بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۸۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کدخدایی:
سخنگوی شورای نگهبان گفت : مراسم تحلیف رییس جمهوری، از جهت قانون اساسی هیچ ایرادی نداشت؛ چرا که 8 نفر از 12 نفر عضو شورای نگهبان در این مراسم حضور داشتند.
تدبیر24»عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز -دوشنبه- در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برخورد فیزیکی یک نماینده مجلس با مامور پلیس راهور و نیز سلفی گرفتن جمعی از نمایندگان با موگرینی و تاثیر این رفتارها در تایید صلاحیت آینده این نمایندگان با توجه به بازتاب بد این رفتارها در افکار عمومی، افزود: الان نمی توانم نسبت به صلاحیت افراد اظهارنظر کنم و در شورا نیز دراین باره بحثی مطرح نشده است.
وی ادامه داد: اما این حرکت ها، مخصوصا از طرف نمایندگان مجلس حرکت های نامناسبی بود و به طور طبیعی همه مردم و افکار عمومی انتظارشان این است که رفتارهای بهتری را از نمایندگان شاهد باشند و امیدواریم اینگونه رفتارها دیگر تکرار نشود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا نبودن همه اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف شبهه قانونی ایجاد نکرده است گفت: مراسم تحلیف از جهت قانون اساسی هیچ ایرادی نداشت و قانونی برگزارشد و شبهه ای هم که در سال 80 مطرح بود به این دلیل بود که برخی اعضای شورای نگهبان از نظر حقوقی هنوز تعیین نشده بودند، اما حضور اعضای شورای نگهبان در مجلس در اصول مختلفی از قانون اساسی مطرح شده است مانند طرح های دو فوریتی، بنابراین در همه این موارد نظر آقایان این است که اگر حداقل اعضای شورای نگهبان نیز در مراسم باشند، کفایت می کند و در مراسم اخیر نیز 8 نفر از 12 نفر حضور داشتند؛ بنابراین برطبق سیاق سایر موارد به نظر ما اشکالی نداشت.
کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر شورای نگهبان نسبت به طرح کاهش مجازات اعدام برای مجرمان حوزه مواد مخدر اظهار داشت: مصلحت سنجی اولیه و مصلحت کارشناسی و ضرورت تصویب مصوبات طبق قانون برعهده مجلس است و به طور قطع، نمایندگان مجلس هم بر اساس مصالحی تصمیماتی را اتخاذ می کنند.
وی یادآور شد: ما نیز در شورای نگهبان اگر مصوبات مجلس مغایر شرع و قانون اساسی نباشد همراهی می کنیم، ولی اگر شورا مغایرتی ببیند، اعلام نظر می کند و کوتاه نمی آید.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نتیجه جلسات اخیر این شورا درخصوص تفسیر رجل سیاسی و مذهبی گفت: اولین جلسه شورا برای تبیین این مفهوم هفته گذشته برگزارشد . گزارش هایی هم در این زمینه رسیده بود و گزارش هایی را هم که پژوهشکده شورای نگهبان در این زمینه انجام شده بود همه مورد بررسی قرار گرفت و در کنار آن، آیین نامه قبلی تدوین شده توسط شورا هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کدخدایی افزود: بحث های شورا ادامه دارد و یک یا دو جلسه دیگر در این زمینه نیاز است و به محض اینکه به نتیجه برسیم، برای اطلاع افکار عمومی اعلام خواهیم کرد.
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره دلایل رد صلاحیت رئیس جمهور سابق در انتخابات اخیر و علت پیغام دادن به وی برای انصراف، پرسید گفت: در انتخابات ریاست جمهوری مقوله ای با عنوان ردصلاحیت نداریم و عدم احراز صلاحیت مطرح است؛ رد صلاحیت مربوط به انتخابات مجلس است که دلایل آن نیز به خود فرد در صورت مراجعه اعلام می شود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: درباره علت پیغام دادن به افراد نیز طبق رسمی که از قبل در شورا بوده، درباره افراد محترمی که صلاحیت آنها احراز نمی شود، به صورت مستقیم یا با واسطه پیغام می دهیم که اگر خودشان می خواهند قبل از اعلام نتایج ، انصراف دهند.
وی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل جلساتی برای تدوین قانون جامع انتخابات با حضور نمایندگان این شورا و دولت و مجلس گفت: در این جلسات محورهایی تعیین و قرار شد کارگروهی تشکیل شود و ما نیز نمایندگانمان را به این کارگروه معرفی کرده ایم.
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر حمله به شورای نگهبان و ادعای قانون شکنی این شورا در فتنه سال 88 افزود: شورای نگهبان در سال 88 طبق قانون عمل کرده و اگر کسی مدعی است، مدارک و مستندات خود را اعلام کند؛ شورای نگهبان در این جهت نیز مظلوم است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان آغاز به کار شوراهای دوره پنجم نیز گفت: من قبلا هم گفته ام که این مسئله ارتباطی به شورای نگهبان ندارد.
وی ادامه داد: من نمی خواهم وارد جزییات شوم چرا که مربوط به وزارت کشور و ابلاغ قانون است؛ اما قانون چند مرحله بین شورای نگهبان و مجلس رد و بدل شد . زمانی که ما عدم مغایرتش را به مجلس اعلام کردیم از آن زمانی که قانون پیش بینی شده بود گذشته بود بنابراین بعد از آن هم باید از طریق رییس مجلس به رییس جمهوری اعلام شود و رییس جمهور دستور ابلاغ دهد و برود روزنامه رسمی و مدت زمانی بگذرد تا طبق قانون لازم الاجرا شود. اگر همه این مسیر قانونی طی شود قانون، لازم الاجرا است اما امروز شنیدم که ظاهرا وزارت کشور اعلام کرده است که اول شهریور ماه زمان آغاز به کار شوراها خواهد بود.
برچسب ها: تدبیر24 ، کدخدایی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها