بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
حسین کاشفی

 تدبیر24»گفته می‌شود که امروز لیست کابینه جدید آقای روحانی اعلام خواهد شد. البته هفته گذشته نیز فهرستی به صورت غیر رسمی منتشر شد که احتمال می‌رود گزینه‌های مدنظر آقای روحانی در آن لیست باشند. مدتی است که بسیاری نگران کابینه جدید هستند و معتقدند رئیس‌جمهور باید مطالبات مردم را در چینش کابینه مدنظر قرار دهد تا بتواند پاسخگوی مردم باشد. حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب برای بررسی این موضوع با «آرمان» گفت‌وگو کرده است که می‌خوانید.


در روزهای گذشته لیست احتمالی مدنظر آقای روحانی برای کابینه منتشر شد. از نظر شما این لیست تجلی اراده و رأی 24 میلیونی مردم است؟


امیدواری مردم و حضور آنها در پای صندوق‌های رأی باعث می‌شود که نظر دولت را به پاسخ مثبت به اعتماد مردم جلب کند. سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم گنجینه باارزشی است که باید حفظ شود. آقای روحانی نیز حتما به این مساله عنایت داشته و باتوجه به استقبال مردم، وزرای خود را انتخاب می‌کند. این اعتماد مردم نوعی امانت است که نزد آقای روحانی است و رئیس‌جمهور و همکاران او باید کوشش کنند که به مردم پاسخی در خور بدهند تا مردم نیز با شور و امید در عرصه‌های مختلف حضور یابند و از دستگاه دولت حمایت کنند. هر بخش و هر فردی در دستگاه دولت نیازمند نگاه مثبت مردم هستند. دولت باید تلاش کند که تغییر و تحول مدنظر مردم را به وجود بیاورد. انتظار داریم که رئیس‌جمهور متکی به نظر مردم و خواست‌های آنها پیش برود. هنوز هم فرصت هست که با معرفی افراد جدید برای کابینه، لیست مطرح شده را تقویت کند. مردم مطالبات روشن و شفافی از آقای روحانی داشتند. قشر وسیعی از جامعه که نقش روشنی در جامعه دارند و 50 درصد کشور هستند، زنان هستند. در عرصه‌های مدیریتی به آنها میدان داده نشده است و هرجا که مسئولیتی به آنها محول شده به خوبی از پس کار خود برآمده‌اند. از نظر من هیچ توجیهی برای عدم حضور زنان در کابینه وجود ندارد. آقای روحانی نیز بر نقش زنان تاکید کرده‌اند و انتظار می‌رود که در دولت جدید نیز نقش‌هایی به زنان محول شود. اقوام و اقلیت‌ها به ویژه آنهایی که در انتخابات با روحانی همراهی کرده‌اند باید نسبت به گذشته موقعیت‌های بهتری داشته باشند تا به کشور خدمت کنند.


مردم مطالبات بسیاری درباره کابینه داشته و منتظر معرفی زنان و جوانان در هیات وزیران آقای روحانی بودند. دولت تا چه اندازه ملزم به پیگیری این درخواست‌هاست؟


در مجموع این انسجام و همبستگی موجود باید به صورت مشهود نشان داده شود. آقای روحانی نیز اذعان داشته‌اند که ایران متعلق به همه ایرانیان است و حتی آقای روحانی رئیس‌جمهور آن بخش دیگری هم هست که در انتخابات به رقبا رأی دادند. البته این به آن معنا نیست که مخالفان دولت در دستگاه دولت قرار بگیرند. منطق حکم می‌کند افرادی در دولت قرار بگیرند که همراه و همگام با سیاست‌ها و گفتمان پیروز انتخابات باشند. این اشخاص باید با نگاهی مثبت پیگیر برنامه‌های دولت باشند و به آن باور داشته باشند. در این صورت است که وزرا شهامت دفاع از عملکردها را دارند و حاضرند برای پیشبرد آن از خود هزینه بدهند. به همین صورت به نظر من باید در این فرصت باقیمانده به نحوی چینش‌ها صورت بگیرند که مطالبی که آقای روحانی در ایام انتخابات مطرح کردند اجرایی شود. اجرای شعارهای روحانی نیز نیازمند تیم همکارانی است که چابک، همراه و همدل باشند و از مقبولیت بالایی در لایحه‌های مختلف اجتماعی برخوردار باشند. از سوی دیگر، کابینه نیازمند وزیرانی است که اهل مشورت و استفاده از نظر کارشناسان باشند. اگر این شاخص‌ها در کابینه لحاظ شود، دولت قادر است پاسخگوی نیازهای مردم باشد.


آیا فهرستی که منتشر شده در مقایسه با دولت یازدهم تغییرات مثبتی داشته است؟


این‌طور که من اطلاع دارم قریب به نیمی از کابینه متشکل از افرادی است که در دولت یازدهم حضور داشتند. نیمی دیگر نیز هنوز نهایی نشده و به صورت رسمی اعلام نشده است و تا آن زمان نمی‌توان نظری قطعی داد. البته انتظار این است که حتما قوی‌تر و کارآمدتر باشند. مطالبات برحق مردم باید در کابینه لحاظ شود و رعایت این نکته باعث کارآمدی دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم خواهد شد. بنابراین افراد جدید باید با برنامه‌تر، جمع‌محورتر و متخصص‌تر بوده و دارای ویژگی‌هایی باشند که بسیار بیشتر از دولت یازدهم بدرخشند. در درجه اول نیز آقای روحانی است که با چنین افرادی می‌تواند موفق باشد و محبوبیت خود را افزایش دهد.


اگر آقای روحانی در انتخاب کابینه و پس از آن در پیگیری برنامه‌های مدنظر خود نسبت به گفتمانی که با آن رأی کسب کرده متفاوت عمل کند، اصلاح‌طلبان چه واکنشی نشان خواهند داد؟


انتظار این است که به پایگاه کسب رأی و گروه‌هایی که از دولت حمایت کرده‌اند، توجه شود. مردم نیز همین توقع را دارند. اینکه گفته شود شخص مناسب، کارآمد و متخصصی وجود دارد که برنامه‌های دولت را نیز قبول دارد اما منتسب به اصولگرایان است و آقای روحانی تمایل به استفاده از این شخص دارد، از نظر من این موضوع قابل قبول است، اما اینکه به گفتمانی که با آن کسب رأی کردیم پشت شود و از افرادی استفاده شود که مخالف دولت بوده و پشتیبانی نکرده‌اند، نمی‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم. در این شرایط نباید انتظار داشت که اصلاح‌طلبان به اندازه گذشته از روحانی حمایت کنند چرا که آنها باید به مردم پاسخ دهند. امید داریم که در کابینه، معاونان، استانداران و همه دستگاه‌های زیر نظر دولت به این مسائل توجه شود تا این شیرینی در کام مردم ادامه داشته باشد.


اینکه مطالبات مردم در کابینه اعمال نشود چه آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت؟


مهم‌ترین مساله‌ای که در این میان وجود دارد، این است که اگر مطالبات مردم پاسخ داده نشود دچار یاس، دلسردی و زیان ملی خواهیم شد. ما برای اینکه توانمندی خود را افزایش دهیم و سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم باید مطالبات مردم را پیگیری کنیم. درخواست‌های مردم نیز طبیعتا پیگیری می‌شود و آقای روحانی باید افرادی را در هر سطح و سمتی به کار بگیرد که به فکر مردم باشند. بحث مسائل عمومی و منافع ملی باید مورد تاکید و توجه قرار بگیرد که اگر دلسردی به جامعه وارد شود، هم آسیب ملی می‌بینیم و هم دولت تضعیف می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها