بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۸۷۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
رئیس جمهور کابینه دوازدهم را به مجلس معرفی کرده و از امروز رای اعتماد به وزرا در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
 تدبیر24»برخی اعتقاد دارند اگر مردم به روحانی اعتماد دارند، باید به وزرای پیشنهادی او نیز اعتماد کرد و به همه اعضای کابینه دوازدهم رای اعتماد داد. درحالی‌که اعتماد به دولت منافی بررسی و حتی عدم رای اعتماد نمایندگان به وزرا نیست، بلکه بررسی صلاحیت وزرا وتصمیم نهایی جهت رای اعتماد به اعضای کابینه از حقوق اساسی نمایندگان مجلس به شمار می‌رود. به طور کل نمایندگان از این حق طبیعی برخوردارند که اگر فردی را واجد شرایط نمی‌دانند به او رای اعتماد ندهند. اما تلاش برخی برای تحت فشار قرار دادن نمایندگان و تحمیل این مساله که به همه اعضای کابینه باید رای اعتماد داده شود نه تنها صحیح نبوده بلکه به زیان کشور و جامعه است. تحمیل رای اعتماد به اعضای کابینه پیشنهادی به‌دلیل اعتماد به روحانی که از سوی برخی این روزها زمزمه آن به گوش می‌رسد، یک تلقی انحصارطلبانه از سوی سایر جریان‌هاست. حق قانونی نمایندگان است که‌ صلاحیت، تجربه و سابقه وزرا را با دقت هر چه تمام‌تر بررسی کنند و بر اساس یافته‌های خود درباره وزرا به یک جمع‌بندی محکم مبنی بر رأی یا عدم رأی دست یابند. در واقع‌ نمایندگان باید به این مهم برسند که وزرا، افرادی استراتژیست، اهل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، آشنا و صاحب تجربه در مسائل اجرایی، شجاع و اهل ریسک، تحولگرا، اهل تفکر و مطالعه باشند.‌‌ زیرا امروز وجود و حضور افرادی با ویژگی‌های مذکور می‌تواند مشکلات را حل و تحولات و تغییرات مورد انتظار و هدف را در کشور ایجاد کند. اما لیست پیشنهادی روحانی نشان می‌دهد که معذورات و فشارهایی بر رئیس جمهور بوده است. درحالی‌که رئیس‌جمهور می‌توانست ‌کابینه‌ای متشکل از مدیران شجاع‌تر و تحولخواه‌تر معرفی کند. بنابراین هدف اصلی و اساسی حامیان دولت کمک به رئیس‌جمهور و کابینه است، اما نباید برخی‌ها دچار برداشت اشتباه شوند که با تضعیف دولت می‌توانند به روحانی کمک کنند. در واقع حتی اگر کابینه پیشنهادی رئیس جمهور برخلاف میل اصلاح‌طلبان و برخی دیگر از جریان‌هاست، نباید کلیه دولت تضعیف شود. اما نمایندگان باید از جنبه‌های متعدد همه وزرای پیشنهاد شده را به دقت بررسی کنند و با شناخت کافی به وزرا رای دهند.‌ پس از رای اعتماد به وزرا نیز مجلس و فراکسیون‌ها، احزاب، گروه‌های سیاسی و سمن‌ها نباید دولت را رها کنند، بلکه باید همه وزراتخانه‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهند و حتی در موارد لازم از دولت انتقاد به‌عمل آورند. نقد دلسوزانه و مشفقانه جریان‌های سیاسی در جهت سالم‌سازی اقدامات وزراست. چنانچه گروه‌های سیاسی بخواهند همه اقدامات دولت را وحی منزل اعلام کنند، این آغاز انحراف دولت خواهد بود. به ویژه اصلاح‌طلبان باید همواره خواهان و پیگیر اصلاح امور باشند، اما کلیت دولت به هیچ وجه نباید تضعیف شود و از سویی اشخاص باید در موضع و موقعیت خود مورد نقد و انتقاد قرار گیرند.



احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها