخد. شخصیت خبرنگار را می‌توان در قصه‌ها در موقعیت‌های متفاوت و پر چالشی قرار داد و بازیگر این نقش به دلیل پیچیدگی‌های چنین شخصیت جای بازی زیادی دارد.

شاید در سینما و تلویزیون ما چندان توجهی به این شخصیت‌ها نشده باشد ولی باز هم می‌توان در بین فیلم و سریال‌هایی که در این سال‌ها ساخته شده، رد پایی نه چندان پر رنگ از شخصیت خبرنگاران پیدا کرد. در جست‌وجویی گذرا در میان آثار تصویری سینما و تلویزیون بیشتر کسانی که در نقش خبرنگار بازی کرده‌اند، خانم بودند.

در آستانه ۱۷ مرداد که مصادف با روز خبرنگار است، نگاهی داشتیم به بازیگرانی که نقش خبرنگار را در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی کردند.

امیر جعفری / «بدون شرح»

یکی از آن اولی‌‌‌هاست. سریال «بدون شرح» را می‌گوییم. سریالی که درباره مطبوعاتی‌ها بود و امیر جعفری اولین نقش خود را در تلویزیون با این کار شروع کرد. جعفری اولین کسی بود که در تلویزیون نقش یک روزنامه‌نگار را ایفا کرد. البته نقش نوید در این سریال کاملا طنز بود که گهگداری هم مورد انتقاد قرار می‌گرفت. جالب است که بعد از این سریال که مهدی مظلومی کارگردانی کرده بود، هیچ کار طنز دیگری درباره این موضوع ساخته نشد و روزنامه‌نگاری مانند فرید به دنیای تصویر بازنگشت.

مریلا زارعی/ «پلیس جوان»

مریلا زارعی هنوز پایش به سینما باز نشده بود و می‌توان گفت به واسطه همین نقش برای مخاطبان به چهره‌ای آشنا بدل شد. او در سریال «پلیس جوان» سیروس مقدم نقش خبرنگار اجتماعی را داشت که به همراه پلیس‌های داستان به دنبال کشف حقیقت می‌گشت. البته این نقش تا اندازه‌ای اغراق‌آمیز بود ولی توانست نقطه عطفی در بازیگری مریلا زارعی باشد؛ چرا که نقش یک خبرنگار سرویس اجتماعی جای کار زیادی برای بازیگر دارد. انصافا مریلا زارعی هم توانست به خوبی از پس این نقش بربیاید.

یکتا ناصر / «با من بمان»

سال ۷۹ بود که سریال «با من بمان» حمیده لبخنده از شبکه سه سیما پخش شد. سریال داستان دختری به نام نرگس مینایی بود که یکتا ناصر نقش آن را بازی می‌کرد. نرگس مینایی خبرنگاری بود که در سرویس هنری یک مجله فعالیت می‌کرد و در همین راستا با نقاشی گفت‌وگو کرد. آشنایی این دو با هم به ازدواج انجامید و خبرنگار زندگی جدیدی را آغاز کرد. می‌توان گفت مخاطبان تلویزیون یکتا ناصر را هم به واسطه این نقش شناختند. بازیگری که سیمرغ بلورین بهترین نقش دوم زن را نیز در دست دارد.

مونا فرجاد / «سلام»

سریال «سلام» را به یاد دارید؟ سریالی که چند سال پیش از شبکه تهران پخش می‌شد. داستان یک کلانتری بود که هر روز اتفاقات جالبی در آن می‌افتاد. درست مانند کلانتری‌های واقعی. رییس کلانتری سرهنگی جدی بود که محمود پاک‌نیت نقش آن را بازی می‌کرد و مونا فرجاد دختر این سرهنگ بود. فرجاد نقش دختری به نام هانیه را بازی کرد که خبرنگار بود. هانیه دختری جسور، شاد و شنگول بود و خبرنگار بودن او بر جذابیت‌های این شخصیت می‌افزود.

سحر دولتشاهی / «میم مثل مادر»

کمتر کسی است که فیلم سینمایی« میم مثل مادر» را فراموش کرده باشد. فیلمی سرشار از موقعیت‌های درام و تراژدی که اشک مخاطب را درآورد ولی توانست به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند. با این حال در بین شخصیت‌های اصلی این فیلم، شخصیتی به نام فرزانه که «سحر د‌ولتشاهي» بازی‌اش می‌کرد، شخصیتی بد بود که خبرنگار قصه بود. فرزانه، دوست سپيد‌ه (گلشيفته فراهاني) بود که در کار خبری انجام می‌داد و تلاش می‌کرد به واسطه شغلش مشکلات دوستش را حل کند و با عمومی کردن ماجرای سپیده قصد داشت راهی برای نجات او و پسرش پیدا کند.

لیلا بلوکات / «اخراجی‌های ۲»

یکی دیگر از کسانی که نقش خبرنگار را بازی کرده‌اند، لیلا بلوکات است که در «اخراجی‌های ۲» حضور داشت. بلوکات در «اخراجی‌های ۲» نقش خبرنگار منافقی را داشت که برای تهیه خبر به اردوگاه اسرا رفته تا گزارشی از ورود اسرای جدید تهیه کند که از شانس او اخراجی‌ها هم در بین اسرای تازه وارد بودند. این خبرنگار که قصد داشت گزارش را به نفع خود و بر ضد ایران تمام کند با تمسخر اخراجی‌ها روبه‌رو شد.

هدی زین‌العابدین / «آشپزباشی»

هدی زین‌العابدین را با سریال «سقوط یک فرشته» و نقش فاطمه می‌شناسید اما او پیش از این در نقش خبرنگار با سریال «آشپزباشی» به تلویزیون آمد. زین‌العابدین در سریال «آشپزباشی» نقش خبرنگاری را داشت که سعی می‌کرد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. او از اختلاف پیش آمده بین مینو و اکبر استفاده کرد. البته او در این سریال دو سکانس بازی کرد ولی ظاهرا همین حضور کوتاه برای او تجربه خوبی بود.

ستاره اسکندری / «شوق پرواز»

سریال «شوق پرواز» از آن‌دسته سریال‌هایی بود که به واسطه موضوعی که داشت سریال پر بیننده‌‌ای شد. داستان زندگی شهید بابایی با بازی شهاب حسینی مخاطبان زیادی را پای تلویزیون نشاند. سریالی که از وجود شخصیت خبرنگار بهره‌مند بود. ستاره اسکندری در این سریال نقش لیلی را داشت. دختری که حرفه‌ اصلی‌اش خبرنگاری بود و قصد داشت کتابی درباره زندگی شهید بابایی بنویسد. موضوع تحقیق او را با آدم‌های متفاوتی از جنس دیگر آشنا می‌کند و همین آدم‌ها زندگی و دنیای جدیدی را به روی لیلی به ارمغان می‌آورند. به گفته خود اسکندری با این نقش توانست با دنیای خبرنگاری تا اندازه‌ای آشنا شود. به نظر او این حرفه جذابیت‌های زیادی دارد.

امین حیایی / «قلب یخی»

امین حیایی تا به امروز نقش‌های زیادی را تجربه کرده است اما مخاطبان در سریال «قلب یخی» او را در نقش کاملا متفاوتی دیدند. اگر مخاطب سریال پربیننده «قلب یخی» بودید حتما با شخصیت امین در این سریال آشنا شدید. امین خبرنگاری بود که در دام باند فراماسون‌ها افتاده و در همکاری با آنها کارهای خلافی انجام می‌دهد. شاید به ویژگی خبرنگار بودن این نقش چندان پرداخته نشده ولی امین حیایی توانست با بازی خوبش رنگ و بویی به این نقش بدهد.

طناز طباطبایی و حامد بهداد / «نارنجی‌پوش»

نقش خبرنگار فیلم «نارنجی‌پوش» تا اندازه‌ای پر رنگ‌تر از آثار دیگر سینمایی است. حامد بهداد در نقش عکاس خبری و طناز طباطبایی در نقش خبرنگار در این فیلم حضور داشتند. حامد بهداد در نقش عکاس خبری خوب ظاهر شد، البته مانند دیگر آثار چندان به خبرنگار بودن این شخصیت بها داده نشده. طناز طباطبایی همکاری حامد بهداد در روزنامه است که سعی می‌کند از تصمیم جدید همکارش را خبری کند و اوست که نارنجی‌پوش شدن حامد را عمومی می‌کند.

بابك حميديان / «سرزمين كهن»

اطلاع چندانی درباره جدیدترین نقش بابک حمیدیان نیست اما نقشی که حمیدیان در سریال «سرزمين كهن» كمال تبريزي بازی می‌کند، یک خبرنگار است. او شخصيت خبرنگاري به اسم یوسف را در «سرزمين كهن» به دارد که در بخش سیاسی فعالیت می‌کند. يوسف خبرنگاري است كه با اديب‌السلطنه در دوران مبارزات مصدق و كاشاني همكاري مي‌كند. ظاهرا باید منتظر نقش متفاوتی از خبرنگار در یک اثر هنری باشیم.

نیکی کریمی / «خیابان‌های نا‌آرام»

نیکی کریمی در فیلم توقیفی کمال تبریزی با عنوان«خیابان‌های نا‌آرام» نقش یک خبرنگار را دارد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار بود هدیه تهرانی به جای نیکی کریمی در این نقش ظاهر شود که این اتفاق نیفتاد. بعد از گذشت دو سال از ساخت این فیلم هنوز خبری از رفع توقیف این فیلم نشده تا ببینم نیکی کریمی در نقش خبرنگار چگونه ظاهر شده است.

میلاد کی‌مرام / «امکان مینا»

میلاد کی‌مرام در فیلم سینمایی «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی نقش خبرنگار جوانی را بازی کرد که به همسرش دچار سوءظن و شک می‌شود. همسر او روابط پنهانی با گروهک منافقین دارد و او بعد از تعقیب‌هایی که می‌کند متوجه این ماجرا می‌شود و زندگی عاشقانه‌ای که این زوج داشتند پر از چالش می‌شود. کی‌مرام که از بازیگران جوان سینما و تلویزیون است در این فیلم تجربه بازی در نقشی پر چالش را پشت سر گذاشت و خودش نیز از آن راضی بود. اولین نمایش «امکان مینا» در جشنواره دو سال پیش فیلم فجر بود و در روز نمایش کی مرام از همه خبرنگاران حاضر در کاخ جشنواره به دلیل حضور خودش در نقش خبرنگار با یک شاخه گل استقبال کرد. او تجربه بازی در نقش خبرنگار را جذاب بیان کرده بود.

مصطفی زمانی/ «شهرزاد»و «یک روز بخصوص»

یکی از معدود بازیگرانی که تا به حال دو بار در نقش خبرنگار ظاهر شده است، مصطفی زمانی است. او هم با فرهاد سریال «شهرزاد» نقش خبرنگار را تجربه کرده است و هم با فیلم سینمایی «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان که چندی پیش در سینماها اکران شد. جالب این که بر عکس بسیاری از شخصیت‌های خبرنگار که در فیلم و سریال‌های مختلف به آنها پرداخته شده دو نقشی که زمانی بازی‌شان کرده از ویژگی‌های متفاوت‌تری برخوردار بودند. هر دو نقش خبرنگاری که این بازیگر جلوی دوربین برد، پر از چالش‌هایی بود که هم برای بازیگر و هم برای مخاطب جذاب به نظر می‌رسید.

امیرحسین رستمی / «شهرزاد»

بازیگر برخی نقش‌های طنز تلویزیون در سریال «شهرزاد» نقش بابک را داشت که پسری نسبتا جدی بود. امیرحسین رستمی در سریال حسن فتحی نقش بابک را بازی می‌کرد که او نیز مانند فرهاد روزنامه‌نگار بود. البته با توجه به حضور کمرنگ‌تر بابک در قصه، پرداختن به حرفه او نیز چندان پر رنگ نبود.»

برچسب ها: تدبیر24 ، خبرنگار
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها