بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۸۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
عارف:
رئیس فراکسیون امید گفت: شرایط خوبی برای دولت دوم تدبیر وامید برقرار است و درکنار عملکرد خوب دولت در دوره قبل همراهی و کمک مجلس با دولت می‌تواند باعث برهم خوردن شرایط متفاوتی نسبت به دولت اول دکتر روحانی شود.
تدبیر24»محمدرضا عارف نماینده مردم تهران که به عنوان موافق کلیات کابینه دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس سخن می گفت، خاطرنشان کرد: برای اینکه دولت بتواند برنامه های خود را به خوبی اجرا کند نیازمند همکاری و تفاهم است. البته در انتخاب اعضای کابینه انتخاب‌های بهتری نیز وجود داشت اما این موضوع که از دولت یک صدا شنیده شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: برنامه های اعلام شده دولت و وزرا بیانگر شناخت دقیق از مشکلات کشور است، تعامل سازنده با دنیا مبارزه با فساد و رعایت حقوق شهروندی و سیاست‌های اصلاحی در بخش‌های مختلف اقتصادی و محیط‌ زیستی نشان دهنده جهت‌گیری خوب دولت برای رسیدن به سیاست‌های بالادستی و حرکت در مسیر اجرایی شدن برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز است. اما نداشتن شاخص‌های کمی در برنامه‌های ارائه شده یک نقص است که امیدواریم در آینده در قالب احکام قانون برنامه این نقص جبران شود.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه بخش خصوصی و تاکید بر اقتصاد درون‌زا از موارد مورد تاکید دولت در برنامه خود بوده که یک ضرورت برای کشور است. همچنین اصلاح ساختار انرژی و اصلاح ساختار اقتصاد و نظام بانکی که شرایط نگران کننده‌ای دارد، در کنار برنامه‌های دولت برای انتقال نظام ارزی دوگانه به نظام شناور ارزی می تواند امیدوار کننده باشد.

وی ادامه داد: تجربه تک نرخی شدن ارز در دولت اصلاحات تجربه خوبی بود که بعدها بنا به دلایلی ادامه پیدا نکرد اما امید است که دولت بتواند دوباره شرایط را برای ثبات در بازار ارز فراهم کند. همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی که در قانون برنامه ششم به دولت تکلیف شده نیز یکی از مهمترین اولویت‌های دولت است و دولت موظف است 65 میلیارد دلار در سال براساس برنامه در بخش سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

عارف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اولویت‌های دولت دوم تدبیر و امید در بخش اجتماعی گفت: مقابله با آسیب‌های اجتماعی با احکام خوبی که در برنامه‌های دولت پیش بینی شده به نظر می رسد شرایط امیدوار کننده‌ای پیدا کند. همچنین اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی که سال‌ها است وعده آن داده شده نیز باید در اولویت دولت قرار گیرد و در کنار آن اجرای سند بنیادین تحول آموزش و پرورش به عنوان سندی مترقی و تقویت سازمان‌های مردم نهاد که در دولت قبل گام‌های خوبی برای آن برداشته شد نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: واگذاری تصدی گری‌های اجرایی در بخش فرهنگ و بخش‌های غیردولتی و تقویت نظام‌های صنفی که باید به جدیت دنبال شود نیز می تواند از نقاط قوت برنامه‌های دولت و کابینه دوازدهم باشد و در بحث سیاست خارجی نیز ادامه مسیر طی شده در سال‌های اخیر در کنار توسعه روابط با کشورهای اسلامی و منطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد دسترسی آزاد به اطلاعات یک ضرورت است، گفت: اجرای قانون انتشار آزادانه اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است و برای مقابله با فساد هیچ راهی جز این وجود ندارد. همینطور عدم مداخله دولت در امور فردی و خصوصی مردم امکان دسترسی به امکانات و تسهیلات برای همه و ایجاد همدلی بین همه اقوام و فرهنگ‌های ایرانی نیز از برنامه‌های خوب و مهم ارائه شده به مجلس است که می تواند از نقاط قوت دولت و کابینه دولت دوازدهم باشد.

عارف در بخش پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: حضور تعدادی از چهره‌های برجسته و موفق دولت اول تدبیر و امید و حضور چهره‌های جدید و برجسته و باسابقه در کابینه دولت دوازدهم در مجموع شرایط خوبی را رقم زده اما عدم معرفی وزیر علوم در آستانه آغاز سال تحصیلی یک ضعف برای کابینه است که امیدواریم حل شود. تلاش برای از بین بردن سیستم رانتی در اقتصاد، پایدار سازی محیط‌ زیست، محوریت منافع ملی در تصمیم گیری‌ها و رویکردهای توسعه‌ای نیز در بخش‌های اقتصادی از بخش‌های خوب برنامه‌های دولت است که امیدواریم همه آنها به خوبی شکل اجرایی به خود گیرد.

برچسب ها: تدبیر24 ، عارف
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها