بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
شايد مهمترين ويژگي آقاي صالحي اين باشد كه سنجاق شده به فرهنگ نيست. از دل فرهنگ آمده، كارنامه مشخصي دارد و مثل برخي از وزراي پيشين قرار نيست براي اثبات فرهنگي بودن ايشان يك رزومه فرهنگي بتراشيم. در سال‌هاي بعد از انقلاب كمتر پيش آمده كه آدم اهل فرهنگ بر مسند وزارت ارشاد تكيه بزند. علتش هم اين بوده كه پست وزارت ارشاد اگرچه ظاهراً فرهنگي است ولي بيشتر بار سياسي دارد و معمولاً هم پاشنه آشيل دولت‌‌هاست و هر وقت اهل سياست بخواهند يك دولت را بزنند، اول از همه از همين وزارت ارشاد شروع مي‌كنند.
تدبیر24»سید عبدالجواد موسوی در یادداشتی در روزنامه تماشاگران امروز نوشت: به هر حال جاي خوشبختي دارد كه آقاي صالحي اهل فرهنگ و با كارنامه مشخص است. تا حدودي اصولگراست به معناي كامل كلمه، نه به معناي سياسي آن. چيزي شبيه علي مطهري كه براي خودش مبنا و معياري دارد و بر اساس آن مبنا و معيار حركت مي‌كند. خاطرمان هست كه به ديدن آقاي دولت‌آبادي رفت و وقتي رسانه‌هاي اصولگرا ايشان را مورد هجوم قرار دادند، خيلي محكم و اصولي دفاع كرد و سعي نكرد توجيه كند. اين هم يكي از خصوصيات خوب ايشان است كه چون به كاري كه مي‌كند عقيده دارد، خيلي دنبال توجيه و ماستمالي كردن نيست و طبق همان آرمان و عقيده‌‌اش حركت مي‌كند. ايشان اهل هياهو نيست. طبع آرامي دارد و خيلي قائل به اين نيست كه بايد سروصدا كرد و تبليغات به راه انداخت. البته اين ويژگي ممكن است باعث شود عده‌اي ايشان را در مظان كم كاري قرار بدهند ولي آنهايي كه منصف‌تر هستند و قضايا را نزديك‌تر پيگيري مي‌كنند مي‌دانند اين‌طور نيست‌؛ ايشان به اندازه كافي كار مي‌كند، منتها خيلي قائل به سروصدا و پروپاگاندا نيست.
با همه اين اوصافي كه برشمردم جايي كه ايشان الان مي‌رود، يعني جايگاه وزارت ارشاد با معاونت فرهنگي وزارت ارشاد خيلي متفاوت است. اول اينكه به لحاظ فعاليت، حوزه كاري ايشان خيلي گسترده مي‌شود. دوم اينكه ديگر نمي‌تواند اينقدر آرام و بي‌سر و صدا كارش را پيش ببرد، مجبور مي‌شود كه در رسانه‌ها حاضر باشد و بيشتر از همه وقتش را برای سينما و موسيقي بگذارد كه از ديگر رشته‌هاي هنري مشتري بيشتري دارند و رسانه‌ها هم توجه بيشتري به اين دو حوزه نشان می‌دهند. در اين عرصه‌ها بايد ديد چند مرده حلاج است. يعني هنوز ايشان در اين عرصه‌ها محك نخورده است. فعاليت ايشان بيشتر در حوزه كتاب و شعر و داستان و رمان و...  بوده است.  با اين حال در زمان معاونت فرهنگي هم با اينكه كارنامه قابل قبولي دارند اما يك مقدار گلايه‌ها و درد دل‌هاي دوستان بود كه ايشان توجه چنداني به همه اصناف و گروه‌هاي فرهنگي چنان كه شايد و بايد ندارند و البته مي‌گويم اين نظر برخي از دوستان بود، با اين حال در اين حوزه معاونت فرهنگي كارنامه قابل قبولي داشتند.
همان‌طور كه گفتم درست است كه وزارت ارشاد كاملاً فرهنگي است و قرار است فرهنگي باشد ولي در تمام اين سال‌ها بيشتر سياسي بوده. يعني رفتار سياسي وزير مهم بوده نه عملكرد او. البته شايد در بقيه حوزه‌ها هم همين‌طور باشد ولي اينجا پررنگ‌تر است. مثلاً اگر وزيري بلد باشد خوب شعار بدهد و باب ميل بعضي از دوستان حرف بزند، خيلي مهم نيست كه عملكردش چیست. در حقيقت اصلاً كسي خيلي به عملكرد كار ندارد. آنهايي كه منتقد حرفه‌اي هستند و آنها كه كفن مي‌پوشند و كساني كه فحش مي‌دهند و وظيفه خودشان مي‌دانند كه به دولت حمله كنند خيلي به عملكرد كاري ندارند. به رفتار سياسي يك وزير كار دارند.
در دوره‌هايي داشتيم كه عملكرد يك وزير اصلاً ارزشي نبوده ولي خوب بلد بوده كه وقتي پشت تريبون مي‌رود يا در يك روزنامه مصاحبه مي‌كند يا در تلويزيون ظاهر مي‌شود، چطور حرف بزند كه حساسيتي را برنيانگيزد و دل بعضي‌ها را به دست بياورد. فكر مي‌كنم وزير ارشاد فعلاً در شرايط كنوني عملكردش خيلي مهم نيست. رفتار سياسي-اجتماعي‌‌اش و ويتريني كه از خودش به نمايش مي‌گذارد مهم است و اينكه بتواند در اين تلاطم‌هاي عجيب و غريبي كه ما با آن دست به گريبان هستيم طوري رفتار كند كه حساسيتي را برنيانگيزد و آرام كار خودش را پيش ببرد. ظاهر قضيه اين است كه آقاي صالحي براي وزارت ارشاد گزينه مناسبي است ولی چون هنوز در اين مقام قرار نگرفته‌اند قضاوت درباره ايشان زود است. برايشان آرزوي توفيق مي‌كنم هر چند اين آرزو براي وزارت ارشاد چندان معنايي ندارد ولي اميدوارم در اين جايگاه موفق باشند.
برچسب ها: تدبیر24 ، عباس صالحی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها