بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
داریوش قنبری

تدبیر24»روز شنبه، دولت یازدهم به صورت رسمی آخرین جلسه هیات دولت را برگزار کرد و برای آخرین بار، اعضای کابینه یازدهم تشکیل جلسه دادند. طبق رسم همه دولت‌ها عکس دست جمعی و یادگاری خود را در حیاط دولت گرفتند و اکنون فرصت برای بررسی عملکرد دولت یازدهم فرا رسیده است. برای بررسی همین موضوع، داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم با «آرمان»‌ گفت‌وگویی کرده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

عمر دولت یازدهم رسما به پایان رسید و اکنون وارد دولت دوازدهم شده‌ایم. باتوجه به اتمام رسمی ماموریت دولت یازدهم عملکرد تیم آقای روحانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قبل از اینکه درباره عملکرد دولت یازدهم صحبت کنیم باید به این نکته اشاره کرد که دولت یازدهم در چه شرایطی کار خود را آغاز کرد. این دولت در شرایطی روی کار آمد که کشور در وضعیت نامطلوبی گرفتار شده بود. از لحاظ اقتصادی بحران‌های شدیدی در کشور وجود داشت و تورم بالای 40‌درصد به مردم آسیب زده بود. رشد اقتصادی به منفی 6‌درصد رسیده بود و در عرصه سیاست خارجی، علاوه بر اینکه تحت تحریم‌های مختلف بود پرونده هسته‌ای ایران هم ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته بود و هر آن احتمال افزایش تنش‌ها وجود داشت. کشور در پایان دولت احمدی‌نژاد از حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی فاصله گرفته بود. در این وضعیت دولت یازدهم روی کار آمد و اگر امروز را با سال 92 مقایسه کنیم متوجه تغییرات گسترده‌ای خواهیم شد. روحانی با این وعده در سال 92 پیروز انتخابات شد که با تدبیر و عقلانیت، در جهت حل و فصل گره‌ها و مشکلات کشور حرکت کند. اگر امروز که عمر دولت یازدهم به‌طور رسمی پایان یافته است، ارزیابی دقیقی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که دولت در زمینه‌های مختلف، کشور را به شرایط طبیعی برگردانده است.

در حوزه اقتصادی عملکرد دستگاه دولت یازدهم چطور بود؟

در زمینه اقتصادی دولت یازدهم موفق شد که شرایط نسبتا آرامی را برای مردم به ارمغان بیاورد. تورم 40‌درصدی به زیر 10‌درصد کاهش پیدا کرد، رشد اقتصادی منفی 6‌درصد به مثبت 8‌درصد رسیده است. در فضای کسب‌وکار شاهد بهبود شرایط نسبت به 4 سال قبل هستیم و سرمایه‌گذاری‌های مولد در کشور صورت گرفته است. زمینه برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم شده و تلاش می‌شود که جذب سرمایه‌های خارجی در دولت دوازدهم اجرایی شود. برخی شرکت‌های مطرح و بزرگ دنیا در این زمینه فعال شده و می‌شوند. قراردادهای مهم و پردستاوردی نیز بسته شده که نمونه اخیر آن قرارداد توتال بود که مجلس و قوه قضائیه نیز آن را تایید کردند. دلواپسان در مقابل این اقدامات مثبت واکنش‌هایی نشان دادند اما شاهد این هستیم که کشور به ریل حرکت در مسیر علمی و مبتنی بر عقلانیت برگشته است. در کل انضباط اقتصادی خوبی در کشور ایجاد شده است و شرایط متغیر اقتصادی که در آن قیمت‌ها «یکشبه» تغییر می‌کرد، از بین رفته است. افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها و نرخ ارز سبب شد آسیب‌های جدی و فراوانی به مردم وارد شود که امروز چنین اتفاقی در کشور رخ نمی‌دهد. در 4 سال گذشته قیمت‌ها و نرخ ارز تقریبا ثبات داشته و شاهد انقلاب قیمت‌ها نبوده‌ایم. احمدی‌نژاد دلار 700 تومانی را 4هزار تومان تحویل داد اما در دولت یازدهم شاهد این نوسانات نبودیم. ارزش پول داخلی نیز ثبات پیدا کرده است و فضای امید خوبی در این حوزه برای مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. از سوی دیگر، مراودات اقتصادی نسبت به گذشته بهبود یافت. صادرات نفتی تقریبا دو برابر و نیم افزایش یافت و تولید نفت ارتقای خوبی پیدا کرد و جایگاه اصلی خود در اوپک را پیدا کردیم. صنعت خودرو با رشد و رونق همراه بود. صنعت نفت علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد، انقلابی در حوزه پتروشیمی ایجاد کرد و در پارس جنوبی شاهد بازپس‌گیری حق خود در میادین گازی و نفتی از بیگانگان هستیم. اقدامات گسترده و خوبی در دولت یازدهم در حوزه اقتصادی صورت گرفت که فرصت اشاره به همه آن نیست.

در بحث سیاست خارجی رئیس‌جمهور چه کارنامه‌ای به نمایش گذاشته است؟

برجام مهم‌ترین دستاورد در این حوزه بود. ما از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شدیم که خطری جدی برای کشور محسوب می‌شد. تحریم‌های ظالمانه شورای امنیت برداشته شد. اکنون آمریکایی‌ها تحت تاثیر فضاسازی ترامپ تحریم‌های یکجانبه‌ای را وضع کردند اما ارتباطی به تحریم‌های شورای امنیت ندارد و در آن حد و اندازه هم نیست. ما به وضعیتی رسیده بودیم که قادر نبودیم پول نفتی را که بسیار ارزان و کم می‌فروختیم پس بگیریم. هیچ‌کشوری با ایران معامله نمی‌کرد و فشارهای همه‌جانبه و وسیعی بر کشور وارد شده بود. در حال حاضر حتی اگر آمریکا هیچ‌تعاملی با ایران نداشته باشد، دیگر کشورها با ایران مراودات اقتصادی دارند. برجام مشکلات بسیار زیادی را حل کرد. ضمن اینکه صنعت هسته‌ای نیز درحال فعالیت است و امتیازات بسیار خوبی را دریافت کردیم. البته مخالفان داخلی دولت حاضر به پذیرش این موضوع نیستند و معتقدند که همه چیز را باخته‌ایم. گاهی این فکر به ذهن آدم خطور می‌کند که انگار مخالفان خارجی برجام، کسانی مثل ترامپ، بهتر از مخالفان داخلی، امتیازات فراوانی را دیده‌اند که با برجام به‌دست آورده‌ایم. به نظر با توجه به واکنش ترامپ در این باره به آسانی می‌توان درباره انصاف دلواپسان چون و چرا کرد. هیچ‌کس تردیدی ندارد که یکی از بی‌سابقه‌ترین و بهترین اقدامات در تاریخ دیپلماسی کشور در این دوره صورت گرفت. اگر سوابق کشورهایی را که تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل رفتند بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که سرنوشت آنها تاچه اندازه سخت و دشوار شد. مجبور شدند که تمام صنعت هسته‌ای خود را واگذار کرده و تسلیم شوند. در برخی موارد به نظام سیاسی این کشورها ضربه‌های جبران‌ناپذیری وارد شد. جنگ و حملات نظامی نیز سرنوشت دیگری بود که گریبان این کشورها را گرفت اما ایران دچار هیچ‌یک از این آسیب‌ها نشد و علاوه برآن امتیازات بزرگی را نیز کسب کرد.

در زمینه‌های سیاست داخلی و دیگر حوزه‌ها چه دستاوردی از دولت یازدهم به یادگار مانده است؟

در دولت آقای روحانی وضعیت بسیار خوبی در این زمینه پیش گرفته شد. هرچند هنوز انتظارات بیشتری از دولت وجود دارد. احزاب و گروه‌های سیاسی مختلفی در این دولت مجوز فعالیت گرفتند، نشریات و روزنامه‌های متعددی بازگشایی شدند و مجوزهای جدید گرفتند و همچنین برخی از چهره‌ها که به انزوا رفته بودند، بار دیگر فعالیت‌های سیاسی خود را از سر گرفتند. در زمینه حقوق و آزادی‌های شهروندی، ادبیاتی که در دولت اصلاحات وجود داشت بار دیگر احیا شد. آقای روحانی منشور حقوق شهروندی را تدوین کرد که گام بسیار مثبتی در این حوزه بود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها