بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۸۷۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
قاسم میرزایی نیکو

مجلس و نمایندگان مردم در خانه ملت، این روزها درگیر بررسی گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور برای کابینه دوازدهم هستند. یکی از اقشاری که در انتخابات حامی روحانی بود و درخواست‌های زیادی از دولت دوازدهم دارد، دانشجویان و دانشگاهیان هستند. البته هنوز گزینه مدنظر روحانی برای وزارت علوم معرفی نشده است. برای بررسی این موضوع قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس با «آرمان» گفت‌وگو کرده که آن را در ادامه می‌خوانید.


هفته گذشته که کابینه پیشنهادی به مجلس معرفی شد، جای کرسی وزارت علوم خالی ماند. در این میان گمانه‌زنی‌های فراوانی وجود دارد و دانشجویان نیز پیگیر مطالبات خود در خصوص وزیر علوم هستند. توجه به این مطالبات در انتخاب وزیر پیشنهادی چقدر اهمیت دارد؟


بهترین شخصی که تقریبا تمامی دانشجویان، اساتید و اعضای هیات علمی‌ها آن را معرفی می‌کنند و از حضور او استقبال می‌کنند، دکتر فرجی دانا است. انتظار داشتیم که آقای روحانی نیز باتوجه به این مطالبه پررنگ جامعه دانشگاهی، آقای فرجی دانا را معرفی کند. او پیش از این نیز سابقه همکاری با آقای روحانی را داشته و می‌توانست با همدلی دولت، گام‌های خوبی در عرصه دانشگاهی کشور بردارد. چندین گزینه مطرح شده که یا این پیشنهاد را نپذیرفتند و یا اینکه آقای روحانی به جمعبندی نهایی در مورد این افراد نرسیده است. به عقیده من، باتوجه به نکاتی که در مواضع و سخنرانی‌های آقای رئیس‌جمهور اعلام می‌شد و قاطعیتی که از او سراغ داریم، اکنون نیز نسبت به این موضوع که تمام خانواده‌ها، بخش‌های علمی، اهل خرد و فکر را درگیر خود کرده است، تصمیمی روشن اتخاذ کند. باید تمام مطالبات و درخواست‌هایی که از سوی اهالی دانشگاه مطرح می‌شود مد نظر قرار بگیرد و به جامعه پاسخ قانع‌کننده‌ای داده شود. حضور نیروهای ضعیف و ناکارآمد در این کرسی اثرات خوبی درپی نخواهد داشت. باتوجه به همکاری‌ای که میان دولت یازدهم و مجلس دهم وجود داشت، تلاش می‌کنیم که این تعامل حفظ شده و گزینه‌ای مطرح نشود که در مجلس مورد مناقشه قرار بگیرد.


کمیسیون آموزش نقش مهمی در جریان انتخاب وزیر علوم برعهده دارد که البته ریاست این فراکسیون بر عهده مهدی زاهدی، وزیر علوم احمدی‌نژاد است. باتوجه به این شرایط حساسیت عملکرد اصلاح‌طلبان در کمیسیون آموزش بیش از پیش است.نظر شما در این باره چیست؟


اعضای فراکسیون امید در کمیسیون آموزش، تلاش‌ها و کوشش‌های خوبی را در خصوص وزیر علوم آغاز کرده‌اند، اما تلاش نمایندگان اصلاح‌طلب کافی نیست و انتخاب‌کنندگان اعضای کابینه نیز باید در این زمینه توجه بیشتری به نظرات نمایندگان اصلاح‌طلب داشته باشند. به عقیده من اعضای اصلاح‌طلب کمیسیون آموزش لازم است که باتوجه به شرایط موجود به قول آقای روحانی پاشنه کفش خود را بالا بکشند و پیگیر خواسته‌های دانشگاهیان شوند. حداقل اینکه نظرات خود را انعکاس دهند و بگویند که چه عقیده‌ای دارند. چهره‌های اصولگرای حاضر در کمیسیون آموزش در تلاش هستند که از حضور اشخاص مورد انتظار دانشگاهیان جلوگیری کنند و به همین دلیل نیازمند پیگیری جدی‌تری در دورن مجلس هستیم.


ظاهرا برخی گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند در انتخاب وزیر علوم رئیس‌جمهور را تحت تاثیر فضاسازی‌های خود قرار دهند.


در این زمینه من به اینکه چه شخص یا چه دسته‌ای پیگیر منافع گروهی خود است اهمیت نمی‌دهم. آنچه مورد اهمیت است، خواسته اجتماعی و عمومی مردم است که در پای صندوق‌های رأی با صدای بلند اعلام و با 24‌میلیون رأی مشخص شد. به همین دلیل مطالبات دانشجویان باید پاسخ داده شود. هیات‌های علمی، مجموعه متفکر جامعه، اهالی فرهنگ و... با گزینه‌هایی که در روزهای گذشته مطرح شدند، موافق نیستند. آقای روحانی بارها تاکید کرده است که جمعبندی‌ نهایی را شخصا انجام خواهد داد. هر گروهی نیز علاقه‌مند به ارائه گزینه پیشنهادی برای کابینه است، می‌تواند اقدام به ارائه این گزینه‌ها کند اما در نهایت آن کسی که برای کابینه دوازدهم و انتخاب هیات وزیران تصمیم‌گیری می‌کند، شخص رئیس‌جمهور است. بنابراین، جمعبندی کابینه به عهده آقای روحانی است که انتظار داریم نتیجه خوبی را در این باره شاهد باشیم. اسامی متعددی در این یک هفته در رسانه‌ها مطرح شده است که به عقیده من نیازمند برخورد قاطعی از سمت آقای روحانی هستیم.


دانشجویان در این ایام دغدغه‌مندی خود نسبت به مساله وزارت علوم را نشان داده‌اند.ارزیابی شما نسبت به این موضوع چیست؟


مجلس مانند دیگر اعضای کابینه که معرفی شدند، منتظر پیشنهاد گزینه وزارت علوم است. به محض اینکه این شخص به مجلس معرفی شد، مانند دیگر اعضای پیشنهادی، در فراکسیون امید مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که رضایت فراکسیون کسب شود، در جریان رأی اعتماد از او حمایت خواهیم کرد و اگر در فراکسیون به این جمعبندی برسیم که شاخص‌های مد نظر لحاظ نشده است، رأی مثبت به این افراد نمی‌دهیم. آنچه برای فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس اهمیت داشته و برآن تاکید دارند، مطالبات عمومی و درخواست‌هایی است که از سمت مردم به نمایندگان خود در مجلس منتقل کرده‌اند.‌ انتخاب و تایید افراد در گرو کارنامه، برنامه‌ها و سوابقی است که در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت. دانشجویان و اهالی دانشگاه در انتخابات سال 96 زحمات بسیار زیادی برای پیروزی آقای روحانی کشیدند که اکنون باید به انتظارات آنها پاسخ داده شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها