بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
در حالیکه با اقدام اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در توقف ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو برخی واردکنندگان با هدف فشار بر این وزارتخانه از توقف واردات و افزایش قیمت خودروهای وارداتی سخن می‌گویند قائم‌مقام این وزارتخانه به این فضاسازی‌ها واکنش نشان داده و تاکید کرد که واردات خودرو همچنان ادامه داشته و با توجه به افزایش شدید واردات، قیمت خودروهای وارداتی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.
تدبیر24»در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت. رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت، متوقف کند هرچند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد.

به دنبال این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی واردکنندگان خودرو به دلیل به خطر افتادن منافعشان به تکاپو افتاده و تلاش کردند به این وزارتخانه فشار بیاورند تا ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را از سر بگیرد به همین دلیل در گفت‌وگوهایی عنوان کردند که به دلیل توقف ثبت سفارش، واردات خودرو متوقف شده و این موضوع باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها در بازار شده و خواهد شد.

جوسازی واردکنندگان خودرو برای ملتهب نشان دادن بازار خودروهای وارداتی و مطرح کردن احتمال افزایش قیمت‌ها به دلیل توقف واردات موجب شد تا قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا وارد عمل شده و با رد ادعاهای واردکنندگان خودرو تاکید کند که از یک سو واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه داشته و متوقف نشده است و از سوی دیگر با توجه به افزایش قابل توجه واردات، قیمت خودروهای وارداتی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.

مجتبی خسروتاج در این زمینه اظهار کرد:" با ثبت سفارشات اواخر سال گذشته و چهار ماه ابتدایی سال جاری، حداقل تا شش ماه آینده از محل این ثبت سفارشات واردات خودرو به کشور در جریان هست و خواهد بود".

وی ادامه داد:" توقف ثبت سفارش جدید واردات خودرو به معنی توقف واردات نیست... آنچه در حال حاضر وارد می‌شود ناشی از ثبت سفارش اواخر سال گذشته و چهار ماهه اول سال جاری است و تا دی ماه سال جاری نیز فرصت ورود آن وجود دارد".

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت تاکید کرد:" خریداران خودرو آگاه باشند که محدودیتی در واردات خودرو از محل ثبت سفارشات قبلی وجود ندارد و آنچه در چهار ماهه اول امسال ثبت سفارش شده به مراتب بالاتر از ثبت سفارش دوره مشابه سال قبل است که در صورت واردات در شش ماه آتی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود زیرا عرضه نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز افزایش یافته است".

در این شرایط باید دید با شفاف‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاکید بر آزاد بودن و ادامه داشتن واردات خودرو، آیا واردکنندگان این محصول به التهاب‌آفرینی در بازار خودرو و تلاش برای افزایش قیمت‌ها پایان خواهند داد!؟.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها