بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۸۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
شهربانو امانی

تدبیر24»شهر تهران منتظر اعلام نام شهردار جدید است. روز گذشته نیز روند اعلام برنامه‌های گزینه‌های شهرداری آغاز شد و یکی از نامزدهای تصدی کرسی شهرداری با حضور در جمع اعضای شورای شهر پنجم برنامه‌های خود را اعلام کرد. در ایام انتخابات درخواست‌ها و مطالبات بسیاری از لیست امیدی‌ها برای هدایت مدیریت شهری وجود داشت که اکنون شاید مهم‌ترین جلوه رسیدگی به مطالبات مردم در ماجرای انتخاب شهردار تجلی یابد. برای بررسی این موضوع، شهربانو امانی، عضو شورای شهر با «آرمان»‌ گفت‌وگو کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.


روز گذشته محمدعلی نجفی به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران برنامه‌های خود را ارائه کرد. او در برنامه خود بر شفافیت شهرداری تاکید کرده بود. این موضوع نیز یکی از وعده‌های لیست امید برای انتخابات شورای شهر پنجم بود. باتوجه به این موضوع ارزیابی شما از آینده شهرداری چیست؟


آقای نجفی تجارب بسیار ارزنده‌ و کارنامه‌ای کامل و موفقی دارند. او در هر مقامی که عهده‌دار مسئولیتی شده است آثار خوبی را از خود به نمایش گذاشته است. نجفی در برنامه خود اعلام کرده که همه قراردادهای بیشتر از یک میلیارد تومان را منتشر خواهد کرد و همچنین تمام مناقصات، تصمیمات و خدمات شهرداری را به صورت آنلاین و الکترونیکی به اطلاع مردم می‌رساند. به نظر من موفق‌ترین کار این است که گردش آزاد اطلاعات در مدیریت شهری تهران مانند دیگر شهرهای بزرگ دنیا صورت گیرد و تصمیمات مدیریتی در چهارچوب توان، قانون و پتانسیل‌های موجود به صورت الکترونیکی به اطلاع شهروندان برسد. بحث شفافیت، مبارزه با رانت و ویژه‌خواری و ریشه‌کنی فساد یکی از مهم‌ترین نیازهاست. طبق نظرسنجی‌ها یکی از پرحاشیه‌ترین و غیر شفاف‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور، شهرداری پایتخت است که این قبیل اقدامات می‌تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد. الکترونیکی شدن همه امور شهرداری می‌تواند به عنوان تجربه‌ای موفق برای همه دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر کشور باشد. در چنین شرایطی که تمام تصمیمات شهرداری به صورت کاملا شفاف به شهروندان اطلاع داده می‌شود، شاهد شهرداری شیشه‌ای خواهیم بود. یکی از شعارهایی که لیست امید نیز در انتخابات داده بود درخصوص شفافیت تصمیم‌گیری‌ها بوده است. امیدواریم با همین روندها شورا، شهرداری و دولت شیشه‌ای را شاهد باشیم که نتیجه آن نیز اعتمادسازی عمومی خواهد بود. وقتی مردم به مدیران خود اعتماد کنند باعث می‌شود که در توسعه و پیشرفت شهر کمک کرده و سهیم باشند.


به باور بسیاری از صاحبنظران یکی از مشکلاتی که همواره در شهرداری وجود داشته و مردم نیز از آن گله‌مند بودند، بحث سیاسی شدن شهرداری بوده است. این معضل چگونه حل و فصل خواهد شد؟


آقای نجفی شاید تنها تجربه‌ای که در کارنامه ندارد، تجربه ریاست جمهوری است. او 6 سال در حوزه مدیریت شهری حضور داشته است. نگاه او به کرسی شهرداری تهران و کلیدداری پایتخت کشور به عنوان یک محل خدمت است تا تمام تجارب خود را در جهت اداره روان، کم‌هزینه و بابرنامه‌ریزی به‌کار بگیرد. او شخصیتی سیاسی است و تفکر، اندیشه و عقاید سیاسی او کاملا مشخص است. در واقع به عقیده من او همه داشته‌های خود حتی عقیده‌های سیاسی خود را در جهت اصلاح‌ امور به کار گرفته است. به کرسی شهرداری نباید به عنوان یک سکوی پرش به سمت ریاست جمهوری نگاه کرد. برای همین آقای نجفی نیز در برنامه خود اعلام کردند که به محض انتخاب برای شهرداری، لباس سیاسی را از تن درمی‌آورند. من معتقدم که با توجه به تخصصی که در زمینه برنامه‌ریزی دارند از همه ظرفیت‌ها برای حل مشکلات تهران استفاده خواهند کرد و این نگاه او به کرسی شهرداری تهران به عنوان یک جایگاه سیاسی نیست و محلی برای برنامه‌ریزی و عمل است. این نگاه درمیان شهروندان تهران مورد پسند است و به نظر من خدمت‌رسانی در شهرداری تهران کمتر از خدمت در ریاست جمهوری نیست.


شهرتهران باتوجه به اینکه الگویی برای دیگر شهرهای کشور است، حساسیت بالایی دارد. پیش از این شاهد حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت بودیم اما در 14سال گذشته این سنت از میان رفته است. این موضوع چگونه حل و فصل خواهد شد؟


چندین سال بود که بین مدیریت شهری تهران به عنوان پیشانی کشور و الگوی اداره شهری با دولت فاصله افتاده بود. متاسفانه در این 14 سال، برخی رویکردهای سیاسی و تلقی شهرداری به عنوان سکوی پرش به سمت ریاست جمهوری، سبب شد که شهروندان تهران و جامعه هزینه سنگینی بپردازند. شهرداری تهران یکی از مهم‌ترین سازمان‌های کشور، در حد و اندازه‌های یک وزارتخانه است و به همین دلیل شهردار تهران اجازه دارد که در جلسات هیات دولت شرکت کند. این موضوع در دوران آقای کرباسچی اتفاق می‌افتاد اما از زمانی که آقای احمدی‌نژاد به شهرداری رسید، این سنت حسنه از بین رفت. آقای قالیباف نیز پس از احمدی‌نژاد این روند را ادامه داد و به دلیل نگاه سیاسی در جلسات هیات دولت حضور نیافت. توسعه نامتوازن، ماشین‌محوری و چالش‌های بسیار جدی دیگری که به ارث گذاشته شده، نتیجه همین اقدامات است. شهرداری تهران به دلیل گستردگی‌هایی که دارد نیازمند همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور به ویژه دولت است. چاره آن نیز احیای سنت گذشته است که آقای نجفی به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری در برنامه‌های خود بر آن تاکید کرده است تا حلقه واصله مدیریت شهری و دولت باشد. امیدواریم شهردار آینده تهران از این فرصت به نحو احسن استفاده کرده و باحضور در جلسات هیات دولت سبب تسریع روند اجرای برنامه‌های توسعه‌ای شهر تهران شود. این حسن مدیریت به تمام سازمان‌ها و عرصه‌های مدیریتی کشور منتقل خواهد شد و در نتیجه هم‌افزایی برای خدمات‌رسانی بهتر می‌شود و همچنین اصطکاکی که میان دولت و شهرداری وجود داشته از میان خواهد رفت. شهردار جدید تهران دوشادوش رئیس جمهور می‌تواند برای توانمندسازی کابینه دولت دوازدهم مثمرثمر باشند و همه جامعه از تصمیمات و مدیریت عقلانی آن بهره ببرند.


به عنوان یکی از اعضای شورای شهر در خصوص حضور زنان در شهرداری چه انتظاری دارید؟


استفاده از توان مدیریتی زنان و جوانان بسیار حائز اهمیت است. در شرایطی که در هیات وزیران زنان راه پیدا نکردند، امیدواریم که شهردار جدید تهران به این موضوع توجه ویژه داشته باشد و از پتانسیل زنان توانمند و کارآمد تهران استفاده کنند. زنان متخصص در حوزه مدیریت شهری کم نیستند و توانایی این را دارند که کارنامه خوبی از خود به‌جا بگذارند. انتظار داریم که موضوع حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور به دست شهردار آینده تهران در حوزه وظایف خود حل و فصل شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها