بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
حسن روحانی رییس جمهوری در نخستین گام در دولت جدید هفته گذشته نام وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد. با مشخص شدن این فهرست، احزاب مختلف سیاسی از جمله اصلاح طلبان به سنجش این افراد با معیارهای مدنظر خود پرداختند و موافقت و مخالفت خویش را با گزینه های مطرح شده، بیان داشتند.
تدبیر24»معرفی کابینه ای فراجناحی و کارآمد از شاخص ترین ویژگی هایی است که رییس جمهوری در گزینش هیات دولت خویش در نظر گرفته است. وی همچنین فارغ از گرایش های سیاسی با توجه به دانش، تخصص و تجربه آنها برای مدیریت دستگاه مورد تصدی به انتخاب کابینه دوازدهم اقدام کرد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در آستانه معرفی کابینه دولت دوازدهم به منظور واکاوی دیدگاه فعالان سیاسی در رسانه ها از بازه زمانی 14 تا 23 مرداد به جمع بندی مواضع آنها پرداخته و در 2 گزارش به تفکیک مطالبات جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی از کابینه دوازدهم را بررسی کرده است.

****بخش دوم: فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالیون

*حمیدرضا جلایی‌پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران:
حمیدرضا جلایی‌پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در گفت وگویی با روزنامه «اعتماد» اظهار داشت: حامیان روحانی از او محکم دفاع می‌کنند و خیلی هم دلیل آن روشن است. رویکرد آقای روحانی توسعه‌گرا است. همه زحمت کشیدند و ایشان ٢٤ میلیون رای آورده است. هنوز هم عرق‌شان خشک نشده و امید دارند که آقای روحانی موفق شود. حتی با معیار اعضای کابینه هم او را ارزیابی نمی‌کنند. معیار ما این است که آقای روحانی چقدر بتواند این کابینه را در چارچوب وعده‌هایی که داده به کار ببندد و همدلانه هم می‌گوییم بخش‌هایی از کابینه آقای روحانی راضی‌کننده نیست در برابر زحماتی که کشیده شده است. ضمن اینکه حامیان هم درک می‌کنند روحانی تحت چه فشارهایی است.

* محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید:
روزنامه ابتکار به نقل از محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس درباره چگونگی بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی از طرف این فراکسیون، نوشت: در این جلسه علاوه بر تاکید فراکسیون امید بر ادامه حمایت از مسیر دولت که از سال ۹۲ آغاز شده است، بر لزوم ارزیابی همه وزرایی که توسط آقای روحانی معرفی می‌شوند نیز تاکید شد.

- روزنامه ستاره صبح در مطلبی به نقل از محمدرضا عارف نوشت: اگرچه درباره کابینه و وزرای پیشنهادی، پس از ارزیابی کامل در فراکسیون اعلام‌ نظر خواهیم کرد اما درباره کلیات کابینه آنچه بیش از همه لازم می‌دانم بیان کنم، این است که انتظار ما حضور حداقل یک خانم در جمع وزرای پیشنهادی بود. به هر حال انتظار ما برای حضور وزیر زن در کابینه فعلا تامین نشده و بنده هم درباره علت این که هیچ وزیر زنی به مجلس معرفی نشده، شخصا دلیل خاصی را نمی‌دانم اما امیدواریم در بقیه انتصاب‌ها و در سپردن سایر مدیریت‌های کلان در دولت، به زنان توجه شود.

- همچنین محمدرضا عارف در ادامه افزود: در هر دو انتخابات ریاست جمهوری، آقای روحانی را به درستی به‌عنوان کاندیدای خود انتخاب کردیم. قطعاً تا پایان راه نیز رویکرد کلان ما در فراکسیون امید حمایت از دولت و آقای روحانی خواهد بود. درخواست ما از آقای روحانی این است که به وزیران دستور بدهند که معاونانشان را از میان جوانان درنظر بگیرند. در ابتدای انقلاب میانگین سنی وزیران بسیار جوان بود اما با گذر زمان، سن مدیران نیز بالا رفت و باوجود اینکه مکرر بر لزوم جوانگرایی تأکید شد متأسفانه در دولت تدبیر و امید حتی در دوره دوم نیز این مسأله مورد عنایت قرار نگرفت.

*مصطفی تاجزاده فعال اصلاح طلب:
مصطفی تاجزاده فعال اصلاح طلب در گفت وگو با روزنامه «شرق» ضمن انتظارهای اصلاح طلبان از کابینه دوازدهم، بیان داشت: من همچنان که به اولویت‌دادن اصلاحات بر اصلاح‌طلبان معتقدم و بر این باورم که تلاش برای تحقق اصلاحات و فرهنگ اصلاحی و گفتمان اصلاحی در جامعه ما به‌مراتب مهم‌تر از کوشش برای آن است که اصلاح‌طلبان مسوولیت مستقیم در دولت یا دیگر نهادهای حکومت را بر‌عهده بگیرند، در مورد دولت هم به تقدم تحقق وعده‌های آقای روحانی بر انتخاب مدیران و همکارانش باور دارم.

شعار دیگر آقای روحانی «دوباره ایران، دوباره اسلام» بود. اگر همین را تبدیل به یک استراتژی کنیم، معنایی جز این ندارد که اگر قرار است ایران برای همه ایرانیان باشد و آقای روحانی بخواهد مشارکت همه ایرانی‌ها و همدلی و حمایت و همراهی آنها را جلب کند، باید نگاه ویژه‌ای به زنان داشته باشد که نیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند؛ نیمی که امروز جایگاهشان با گذشته به صورت اساسی متفاوت است و غیرقابل قیاس.

*عباس عبدی روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب:
عباس عبدی روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در گفت وگو با روزنامه «اعتماد» با برشمردن ویژگی های یک کابینه کارآمد، گفت: مجموعه موارد و سیاست‌های مشترک را شخص رییس‌جمهور باید اعمال و اجرا کند. وزرا باید همکار و همفکر و معاون و کمک کار او برای اجرای این سیاست‌ها باشند. او کابینه‌ای را انتخاب می‌کند و باید مسوولیتش را نیز بپذیرد. مسوولیتی هم که مردم انتظار دارند، بیش از اینکه از کابینه و وزرا باشد از شخص رییس‌جمهور است. مردم به او رای داده‌اند و نه به وزرا.

* غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی:
روزنامه «شرق» در ارتباط با برخی از انتقادها از وزیران پیشنهادی به نقل از غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی، نوشت: گاهی موضع ما روی افراد است، عده‌ای معتقدند باید نظر بر برنامه افراد باشد. مثلا ما از انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری راضی نبودیم، اما مشاهده کردیم که در این چهار سال در مقابل فیلترینگ و محدودیت‌ها خوب ایستاد.

- ستاره صبح نیز از قول غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در ارتباط با انتخاب کابینه دوازدهم، می نویسد: به طور کلی در ارزیابی کابینه دوازدهم سه نکته را باید مدنظر قرار داد. نکته اول اینکه آقای روحانی تیمی را باید انتخاب کند که اهداف و برنامه‌هایش را به بهترین نحو محقق کند. طبیعی است که آقای روحانی معذوراتی در انتخاب افراد دارد. نکته دوم، اعتماد به دیدگاه‌ها و تجربه شخص رئیس‌جمهور است. مردم به «کارآمدی، کارشناسی، شجاعت و توانایی مقابله با موانع» روحانی باور دارند، اینها را در این چهار سال آزموده‌اند و در اردیبهشت‌ماه ٩٦ نسبت به قبل اعتماد بیشتری به آقای روحانی کردند و با وجود انتقادات رقبا و رفقا، به او رای دادند. اینک در ارزیابی کابینه نیز باید به او اعتماد کنیم. نباید در اعتمادی که در انتخابات ٩٦ به آقای روحانی شد شک کنیم. نکته سوم، ضرورت توجه به تداوم نظارت و بررسی مستمر عملکرد وزراست. با یک انتخاب رییس‌جمهور یا تایید مجلس، کار و مسوولیت روحانی و همین‌طور مجلس پایان پیدا نمی‌کند و این اتفاقا شروع کار است. وظیفه رییس‌جمهور و مجلس است که اگر در طول خدمت، وزیری یا دستگاهی را هماهنگ با برنامه‌های رئیس‌جمهور ندیدند رودربایستی نداشته باشند.

*الیاس حضرتی از اعضای شاخص فراکسیون امید:
الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و از اعضای شاخص فراکسیون امید در واکنشی توییتری به چینش اعضای هیات دولت، بیان داشت: نبود علی طیب‌نیا در کابینه دوازدهم ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای دولت است. اما معرفی مسعود کرباسیان برای وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم امید را زنده کرد و می‌توان گفت: صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت.

*احمد شیرزاد نماینده اسبق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب:
احمد شیرزاد نماینده اسبق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ترکیب و گزینش کابینه دوازدهم به روزنامه «ایران» می گوید: الزاماً هر اصلاح‌طلبی توانمند نیست و هر اصولگرایی ناتوان. در واقع گرایش‌های سیاسی بر تفاوت دیدگاه‌ها برای ریل‌گذاری جامعه و نوع اداره آن تأکید دارند. از این حیث یک کابینه توانمند الزاماً یک تعریف سیاسی چارچوب‌دار خصوصاً در کشور ما ندارد. اما در کنار این موضوع مسأله مهم این است که وزرا فارغ از گرایش سیاسی خود باید بتوانند در یک مسیر یعنی در جهت مسیری که قبلاً رئیس جمهوری براساس آن از مردم رأی گرفته هماهنگ شوند و شاید در این مسیر یک اصولگرا با یک اصلاح‌طلب بیشتر توان همکاری داشته باشند تا دو نفر از یک جریان فکری و سیاسی. گرایش سیاسی تنها قسمتی از فاکتورهای توانمندی را مشخص می‌کند و این موضوع یعنی کارآمدی و توانمندی کابینه نیازمند در نظر گرفتن مسائل بیشتر و وسیع‌تری است.

*محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران:
محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان این مطلب که کابینه می بایست به دور از جناح بندی ای سیاسی باشد، اظهار داشت: کابینه آقای روحانی براساس آنچه من بپسندم و شما بپسندید و به دیگری حال بدهیم یا ندهیم، نیست. ایشان یک برداشتی از شرایط موجود دارد که مبتنی بر تصمیمات و تدابیر خودش اتخاذ می‌کند. ممکن است در درون این تدابیر، صلاح سنجی‌ها و صلاحدیدهایی را رعایت کند که بحثی در این مورد نداریم و هر کسی این کار را می‌کند چرا که معمولا ذهنش معطوف به نتیجه و وظیفه است و هرچه اسمش را بگذاریم، ممکن است ملاحظاتی را به کار بگیرد. هم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دنبال یک اقتصاد سالم‌تر، تقویت قدرت خرید مردم، آرامش بیشتر، ایجاد زمینه خدمت شخصیت‌هایی در این سطوح هستند که بتوانند خدمت بیشتری به مردم ارایه دهند.

* سید حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران:
روزنامه «شرق» به نقل از سید حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران، آورد: جبهه اصلاحات کار بزرگی انجام داد و آن حمایت از روحانی در انتخابات بود. شاید اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما این باعث نمی‌شود دست از حمایت برداریم. مطمئنا اعتماد مردم به اصلاحات کم نخواهد شد و اختلاف‌سلیقه‌ها نمی‌تواند آن را از بین ببرد. این حق مجلس است که از حقوق خود برای رأی‌دادن به وزرا استفاده کند، امکان دارد آقای روحانی در محدودیت افراد را انتخاب کند یا اشتباهی اشخاصی را برگزیند که مجلس می‌تواند ورود کند. از هیچ انتقادی نمی‌گذریم و با گوش جان می‌شنویم. سیاست راهبردی ما حمایت از روحانی است. اصلاح‌طلبان گام‌های بلندی را برداشتند و باید خداوند را شاکر باشیم و از مردم به‌دلیل حضورشان تشکر کنیم. مردم ما را زنده کردند و ایران را سربلند، کار جبهه اصلاحات تازه آغاز شده است.

* موسوی لاری نایب رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان:
روزنامه ابتکار از قول عبدالواحد موسوی لاری نایب رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در خصوص مطالبات اصلاح طلبان از رییس‌جمهوری در چینش کابینه دوازدهم گفت: تنها خواسته اصلاح طلبان این است که نظر 24 میلیون نفری که به ایشان رای دادند را مورد توجه قرار دهد و تغییرات مورد نظر مردم را ببیند و افرادی را بیاورد که با مردم همراه و در کنار مردم باشند. دوستان با آقای روحانی حضوری هم صحبت کردند و بحث های کلی مطرح شده است؛ توصیه به اینکه عهدی که با مردم بستند را فراموش نکنند. ظاهرا سعی آقای رئیس جمهوری بر تغییرات حداقلی است. قاعدتا اصلاح طلبان و رئیس جمهوری با هم مرتبط هستند و از همدیگر جدا نمی شوند؛ حتی اگر انتقادی هم داشته باشند به صورت دوستانه مطرح می کنند.

*سید محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب:
سید محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و منتخب مردم تهران در شورای شهر پنجم در پاسخ به پرسش روزنامه «اعتماد» مبنی بر این که در آستانه تشکیل کابینه، چطور اهداف حزب اصلاح طلب پیگیری می شود، بیان داشت: روشی از ٤ سال پیش اتخاذ شد و آن اینکه اعلام کردیم سهم‌خواهی نمی‌کنیم اما همواره روی کیفیت عملکرد دولت اصرار کرده‌ایم. الان هم به همین شیوه عمل می‌کنیم. آنچه انتظار است این است که آقای رییس‌جمهور با پشتوانه رایی که مردم دادند، چهره‌هایی را به کابینه دعوت کند که مثل دولت قبل نباشد. الان مهم‌ترین مساله دولت، اشتغال و اقتصاد است. آقای روحانی همواره توسط رقبا بی‌رحمانه و بی‌انصافانه مورد حمله قرار می‌گیرد. ولی دیدیم که حتی برخی اعضای دولت حاضر نبودند در چنین شرایطی از عملکرد دولت دفاع کنند.

آنها در مقابل تبلیغات پر طمطراق رقبا خود را می‌باختند. دولت اولا باید کارشناس و متخصص داشته باشد؛ از نیروهای قوی و کارشناس بهره بگیرد؛ شجاع باشند و محافظه‌کاری نکنند؛ از تصمیمات جمعی دفاع کنند؛ رییس‌جمهور و مردم را تنها نگذارند و اجازه ندهند که چند تبلیغات چی جدا افتاده از مردم بلندگو‌ها را در اختیار بگیرند.

*رسول منتجب نیا قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی:
رسول منتجب نیا قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در گفت وگو با روزنامه «اعتماد» با تاکید بر حمایت اصلاحات از آقای روحانی، یادآور شد: اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کرده‌اند و ایشان را کاندیدای منحصر به فرد خودشان دانسته‌اند و حمایت خود را نیز ادامه خواهند داد. آنچه از آقای روحانی انتظار است این است که کابینه‌ای را تشکیل دهد که بتواند با آرمان‌های اصلاح‌طلبان که در شعارها و وعده‌های آقای روحانی در ایام انتخابات بارها و بارها اعلام شده، تناسب داشته باشد. اگر کابینه‌ای روی کار بیاید که ناهماهنگ با آقای روحانی باشد و ناهماهنگ با اصلاح طلبان باشد، به ضرر شخص آقای روحانی و کشور است و مردم را مایوس و ناامید خواهد کرد. تعامل بین دولت و حامیانش به خصوص اصلاح‌طلبان باید وجود داشته باشد. این تعامل نباید صرفا از یک کانال خاص و از طرف یک نفر یا چند نفر باشد بلکه باید ارتباط دولت با اصلاح‌طلبان ارتباطی تعریف شده و قابل قبول باشد.

یکی از عوامل حفظ و استمرار این تعامل روی کار آمدن کابینه‌ای مورد قبول اصلاح‌طلبان است. بالاخره این کابینه باید آرمان‌های اصلاح‌طلبان را دنبال کند و مورد قبول آنها باشد. با وجود چنین کابینه‌ای خود به خود ارتباط‌ها و تعامل برقرار می‌شود. اگر اعضای کابینه افرادی باشند که خودشان نسبت به برنامه‌های رییس‌جمهور موضع داشته باشند و در جناح دیگری باشند یا انگیزه و ایده اصلاح‌طلبانه نداشته باشند، در عمل دچار مشکل خواهیم شد.

* سهیلا جلودارزاده عضو فراکسیون امید و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی:
روزنامه آرمان در گفت وگو با سهیلا جلودارزاده عضو فراکسیون امید و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، نوشت: نمایندگان فراکسیون امید بر اساس وظیفه خود عملکرد چهار ساله وزرای دولت یازدهم را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. در نهایت نیز به این نتیجه رسیدند که عملکرد برخی از وزرا قابل قبول بوده و بهتر است که در دولت آینده نیز حضور داشته باشند. از سوی دیگر عملکرد برخی از وزرا متوسط بوده که در این زمینه صحبت‌های لازم با آقای روحانی صورت گرفته و به ایشان نکات مورد نظر انتقال یافته است. با این وجود فراکسیون امید در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که برخی از وزرای دولت قبل از عملکرد قابل قبولی برخوردار نبودند و به همین دلیل بهتر است آقای روحانی از افراد جدیدی در این زمینه‌ها استفاده کند. ما باید این نکته را بپذیریم که هر کابینه‌ای با نقاط ضعف و قوت همراه است و باید نکات مثبت و منفی را با هم در عملکرد کلی دولت در نظر بگیریم. در زمینه مطالبات زنان برای حضور در کابینه نیز فراکسیون امید به صورت مصداقی ورود پیدا نکرده و دست آقای روحانی را در این زمینه باز گذاشته است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها